Після авіакатастрофи під Смоленськом минув місяць, а офіційних результатів розслідування цієї трагедії досі немає. Із 6 травня в Москві перебувають міністр внутрішніх справ Польщі Єжи Міллер, генпрокурор Анджей Серемет та головний військовий прокурор Кшиштоф Парульський, які намагаються вплинути на російську сторону, щоб вона прискорила передачу у Варшаву слідчих матеріалів та записів «чорних скриньок» із президентського Ту–154. Як повідомляє Польське телебачення, представники делегації вже порушували це питання на зустрічах із генпрокурором Росії Юрієм Чайкою, керівником слідчого комітету при прокуратурі Олександром Бастрикіним, головою Міждержавного авіаційного комітету Тетяною Анодіною та іншими офіційними особами РФ.
Але віз і нині там. Тим паче, складається враження, що російська сторона зумисне не поспішає розсекречувати слідчі матеріали, дозовано випускаючи у ЗМІ лише ту інформацію, яку вважає за потрібне для формування певної громадської думки. Окружна військова прокуратура у Варшаві провадить окреме слідство, але воно не може бути повним, оскільки в розпорядженні поляків немає головних доказів та матеріалів. Тож поки що чинними залишаються кілька версій: технічні неполадки літака, помилка екіпажу, погана організація і забезпечення польоту або «поведінка третіх осіб», під яку можуть підпадати і теракт, і дії наземних служб аеропорту «Північний». Той факт, що цей невеликий аеродром був не підготовлений до прийому рейсів такого рівня, не заперечують навіть росіяни. Щоправда, воліють не згадувати оприлюднену деякими ЗМІ інформацію про те, що, коли 7 квітня вшанувати жертв Катинської трагедії 1940 року до Смоленська прилітали прем’єр–міністри Росії й Польщі Володимир Путін і Дональд Туск, на аеродром завезли спеціальне обладнання, аби забезпечити безпечну посадку і зліт. Через три дні, під час візиту Леха Качинського, цієї техніки на «Північному» вже не було. Окрім того, за даними «УМ», літак Качинського «вели» не постійні, а тимчасові диспетчери.
Із тих даних, які російська сторона «пустила» в пресу, найбільш інтригує запис голосу сторонньої особи в кабіні пілотів. Польська сторона попередньо ідентифікувала його як такий, що належить директору дипломатичного протоколу Маріушу Казані. За словами Єжи Міллера, підтвердити це має «особа, яка спеціально з цією метою прилетить із Польщі до Росії».
У Польщі дедалі гучніше лунають заяви про те, що розслідування катастрофи повинна була проводити польська сторона, замість пасивно очікувати на висновки росіян. Відповідну пропозицію подали в Сеймі представники партії братів Качинських «Право і справедливість», але правляча «Громадянська платформа» й особисто глава уряду Дональд Туск виступили проти.
Тим часом у Смоленську розгорнулася жвава торгівля справжніми і фальшивими «сувенірами» з літака, що зазнав катастрофи, зокрема й дрібними уламками самого лайнера. Оскільки частина особистих речей загиблих пасажирів надалі залишається розкиданою в лісі на місці падіння Ту–154, навколо нього для охорони від мародерів знову виставлено пости міліції.