Машина, здатна витримати найрозбитіші українські дороги. Всюдихід, який не злякають найкрутіші гірські перевали. Потужний, як танк, прекрасний, як винищувач, не автомобіль — звір. Це лише деякі з захоплених метафор, якими автомобілісти відгукуються про «Хаммер» — «найджипістіший» з усіх можливих джипів. Але тепер на очі шанувальників справжніх авто, а не міської «дрібноти» на кшталт усіляких «Міні» чи, смішно сказати, «Смартів», при згадці про «Хаммер» навертаються сльози. Адже зовсім незабаром із конвеєра зійде останній «танк у цивільній версії»: днями концерн «Дженерал моторз» оголосив, що за місяць–два легендарна марка позашляховиків припинить існування.
Це вже не перший бренд, з яким підточений кризою концерн змушений розпрощатися. Раніше GM «поховав» кілька маловідомих моделей і знамениту американську марку «Понтіак» — через фінансові проблеми їх збиралися продати, але покупців не знайшлося. «Хаммеру» ж нібито спочатку пощастило: бренд зголосилася придбати раніше невідома на Заході китайська фірма «Сичуань Тенчжонг хеві індастріал машінері Ко», яка випускає самоскиди, дорожню й будівельну техніку.
Деталі угоди узгодили більше року тому, і втаємничені шанувальники «Хаммера» зітхнули з полегшенням: китайці обіцяли придбати права не лише на бренд, а й на випуск усіх наявних моделей позашляховика. Окрім того, планувалося зберегти персонал підприємства, дилерську мережу, а невдовзі навіть поставити на конвеєр нові моделі.
Прагнучи якомога швидше здихатися досить затратного виробництва, «Дженерал моторз», який ніяк не може вирішити всі свої проблеми, погодився продати «Хаммер» за досить скромну суму — 150 мільйонів доларів — це при тому, що оціночна вартість бренду становить близько 500 мільйонів. Але, незважаючи на таку вигідну пропозицію, китайці несподівано почали крутити носом. Спершу процес купівлі–продажу затягнувся на тиждень, потім — ще на два, потім — на кілька місяців...
Причиною затримки стали китайські закони, згідно з якими уряд КНР має право накласти вето на придбання місцевим бізнесом будь–яких зарубіжних активів, вартість яких перевищує 100 мільйонів доларів. І після тривалих роздумів чиновники відмовили...
Як з’ясувалося, уряд Китаю не влаштував імідж «Хаммера» як найбільш неекономічної і неекологічної моделі автомобілів у світі. А це суперечить курсу китайської Компартії на скорочення виробництва «зажерливих» автомобілів. І хоч як керівництво «Сичуань Тенчжонг» запевняло, що наступні моделі суперджипа будуть значно економічнішими і, можливо, навіть компактнішими, суворі урядові комуністи залишилися невблаганними.
Відтак «Хаммер», швидше за все, доживає останні дні, адже ймовірність того, що за місяць на підприємство знайдеться новий покупець, украй мала. Але, як із сумом зазначають шанувальники марки, можливо, це й на краще. Бо якось боляче уявити легендарний «Хаммер» у лінійці зневажених справжніми автомобілістами «китайців»...