Інший погляд: про воєнний альбом Андрія Котлярчука «Звільнена Київщина»
Попередній воєнний альбом Андрія Котлярчука «Добровольці. >>
На Arri «Камінний хрест» на цифровий носій переганяли 15 днів.(Фото Тетяни ШЕВЧЕНКО.)
Минулого року в кінотеатрі «Жовтень» показували ретроспективу фільмів Сергія Параджанова. Варто зізнатися, відчуття було досить дивним, коли на великому екрані «Колір граната» наполовину втрачав естетику, яку вловлюєш, переглядаючи на DVD хоч і піратські копії. Якщо якість фільму в кінотеатрі можна виправдати, зважаючи на старість кіноплівки, то шуми і потріскування при перегляді української кінокласики на телебаченні вкрай засмучують. Дирекції Національної кіностудії художніх фільмів ім. О. Довженка з цього приводу спала геніальна думка — а що, якщо купити високотехнологічний німецький сканер і на його основі відкрити центр цифрового відновлення фільмів.
Сканер купили у грудні минулого року і в одному з цехів кіностудії урочисто відкрили Digital Intermedia, що в перекладі означає «Центр цифрового відновлення фільмів». Чудо техніки — Arriscann — коштувало в 1 млн. євро: 30 відсотків коштів надійшли з держбюджету, решту витрат кіностудія покрила з власних обігових коштів. Дебютним фільмом, який реставрували й зробили, як запевнили в центрі, бездоганну цифрову копію, став «Камінний хрест» Леоніда Осики 1968 року (оцінити воскреслий із кіноархіву «Камінний хрест» можна буде 19 березня у Будинку кіно). Як працюється з суперкрутим сканером, яким наступним фільмам пощастить оновитися і скільки коштує така розкіш — «УМ» вирішила довідатися безпосередньо в Центрі цифрового відновлення фільмів на кіностудії Довженка.
Лабіринти кіностудії ведуть до центру, де встановлено Arriscann. Начальник цеху світло–, фото–, кінознімальної техніки Юрій Нечепуренко береться представляти Digital Intermedia. Спершу показує конференц–зал, де обговорюватимуть після перегляду реставровані фільми: у залі стільців ще немає. У кімнаті, де стоїть новенький американський проектор, не встановлено екран. «Ми тільки почали роботу. Проектор купили разом зі сканером — він єдиний у Києві. Екран тільки замовили, — починає екскурсію Нечепуренко. — У нас технологія закритого циклу. На сканері Arri робимо цифрову версію того, що є на кіноплівці. Один в один. Зі всіма подряпинами, блідістю кольору, звуковими вадами. В іншому підрозділі працюють зі звуком, із зображенням, але вже на цифровому носієві. Коли робота в усіх підрозділах завершена, результати «зливають» у центр. Тут, поруч зі сканером, на спеціальному комп’ютері ми поєднуємо звук із зображенням. Після чого показуватимемо критикам, режисерам, журналістам не на кіноплівці, а на відео».
У Центрі цифрового відновлення фільмів сканеру належить окремий кабінет. За зачиненими дверима велика машина стоїть одна–однісінька. «Сканер боїться пилюки. Іншої техніки йому не потрібно. Заходити треба у бахілах. Температура має коливатися в рамках +20 С», — рапортує Нечепуренко. Безпосередньо зі сканером працюють двоє працівників: Олександр Віннік та Євген Філіпенко. «Камінний хрест» на цифровий носій переганяли 15 днів. «Сканер — це перший етап реставрації фільму, — Олександр Віннік умикає Arri. — Негатив або позитив кіноплівки намотуємо на першу бобіну сканера. У той час, коли вона переганяється на другу, посередині сканується. Вся інформація записується на комп’ютер, який стоїть у сусідньому кабінеті. Поряд зі сканером краще техніки не вмикати: машина може перегрітися. Та й шумно дуже, працювати було б важко».
Щоб продемонструвати, як сканує Arri, Віннік запускає контрольну кіноплівку, яку передали з Німеччини у комплекті зі сканером. Закриває бобіни і виходить із кабінету. Через кілька секунд на моніторі з’являються перші кадри. «Записується все, як є на кіноплівці. Ці всі знаки, рисочки і символи, які з’являються поруч із зображенням, показують, що сканування деталей проходить добре. Ми можемо з плівки витягнути максимум. Такого сканера в Україні не було і більше немає. Це єдина машина, яка дозволяє відтворити цифровий варіант у НD форматі для показів у кінотеатрах», — каже Євген Філіпенко.
Фільмові матеріали «Камінного хреста» замовляли в Національному центрі Олександра Довженка. За словами хлопців, цей фільм добре зберігся. Є невеличкі подряпини, які в цифровому варіанті за допомогою спеціальних програм легко замалювати. Кіноплівку в такому стані, в якому передали на кіностудію, повернуть у фільмофонд, а відновлений «Камінний хрест» розтиражують на цифрових носіях.
