Наша газета не так давно розповідала про зникнення з центру Донецька раритетного паровоза «кукушки», який згодом знайшли розрізаним на частини на майданчику для приймання металу у сусідньому місті Ясинувата. Вже тоді по гарячих слідах правоохоронці повідомили про затримання чотирьох підозрюваних зухвальців. Однак подальше розслідування резонансної справи зайшло в певний юридичний тупик. З'ясувалося, що у паровоза, з яким тут свого часу дехто носився, як один із ступою, фактично не виявилося господаря. Тобто й збитків, виходить, не заподіяно нікому. Отож поки досудове слідство за фактом зникнення паровоза довелося призупинити.
Тепер уже не секрет, що зловмисники попередньо добре знали методи роботи, притаманні ініціаторам створення майбутнього музею промисловості України. Тобто дізналися, що старий маневровий паровоз був списаний на Єнакієвському металургійному заводі і знятий з балансу. А передавали раритет через благодійний фонд «Золотий Скіф» для потенційного музею без оформлення якихось документів. А оскільки й сам музей існував тільки в уяві ініціаторів його створення, один з його можливих експонатів розташували біля виставкового комплексу «ЕкспоДонбас». Причому з величезною помпезністю та в присутності високих гостей на рівні тодішнього Прем'єр-міністра України.
І ось тепер, після зникнення «кукушки» та виявлення залишків правоохоронці сушать голови над тим, як розв'язати цей юридичний ребус. Головне питання — хто ж власник, у якого поцупили паровоз і якому завдали певних збитків? Заводу він не належить. Музею теж. Були ще якісь сподівання, що «кукушка» входить до переліку пам'ятників історії та культури, однак у відповідному Державному реєстрі його немає. Отож тепер усі сподівання на спеціальну експертизу, яку проводять фахівці столичного Державного політехнічного музею з метою встановити історичну та культурну цінність «кукушки». І тільки після завершення експертизи досудове слідство може відновитися.
Що й казати, «металісти» виявилися не тільки юридично підкованими, а й добре обізнаними про безгоспність паровоза, розрекламованого як перший експонат потенційного музею промисловості України. А оскільки ідея створення самого музею поки забуксувала, факт зникнення «кукушки» наводить на думку започаткувати інший музей. Скажімо, музей «нічиїх» речей, до яких у Донецьку, не виключено, вже приглядаються ті ж «металісти». Бо свого часу схожий скандал виник навколо копії Цар-гармати, якою теж опікувався «Золотий Скіф». З'ясувалося, що дарунок московської мерії Донецьку фактично не належить місту і виконавчий директор «Золотого Скіфа» Костянтин Воробйов навіть нахвалявся продати копію через аукціон. Цікаво, що поки обласна та міська влада не припинили ці намагання, один із директорів потужної шахти далеко за межами Донецька вже висловлював готовність придбати копію і встановити її біля адмінбудинку свого підприємства.