Буря у пляшці

15.04.2004
Буря у пляшці

Фальсифiкована продукцiя. (Фото Укрінформ.)

      Не минуло і чотирьох місяців, як представники Генеральної прокуратури приїхали до Харкова з перевіркою знову. Цього разу їх цікавлять винятково вино і горілка. Точніше, сурогатні аналоги давнього як світ напою. За кілька днів вони виявили численні порушення як у сфері його виробництва, так і реалізації. Після чого склалося враження, що місцеві органи контролю і правопорядку взагалі не переймаються вищезгаданою проблемою. Або, скажімо, всю свою міць кинули на боротьбу з одним-єдиним порушником — мережею супермаркетів «Таргет».

      За бійкою титанів найцікавіше спостерігати з екрана телевізора. Тут інформаційні сюжети про те, як дужі хлопці у камуфляжі захищають інтереси ошуканих покупців, ще зовсім недавно змінювали рекламні ролики, в яких усе ті ж багатостраждальні городяни, навпаки, не нахваляться рівнем сервісу цих неозорих магазинів. Істина, мабуть, як завжди, десь посередині. Але її пошук, що почався два місяці тому, явно затримується у часі.

      За словами начальника управління МВС України в Харківській області Анатолія Сліпченка, вперше міліція звернула увагу на діяльність таргетівської мережі ще 18 січня. Тут «було виявлено 12 тисяч пляшок лікеро-горілчаних виробів з ознаками підробки». Висновок експертів був досить конкретним: спиртне не відповідає вимогам державного стандарту. Через три дні прокуратура порушила кримінальну справу за ст. 227, що переслідує виробників та реалізаторів сумнівної продукції.

      У відповідь керівники «Таргету» звернулися до суду Київського району із заявою про неправомірні дії міліції. Мовляв, приватна фірма «Кібела», що постачає магазину спиртне, є підприємством оптово-роздрібної торгівлі, а не виробником алкоголю. Тому за якість продукції чи недоліки в оформленні пляшок відповідальності не несе.

      Слуги Феміди, у свою чергу, зайняли сторону представників торгівлі. Тобто досить швидко винесли постанову, в якій дії правоохоронців визнали неправомірними. І хоча Анатолій Сліпченко в недавньому інтерв'ю зауважив, що апеляція на це рішення пролежала без розгляду місяць і була повернута лише через неправильне оформлення паперів, переможцями на той час себе відчули саме власники торгової мережі. На їхню думку, якраз помста за пережиту невдачу і рухає полісменами сьогодні.

      Причому у своїй активності вони не одинокі. Скажімо, Президент України, підписуючи відомі укази щодо посилення контролю за торгівлею алкоголем і тютюном, дав окреме доручення перевірити роботу харківських супермаркетів «Таргет». І оскільки турбота про кожен окремо взятий магазин раптом стала в державі царською справою, до мережі з особистим контролем приїздив і харківський «губернатор». У результаті електронні адреси усіх місцевих ЗМІ облетіла зі спеціальною поміткою «терміново» просто-таки сенсаційна новина: Євген Кушнарьов став свідком того, як продавці збувають у «Таргеті» харків'янам підозріло дешеву горілку. Точніше, спиртне має пристойну вартість. Але оскільки продають його «в пакеті» з майже дармовими консервами, в управлінців з'явилося відчуття, що тут щось не те. Розібратися у тонкощах цієї схеми голова обладмiнiстрацiї доручив знову ж таки правоохоронцям.

      Проте виявити всі підводні камені торгової схеми виявилося непросто. Як повідомила заступник начальника управління ДПА у Харківській області Надія Громико, фірма «Кібела» на гачку в податківців перебуває вже другий рік, оскільки й раніше реалізовувала товари за ціною, що нижча від собівартості. Але суд визнав підозрілість податківців безпідставною. Згідно із законом, торговельні підприємства мають право не тільки дешево продавати свій товар, а й роздавати його хоч на вулиці безкоштовно. Виняток — продукція, на яку встановили мінімальну ціну.

      Горілка під останню категорію справді потрапляє: згідно з постановою Кабміну № 700, вона не може коштувати менше 6 гривень 24 копійок. Але «Таргет» продавав за 6 гривень 25 копійок. Що ж стосується так званої накрутки у вигляді кабачкової ікри за одну копійку, то цей товар перебуває у вільному ціновому плаванні і штрафним санкціям не підлягає. Тобто, якщо в такий спосіб торгівля більше переймається не інтересами покупців, а всього лише знайшла спосіб законно обійти закон, притягти керівників супермаркету до кримінальної відповідальності все одно немає підстав. Тим більше що представники «Таргету» свою підозрілу щедрість пояснюють доволі аргументовано.

      За словами заступника директора юридичної фірми «Баярд» Андрія Бєженського, яка в діалозі з правоохоронцями представляє інтереси фірми «Кібела», застосовані магазином схеми цілком законні. Подібні акції, стверджує він, проводять для того, щоб збільшити збут товару в певний спосіб — тобто при купівлі горілки надають знижку на інші види продуктів. І оскільки середня націнка на кожен вид товару в «Таргеті» сягає щонайменше десяти відсотків, у кінцевому рахунку торгове підприємство все одно залишається з прибутком. До того ж подібні загравання з покупцем — це ще й добра нагода зробити його своїм постійним клієнтом.

      Але, схоже, подібні тонкощі в умовах нашої конкуренції починають вилазити авторам ідеї боком. З 18 березня мережа «таргетівських» супермаркетів припинила торгівлю спиртним узагалі. У розпалі «горілчаного» скандалу затримали директора «Кібели» Івана Бідила. Останньому  інкримінується стаття 204 — замах на незаконний збут товарів із недоброякісної сировини, що становить загрозу для життя і здоров'я людей. Щоправда, після п'ятиденного арешту міліція змушена була відпустити комерсанта на волю з підпискою про невиїзд, оскільки місцевий апеляційний суд не знайшов підстав утримувати Івана Бідила за гратами довше. Крім цього , за словами Андрія Бєженського, «приватна фірма «Кібела» самостійно звернулась у податкову адміністрацію з проханням позбавити її ліцензії на роздрібну торгівлю алкогольними напоями у зв'язку з тим, що вже протягом трьох місяців фірмі не дають працювати саме через продаж лікеро-горілчаних виробів».

      Словом, скандал триває, обростаючи найрізноманітнішими чутками і прогнозами. За однією з версій, «Таргет» через стабільно низькі ціни і розкручену рекламу потрапив у немилість до своїх конкурентів, які руками правоохоронців намагаються поставити його на місце. За іншою — у Харкові розпочався великий переділ на ринку респектабельних магазинів. Але, як би там не було, періодичні набіги на торговельну мережу озброєних міліціонерів викликають щонайменше похмурі асоціації з комендантською годиною. Представники Генпрокуратури, у свою чергу, повідомили, що їхня перевірка ніяк не пов'язана з резонансною справою харківського супермаркету.