Нечепуренко запевняє, що цифрову копію можна зробити з будь–якої кіноплівки. «Такої, яку не вдається сканувати, ми не зустрічали. Я був у Москві. Там є три високотехнологічні сканери, куплені 15 років тому. У кіноархіві «Белые Столбы» Arri працює цілодобово. У нас найновіша модель, а замовлень від Мінкульту немає», — розповідає Нечепуренко.
У Національному центрі Олександра Довженка, де зберігається великий архів фільмів, кажуть, що в них немає кіноплівок поганої якості. «Є фільми, які дуже важко відновити: пошкоджені грибком, але це одиниці. Дірок жодна не має! — пояснює Ірина Клименко, заступник директора з архівної роботи. — Коли кіноплівка стара — тоді колір вицвітає, з’являється звук із шумами і потріскуваннями. Тому половину фільмів годилося б відновити в цифровому форматі». У Центрі Довженка зберігається кіноархів кіностудії Довженка — це майже 1000 фільмів, ще стільки ж — з Одеської кіностудії та приватних колекцій. Останні три роки картини у фільмофонд здають у двох варіантах: якщо знімають на кіноплівку, відразу оцифровують. Ці фільми відновлення не потребують.
Перша спроба оцифрувати українську кіноспадщину була здійснена у 2006 році. Тоді Міністерство культури та Національний центр Олександра Довженка замовили подарункове 10–дискове видання «Кіноспадщина Олександра Довженка»: всі фільми класика перегнали на цифру, реставрували зображення і звук. Випустили всього 1000 комплектів, які поширили в музеях і дипломатичних представництвах. «Українська DVD–компанія», яка займалася цим виданням, тираж не розширювала. Як запевнив Юрій Нечепуренко, якість тих фільмів у п’ять разів нижча за якість версій, що роблять у Digital Intermedia. І в кінотеатрі їх, мовляв, також не покажеш. Проте переконатися у достовірності цього твердження нам не вдалося: «Кіноспадщину Олександра Довженка» в продажу ми не знайшли.
Цікаво, що півтора року в Києві існує центр, який надає аналогічні послуги з оцифрування кіноплівки, — «Постпродакшн студія Соndor Digital». Днями там відновили старий документальний фільм для показу на телебаченні. Хоча такі замовлення студія отримує нечасто, здебільшого працює з кліпами і рекламними роликами. «Ми чули про сканер на кіностудії Довженка. У нас є схожий сканер Spirit, робимо всі ті самі послуги, що Arri. Тільки в кінотеатрі нашого відео не покажеш», — запевнили у Соndor Digital. Цифрова обробка кіноплівки фільму тривалістю 90 хвилин на студії коштує 11 тис. грн. Процес триває всього чотири години. Довше реставруватимуть зображення, звук і робитимуть кольорокорекцію.
У радянські часи, коли про цифровий формат фільму навіть не здогадувалися, кіноплівку все одно примудрялися реставрувати. Відновлювали так званою системою комбінованих кадрів. Для цього потрібно було мати негатив. Його вкладали у певну систему, тоді оператор перезнімав по кадру день у день. У цьому процесі втрачалася якість зображення, відновити колір було неможливо, а подряпини замальовували на кіноплівці.
Попередній воєнний альбом Андрія Котлярчука «Добровольці. >>
У місті Парк-Сіті американського штату Юта в день відкриття кінофестивалю Sundance 23 січня відбудеться світова прем’єра другого повнометражного фільму українського режисера Мстислава Чернова «2000 метрів до Андріївки». >>
До основної конкурсної програми 75-го Берлінського міжнародного кінофестивалю вперше за 25 років відібрали стрічку української режисерки: цьогоріч - це фільм Катерини Горностай "Стрічка часу". >>
Створену Кременецько-Почаївским державним історико-архітектурним заповідником за дорученням Міністерства культури та стратегічних комунікацій інвентаризаційну комісію - не допустили до роботи представники Свято-Успенської Почаївської лаври. >>
Список із 25 об’єктів світу, що потребують збереження оприлюднив Всесвітній фонд пам’яток (World Monuments Fund, WMF). Серед об'єктів, що увійшли до переліку на 2025 рік – столичний Будинок вчителя, турецьке місто Антак'я, історична міська структура Гази та Місяць. >>
«Я зрозумів, що мушу бути українофілом – це я зрозумів цілком свідомо. І от я жадібно ухопився за українство. Кожнісіньку вільну від «офіційних занять» часину я присвячував Україні. Перша ознака національності є мова – я й нею найперше заклопотався», - писав Агатангел Кримський. >>