«Якщо консорціум принесе нам додаткову вартіть, це цікаво»
— Богдане Івановичу, однією з передвиборчих обіцянок нинішнього Президента України Віктора Януковича була зміна газових контрактів із Росією...
— Цілком умотивована і потрібна дія. По–перше, нині не позаздриш новій команді, яка зіткнулася з проблемами в цьому секторі. Зміна контрактів потрібна для України вже зараз. Росія перебуває у виграшній ситуації, оскільки отримує завдяки цим контрактам додаткові доходи. Але це сьогодні. На середню перспективу, задля отримання стабільних прибутків Росії потрібні гарантіїї, що українська ГТС буде й надалі надійно забезпечувати транзит російського газу через територію України. А це можливо, зокрема, за умови, що НАК «Нафтогаз» зможе самостійно фінансувати всі роботи з утримання ГТС у нормальному технічному стані. При нинішніх контрактах, які ведуть «Нафтогаз» до банкрутства, це практично не можливо. Тому обидві сторони, на мою думку, зацікавлені в тому, щоб співробітництво набуло партнерського взаємовигідного характеру. А цього можна досягнути лише в результаті перегляду окремих положень контрактів, зокрема встановлення більш прийнятної ціни на газ для України, зменшення обсягів обов’язкового відбору газу тощо. Існують й інші чинники, які мали б спонукати росіян бути поступливішими. Це й катарський газ, який серйозно почав впливати на ціноутворення в Європі, і перспектива видобутку сланцевого газу, зокрема в Україні. Якщо ці чинники згрупувати і чітко аргументувати, то, вважаю, що ми можемо досягти успіхів.
— Сьогодні багато говорять, якою може виявитися ціна цих поступок із боку Росії. За експертними оцінками, Москва вимагатиме або серйозної участі росіян в енергетичному ринку України, або ж часткового володіння українською ГТС. Утім присутність на ринку суперечить інтересам групи Фірташа—Льовочкіна, яка нині є близькою до чинного Президента.
— Я би сказав про скасування тих великих поступок, які колишній уряд надав російській стороні у згаданих контрактах від 19 січня минулого року. Думаю, що росіяни навіть самі не сподівалися такого щедрого подарунка. Це перше. Друге — сьогодні мусується питання створення газового консорціуму. Однак, як відомо, існуючу газотранспортну систему акціонувати чи передавати її у власність забороняє закон. Але! Якщо би виник консорціум за участю другої, третьої сторони і це утворення мало на меті добудувати газогін «Богородчани—Ужгород» і таким чином збільшити пропускну можливість транзиту українською територією, то я думаю, цей варіант був би цікавим. Якщо би за допомогою такого утворення — за участю російської та європейської сторони — створити, а потім спільно експлуатувати новий газопровід, який опосередковано передбачений у спільній заяві від 23 березня 2009 року у Брюсселі, то така пропозиція, на мою думку, була би також цікава для опрацювання. Є підрахунки, що такий газогін потужністю 60 млрд. кубів газу в рік коштував би приблизно 6 млрд. доларів. Це втричі вигідніше, ніж проект «Південного потоку».
Що ж стосується енергетичного ринку, то, за умовами сумнозвісного контракту, він і так перебуває під постійним контролем російської сторони. Ми сьогодні не можемо видобути зайвий кубометр газу без згоди «Газпрому» — на зменшення обсягів купівлі газу. Ми не можемо сьогодні зробити якісь маніпуляції з транзитним потоком без згоди «Газпрому», бо того вимагає контракт. Без санкції з Москви ми не можемо зробити ремонт чи сервіс своєї транзитної системи, яка поєднана з газорозподільчими системи. Із шести головних функцій нашої ГТС п’ять де–факто перебувають нині під контролем Росії.
— Але цей контроль опосередкований.
— Так! Але я би не зрозумів російських партнерів, якщо би вони намагалися перевести норми контролю в юридичну площину. Бо таке переведення передбачало б і зобов’язання, в тому числі фінансові.
— На українському газовому ринку можуть з’явитися нові російські компанії?
— Не бачу сенсу появи інших компаній, якщо в нас діє «Газпром–збут–Україна», який має доволі широкий сектор клієнтів. До речі, чи це вигідно нам, Україні, ще досі ніхто не відповів.
Рідке пальне не гірше газоподібного!
— Недавно Віктор Янукович заявив, що Україна братиме участь у будівництві «Північного потоку» (газопровід із Росії до Західної Європи в обхід України. — Авт.). Ми конкуруватимемо самі з собою?
— Я це сприймаю скоріше як політичну заяву. Втім «Північний потік» був орієнтований на ту ресурсну базу, яка не є оптимальним джерелом заповнення газопроводів, що пролягають через територію України — Штокманівське родовище і його регіон. На сьогодні ж російсько–європейський консорціум створений, тому газогін збудують. Може, пізніше, ніж планували, але він буде. І не варто робити з цього трагедію: кожна держава має право на реалізацію вигідних їй енергетичних проектів. Якщо ж буде змога долучитися нашим фахівцям: скажімо, проектно–конструкторським організаціям чи, наприклад, виробникам труб як підрядникам, то чому б не брати в ньому участь? Чому ми погоджуємося на участь наших виробників у проектах у Туркменістані, але заперечуємо її в інших державах, якими проходитиме «Потік»? Тим паче що за співвідношенням «якість—ціна» наші виробники зможуть запропонувати вигідні умови.
— Чи можлива поява нового посередника в закупівлі російського газу?
