Скандал навколо єдиного вітчизняного лоукост–перевізника, компанії «Візз Ейр–Україна», учора отримав несподіване продовження. Компанія «Укртатнафта» розмістила на своєму сайті повідомлення: із сьогоднішнього дня вона перестає заправляти своїм пальним літаки з логотипом «Візз Ейр»! Причина — солідарність із співвітчизниками, яких 18 грудня нинішнього року довго тримали в закритому через негоду лондонському аеропорту «Лутон», а деяких поліція, мовляв, навіть побила.
Як пояснив «УМ» представник компанії Сергій Біленький, такий інцидент має викликати шок у цивілізованому світі й вимагає негайної реакції. Поведінку «Візз Ейра» «Укртатнафта» назвала хамською. «Тому не заправляти їхні літаки — це наша громадянська позиція, — повторив пан Біленький і додав: — «Візз Ейр» може користуватися послугами інших операторів, якщо вони, звичайно, працюють в аеропортах, в які здійснює польоти ця компанія. Але при цьому ми залишаємося найбільшим виробником пального в Україні».
Патріотичні почуття компанії, яку пов’язують із відомим в Україні олігархом Ігорем Коломойським, найбільше вразило повідомлення у ЗМІ: українських пасажирів силоміць висаджували з літака, аби звільнити його для поляків, котрі перед католицьким Різдвом прямували до Познані. І перекрити кисень для дешевого перевізника «Укртатнафта» вирішила з виховною метою: показати, що пасажири з українськими паспортами нічим не гірші за членів Євросоюзу. Утім ніхто так і не зумів навести доказів, що борт, який мав слідувати до Києва, справді перенаправили до Познані. Представники ж компанії «Візз Ейр» кажуть: українських, а також британських пасажирів попросили покинути салон, оскільки через ожеледицю літак не встигли підготувати до рейсу. І «віззейрівський» борт не летів до жодної Познані, а стояв в очікуванні поліпшення погоди на аеропортівській стоянці у «Лутоні».
«Ми вкрай розчаровані поведінкою наших бізнес–партнерів, які публічно заявляють про відмову надавати послуги нашій компанії, ґрунтуючись на голослівних звинуваченнях, — повідомили «УМ» у компанії «Візз Ейр–Україна». — Це безпрецедентний випадок, і ми шоковані такою непрофесійною поведінкою». На думку керівництва компанії, весь скандал замовили конкуренти, стурбовані розвитком та укріпленням позиції «Візз Ейра» на українському ринку.
Логіка в цьому твердженні є. З одного боку, викликає подив, що найбільше поведінкою лоукосту обурюються бізнесмени та політики, які де–факто є представниками бізнес–структур (депутат від БЮТ Богдан Губський). Зрештою, Ігореві Коломойському, що відмовив «Візз Ейру», віднедавна належать акції одного з найбільших вітчизняних авіаперевізників. Економічна криза дуже серйозно вплинула на розвиток транспортного ринку, і минулий та нинішній роки більшість регулярних компаній працювали зі збитками. В одній із провідних авіакомпаній збитки навіть сягнули небезпечного для її існування рівня. Натомість лоукост перевіз за 2009 рік майже півмільйона пасажирів! І наступного планував збільшити цю цифру на 10—30%. Безсумнівно, частину клієнтів у «регулярників» «Візз Ейр» таки відбив. Підтвердження цьому, на думку експертів ринку, — нечувані знижки на квитки, що їх під впливом конкурента були змушені надавати провідні українські авіакомпанії.
ДО РЕЧІ
Дешевий авіаперевізник став несподіваним конкурентом для автобусних компаній: долетіти, наприклад, до Німеччини лоукостом — і провести у повітрі півтори години — коштує суттєво дешевше, ніж півтори доби їхати туди автобусом. І хоча «Візз Ейр» літає не в головні аеропорти, що створює додаткові незручності для пасажирів, його цінова політика дозволяє не зважати на ці маленькі нюанси. Скажімо, долетіти в один бік без багажу до польського Катовіце можна за 109 гривень, а доїхати туди потягом коштує 1100 гривень. Вартість же перельоту регулярним рейсом до Кракова стартує із 3 тисяч, а до Варшави — із 2400 гривень в обидва боки.