Уряд Великої Британії у квітні цього року першим у світі почав заохочувати водіїв пересідати на електромобілі, виплачуючи за це урядові доплати. Багато людей на Заході — екологічно свідомі, але не пересідають на електромобілі з огляду на їхній відносно малий пробіг від однієї зарядки акумуляторів. Додатковими перепонами є висока ціна електромобілів та більша складність їх експлуатації. План «електрифікації» британських доріг виклали 16 квітня міністри транспорту Джефф Гун та економіки Пітер Мендельсон. Він полягає в стимулюванні покупців та виробників електромобілів та інвестиціях в інфраструктуру. План базується на сприятливій для електромобілів статистиці: британці здійснюють 60 відсотків щоденних поїздок в умовах міста чи селищ на відстань до 40 кілометрів. А це пробіг електромобіля від одного акумулятора. З 2011 року британці будуть отримувати від держави доплати від двох до п’яти тисяч фунтів стерлінгів за придбання електричного чи гібридного автомобіля. Уже першого року такою підтримкою буде охоплено 50 тисяч осіб. Зеленою стратегією уряду Гордона Брауна також передбачені 100 млн. фунтів стерлінгів допомоги електромобілебудівній промисловості та 20 млн. — містам для розбудови станцій зарядки акамуляторів таких авто. Мер Лондона Борис Джонсон оприлюднив свій амбітний план, за яким британська столиця має стати також європейською столицею електромобілів. У другому десятилітті цього століття їх має їздити містом 100 тисяч, а кількість станцій зарядки має зрости до 25 тисяч.
Але, схоже, Бориса Джонсона випередить його колега — мер Парижа Бертран Делано. Цього тижня він оголосив тендер на оператора експлуатації електромобілів у Парижі. Система полягає у введенні в експлуатацію в Парижі трьох тисяч малих автомобілів (на двох чи чотирьох пасажирів), які будуть запарковані на одній тисячі стоянок столиці та околиць. Охочі скористатися з них повинні будуть викупити місячний абонемент вартістю 15 євро та сплачувати додатково по чотири чи шість євро (за, відповідно, дво– чи чотиримісні авто) за півгодини користування ними. Це набагато дешевше, ніж поїздки власним авто, якщо врахувати ціну пального для нього та страхування. Водій «Автоліба» (сполучення двох слів auto та libre, тобто «вільний чи дармовий автомобіль») — таку назву отримали ці таксі самообслуговування, — скориставшись із нього, може залишити його дозаряджатися на будь–якій стоянці. До такої системи вже виявили великий інтерес як приватні особи, так і великі та малі компанії. Зокрема, заявки на участь у тендері подали велика фірма Avis та французька державна залізниця SNCF, кілька іменитих закордонних фірм. Переможця буде визначено навесні. Оператор має інвестувати загалом приблизно 250 млн. євро, але його подальший чистий прибуток складатиме 100 млн. євро на рік. Внесок міста в цей проект становить 35 млн. євро. Оператор має поставити три тисячі електромобілів та збудувати станції зарядки. Він також повинен вирішувати всі технічні проблеми та питання безпеки.
В останньому — найбільша проблема, бо немає сумнівів, що користувачі будуть ставитися до автомобілів по–варварськи. Про це свідчить дворічний досвід експлуатації безкоштовних паризьких велосипедів «Веліб» («Дармовий велосипед»). Вони надзвичайно популярні серед парижан та туристів, але впродовж двох років було вкрадено вісім тисяч із 21 тис. виставлених на вулицях велосипедів. Їх потім знаходили навіть утопленими в Сені. Є підозра, що ті, хто користувався цими велосипедами, тепер пересядуть на електромобілі.
А це вже нові масштаби збитків. Бо планується закупити передусім двомісні електромобілі Aixam Mega City британського виробництва. Вони мають найкращі технічні характеристики: швидкість до 60 кілометрів за годину та пробіг 80 кілометрів на одній зарядці. На британських дорогах уже їздить півтори тисячі таких авто. Його ціна становить понад 14 тис. фунтів стерлінгів. Це не дешевий велосипед.