— Ми звикли до посередника ставитися упереджено, але треба дивитися, яка в нього функція. Якщо посередник дає додану вартість, то... (розводить руками). Якщо ж ця структура заради свого існування звідкись забирає ресурс, тоді таку схему я не розумію.
— Наскільки можливою є диверсифікація шляхів газопостачання до України, розмови про необхідність яких, здається, ніколи не припиняються?
— Нині такі схеми є напрочуд реальними! І середньоазійський, і центральноазійський можуть надійти в Україну. Якщо брати центральну Азію, то це могли би бути схеми із заміщенням — логічно й оптимально. Якщо нас цікавить каспійський газ, то йдеться про нові газотранспортні маршрути. Дуже привабливим є налагодження схем доставки скрапленого газу. Вже кілька років обговорюють цю тему, навіть було створено спільне підприємство з Казахстаном, але воно так і не стало на ноги. Україні варто було би значну увагу приділити видобутку сланцевого газу — наші запаси містяться у Прикарпатському регіоні і, за попередніми оцінками, вони можуть бути дуже серйозними.
— Лідером серед постачальників скрапленого газу є Катар. Чи можемо ми отримати цей газ і яким є реальний відсоток його на ринку?
— Так, Катар в останні роки серйозно збільшив пропозицію: великі обсяги вони планували продавати в США, але там в останні два роки різко зріс видобуток власного сланцевого газу, і потреба Америки у скрапленому газі скоротилася. Тож увесь цей газ піде в Європу. Природньо, що ми не можемо сподіватися на гегемонію цього виду палива. Але поступово, на мою думку, можна дійти до того, що ми маємо в Європі, де це паливо займає до 15, а в окремих випадках 20 відсотків ринку. Здається, небагато, але цей газ відіграє величезну роль у ціноутворенні! Торік був період, коли скраплений газ коштував 120 доларів. Це дуже вигідно для споживача.
— Якою є вартість інфраструктурних рішень для транспортування скрапленого газу?
— Точних підрахунків зараз не існує. Але у будь–якому випадку йдеться про незначні кошти. Наприклад, невеликий термінал для перевалки двох мільярдів газу на рік у Криму коштував кілька сотень мільйонів доларів — зовсім небагато. Схема проста: транспортування танкерами, потім будівництво підприємства, яке має із скрапленого газу зробити звичайний і пустити його в розподільчу мережу.
«Реформа має простимулювати зменшення використання газу»
— До речі, як ви оцінюєте реформу розподільчих мереж, проведену за ініціативою колишнього Прем’єр–міністра?
— Оцінюю негативно! Насамперед тому, що її не було підготовлено. Звичайно, у цьому секторі мають відбутися зміни, але ми тільки ускладнили ситуацію. Скажімо, в регіонах були два власники однієї «труби». Той з них, який володів ресурсами, але втрачав їх, зі зрозумілих причин нічого не інвестував. А новий не мав підстав, ресурсів щось робити. Нині ми можемо констатувати, що реформа так і не відбулася.
— Як ви оцінюєте вимоги МВФ до уряду вдвічі підвищити ціну на газ?
— Думаю, що вартість газу зросте істотно. Але важливо, щоби підвищення ціни не було самоціллю, а відбулося у контексті реформування газового ринку. У цьому зв’язку хотів би нагадати послідовну позицію колишнього Президента України В.Ющенка: підняття цін має відбуватися водночас із впровадженням чіткої, прозорої схеми адресної допомоги тим, хто її потребує. Адже нині цю допомогу — опосередковано через НАК «Нафтогаз України» — отримують ті українці, які можуть за себе заплатити. Така реформа, до речі, простимулює зменшення споживання газу: коли людина отримає коменсацію, вона буде зацікавленою скоротити споживання палива. Прогнозую, що на першому етапі ми зменшимо споживання газу на третину, а на перспективу — наполовину.
ЧОРНЕ ЗОЛОТО
«Одеса—Броди» на аверс переключать... росіяни
— Україна повільно, але невпинно втрачає обсяги транзитування нафти. Утім невизначеною залишається доля нафтогону «Одеса—Броди».
— Основний виклик, з яким зіткнеться Україна як експортний транзитер, прозвучить восени 2011 року: тоді має стати до ладу російський нафтопровід БТС–2. Цей нафтогін заповнюватиметься завдяки перекидці потоків з білорусько–українського напрямку. Очевидно, насамперед, знімуть потоки з «Броди — Одеса». Тож весною наступного року «Одеса — Броди» перестане функціонувати у реверсному режимі.
— І, звичайно, скоротиться і без того маленький обсяг постачання російської нафти на українські НПЗ?
— Ми вже стоїмо перед вибором, коли треба забезпечувати наш ринок і транзит за рахунок інших джерел. Такі можливості існують. Скажімо, каспійська нафта. На виконання домовленостей Президентів В. Ющенка й І.Алієва 2008 року азербайджанська сторона готова забезпечити постачання на український ринок близько 5 млн. тонн нафти щороку. До речі, ці постачання вже розпочалися — наразі на Кременчуцький НПЗ. З’являється велика нафта з Казахстану, яка також вийде у регіон Каспію — Чорного моря. Тож маємо всі передумови, аби запустити «Одеса—Броди» в аверсний режим і транспортувати на свої заводи вже каспійську нафту. А також зберегти хоч якісь доходи від транзиту.
Як тільки запрацює «Одеса—Броди» в аверсному режимі, це одразу буде мотивом і стимулом для модернізації принаймні для двох українських заводів — «Галичина» і «Нафтохімік Прикарпаття»: відкриє для них змогу отримувати кредити. Банки сьогодні відмовляються давати гроші, бо не існує гарантії, що заводи отримають нафту.