Наприкінці минулого тижня тисячі українців, сплативши рахунки через мережу автоматів iBox («Айбокс») із подивом з’ясували: перерахунок коштів за призначенням так і не було здійснено, а гроші платників «зависли» невідомо де. Згодом у компанії такі «незручності» пояснили технічними проблемами, що виникли у зв’язку з проведенням робіт зі збільшення потужностей мережі. А платникам пообіцяли згодом зарахувати сплачені кошти. Та це не врятувало компанію від невдоволення громадян, яке може завершитися проблемами для її керівництва. Дехто звинувачує «Айбокс» у цілеспрямованому приховуванні інформації з метою отримання додаткових прибутків.
Перші роз’яснення з приводу збоїв у мережі платіжних терміналів з’явилися в п’ятницю 29 січня. Тоді керівництво компанії повідомило про проведення технічних робіт із метою покращення якості обслуговування і звернулося до користувачів із проханням утриматися від використання терміналів «Айбокс» для перерахування коштів. Як пояснила директор компанії Інна Юн, збій пов’язаний із встановленням додаткових серверів у центрі зберігання даних. «Ми звернулися до клієнтів (які здійснили платежі. — Авт.) із проханням пересилати нам копії чеків здійснених переводів на факс і по електронній пошті», — каже пані Інна. При цьому вже з 1 лютого компанія має почати пересилати отримані в такий спосіб дані своїм партнерам (мобільним операторам, інтернет–провайдерам, операторам кабельного телебачення тощо).
Такі пояснення нагадували радше спробу виправдатися за допущені помилки, аніж намагання застерегти громадян від недоцільних витрат. Перерахунок коштів без попередження було припинено ще 28 січня, але окремі платежі автомати приймали і наступного дня, незважаючи на те, що деякі оператори мобільного зв’язку, отримавши численні скарги від своїх клієнтів, одразу повідомили про технічні проблеми керівництво компанії «Айбокс». Наразі громадянам обіцяють перерахувати сплачені кошти до 8 лютого, тоді ж відновить свою роботу й мережа платіжних терміналів.
Але довіру до компанії підірвано. Днями віце–президент Інституту медіа–моделювання і політико–економічного аналізу «Перспектива» Костянтин Коверзнєв звернувся через ЗМІ до правоохоронних органів із проханням розслідувати і перевірити діяльність «Айбокс» на предмет злочинної змови з метою отримання від громадян незаконних прибутків. «Складається враження, що компанія нахабно дурить своїх клієнтів. Навіть номери телефонів, названі її керівництвом як довідкові, або весь час зайняті, або взагалі не відповідають», — зауважив Коверзнєв.
ДОВІДКА «УМ»
Згідно з інформацією Нацбанку, станом на 1 червня 2009 року на території України працювало 67 тисяч 791 платіжно–технічних комплексів самообслуговування (ПТКС), із них 38 тисяч 466 терміналів перебувають у власності комерційних банків, а решта належать компаніям, які працюють із банківськими установами за агентськими угодами. До останніх належать: «Айбокс», ОСМП, «Фінайті», «Сіті Пей», «Юнісістем», «Система масових платежів України» й «Фінансова компанія «Контрактовий дім». За перше півріччя минулого року через банківські ПТКС було перераховано 2 мільярди 840 мільйонів гривень, через агентські — 1,7 мільярда гривень.