Схоже на те, що незабаром буде покінчено із ситуацією, коли судова справа потрапляє до заздалегідь визначеного «потрібного» судді, готового винести «потрібне» рішення. З 1 січня в галузі адміністративного судочинства запроваджено новий порядок: віднині справи між суддями розподіляє комп’ютер, і робиться це у випадковому порядку. Однак те, що для Вищого адміністративного суду стало новинкою, для співробітників Вінницького окружного адміністративного суду вже є звичною практикою. Тут давно зіграли на випередження, бо користуються цією системою в пілотному варіанті ще з 2008 року, а в повному обсязі вона запрацювала на півмісяця раніше, ніж у ВАСУ — з 15 грудня 2009 року. Це дозволило виявити в її роботі недоліки і швидко усунути, щоб при масовому застосуванні користувачі з ними не зіткнулись.
Втім це тільки одна з вінницьких новацій, яка здобула визнання, а є низка діючих напрацювань, яким ще належить поширитись по Україні. Наприклад, потужний портал окружного адмінсуду дозволяє громадянам через мережу інтернет оперативно дізнаватись про справи, які є в провадженні, про поточні графіки судових засідань, у режимі он–лайн ознайомлюватися зі щойно прийнятими рішеннями. Жоден із веб–сайтів українських судів не надає такого обсягу інформації.
Серйозні кроки зроблено й щодо запровадження електронного документообігу. Всі справи існують не тільки в паперовому вигляді, як це передбачено законодавством, — у порядку експерименту вони повністю переводяться також в електронну форму, що дозволяє їх оптимально архівувати і при потребі знаходити в базі даних за лічені хвилини. А річні звіти, які в судах зазвичай забирають тиждень–півтора робочого часу, тепер можна зробити за один день.
Більше того: такий порядок запобігає незаконним маніпуляціям зі справами (наприклад, з них не можна вирвати сторінку або вилучити документ), бо програма фіксує спроби будь–якого несанкціонованого втручання в її роботу і навіть невчасне введення інформації. У деяких країнах (можна назвати для прикладу Португалію) судочинство нині взагалі ведеться без паперу. У перспективі це має привести до відмови від паперового документообігу в Україні, що дасть значну економію бюджетних коштів.
А от нововведення, від якого вже сьогодні суд отримує чималий економічний ефект, працює вже тривалий час. Річ у тім, що повідомлення про судові засідання та необхідні документи надсилаються багатьом учасникам процесу (звичайно, за їх згодою) за допомогою електронної пошти. Якщо звичайне поштове відправлення тільки одній стороні по справі обходиться суду в сім–десять гривень, то е–мейл не коштує нічого. Завдяки цьому поштові витрати зменшились у два з половиною рази. Тоді, коли торік інші адмінсуди через недофінансування опинились на грані припинення роботи, судді у Вінниці продовжували працювати за звичним розкладом.
Нинішній рівень комп’ютеризації населення, особливо у сільській місцевості, не дозволяє розгорнути цю послугу в повному обсязі, тому зі становища знайшли ексклюзивний вихід. Позивач або відповідач можуть надіслати у відділ прийому громадян смс–повідомлення із запитом і отримати відповідь про те, на яку дату і на яку годину призначено слухання у справі. Оскільки мобільний номер у відділі прийому синхронізований із комп’ютером, всі смс–запити і смс–відповіді зберігаються в базі даних. Ця практика запроваджена вперше у країні.
Сьогодні законодавча база відстає від потреб часу, бо не враховує технологічних новацій, тому Вінницький окружний адмінсуд виступив з ініціативою внести зміни до законодавства. Нині з його подачі у Верховній Раді вже зареєстровано кілька відповідних законопроектів, і коли парламентарії їх підтримають, то будуть зняті перешкоди у приведенні судочинства до найсучасніших можливостей. n