«Ми зробили»
«Зараз ми є свідками завершення цієї операції. Українські моряки звільнені. Я вітаю 24 наших моряків, вітаю їхні родини, всю Україну з цією перемогою», — сказав Віктор Ющенко. Президент дав зрозуміти, що для того, аби вже цього року закінчити поневіряння 22 українців та двох українок з «Аріани», довелося зробити «останній ривок» і задіяти максимум впливу, який могла справити Україна на переговори.
«Ми мали надзвичайно складну ситуацію — по суті, тема визволення дуже часто заходила у глухий кут. Питання постійно перебувало під моїм контролем. Я дав відповідні доручення спеціальним службам в Україні, Службі зовнішньої розвідки щодо опрацювання низки сценаріїв, які б забезпечили разом з іншими міжнародними партнерами визволення українських моряків», — розповів глава держави.
Пізніше ввечері він повідомив, що останній пірат залишив судно. «У нас добре спрацювала Служба зовнішньої розвідки, національні спецслужби. Зараз наших моряків доправляють до найближчого порту», — сказав Ющенко. Розпочалася дорога додому...
Як це було
Як відбувалося саме звільнення, розповів голова Служби зовнішньої розвідки (СЗР) Микола Маломуж. Не таємниця, що в українській політиці щодо боротьби з піратством і визволення захоплених суден відомство пана Маломужа відіграє ключову роль. «Президент принципово поставив питання про те, що треба задіяти всі надзвичайні сили, можливості з української сторони щодо визволення моряків. Упродовж трьох тижнів це завдання було виконано», — повідомив «головний розвідник». За його словами, СЗР «у взаємодії з партнерськими спецслужбами надавала судновласнику сприяння у вирішенні широкого кола питань», внаслідок чого представники компанії–судновласника «Олоушенз Шіппінг» та пірати нарешті зійшлися на сумі викупу в 2,8 мільйона доларів. Ці гроші, запаковані в тюк, скинули з літака у відкрите море поблизу «Аріани», пірати підійшли на катері, виловили «пакунок» і почали одразу ж рахувати гроші. За інформацією заступника міністра закордонних справ Валерія Чалого, операція розпочалася о 6.45 і закінчилися близько 15.00 пообіді.
Микола Маломуж повідомив також, що зі здоров’ям моряків з «Аріани», швидше, «все негаразд», ніж «не все гаразд». Зі слів голови СЗР, «були ускладнення, ситуація непроста, всі мають ті чи інші стадії захворювань, але критичних ситуацій немає». Це зрозуміло, адже довгий час на судні не було не те що медикаментів, а й нормального постачання питної води й харчів, і лише нещодавно, з допомогою іспанців удалося доставити на судно ліки, завдяки чому здоров’я моряків трохи поліпшилося. Найважчий же стан жінки–кока, яка невдовзі після захоплення мала викидень (на п’ятому місяці вагітності). Наразі розглядають можливість терміново доправити її на Україну, раніше за решту звільнених моряків.
Додому...
За розрахунками, які оприлюднив пан Маломуж, «Аріана» має дійти своїм ходом до найближчого безпечного порту приблизно за тиждень. «Враховуючи, що за таких умов судно буде йти зі швидкістю близько чотирьох вузлів за годину, воно може дістатися найближчого безпечного порту через п’ять–сім днів», — прогнозує голова СЗР.
Після звільнення на судні почали ремонтувати двигуни й навігаційні системи, його заправляють пальним, а морякам доставили питну воду, продукти харчування та медикаменти.
«Аріану» супроводжує португальський військовий фрегат «Альварс Карболь» зі складу коаліційних сил НАТО, які беруть участь в антипіратській операції
«Океанський щит»
До якого саме порту піде «Аріана», зараз гадають. За одними повідомленнями — до кенійської Момбаси, куди майже рік тому прийшла звільнена «Фаїна». За іншими, електромеханік «Аріани» Олександр Фют нібито повідомив телефоном: «Ми вийшли від Хобьо (сомалійський «піратський» порт. — Авт.), йдемо на одному двигуні в бік Арабських Еміратів, щоб заправитися, бо пального майже немає. За тиждень маємо дістатися до найближчого безпечного порту. Швидше за все, це буде в Омані». У порту морякам нададуть медичну допомогу, а далі — додому. «Я виділю літак, щоб доставити їх додому. Бо вдома набагато краще», — пообіцяв Президент Ющенко.
Чия «рука» давала
Як і у випадку з «Фаїною», одразу по звільненні судна «Аріана» почалися «змагання» за те, хто ж «найбільше звільнив» судно і хто пропіариться за рахунок цього. Майже всі сходяться на думці, що з 2,8 мільйона доларів, які передали піратам, не всі заплатив судновласник. Морський експерт і редактор видання «Морський Бюлетень» Михайло Войтенко повідомляє, що заплатили понад три мільйони, причому «частину заплатила влада України, іншу — компанія–судновласник «Олоушенз Шіппінг». Якби не українська сторона, викуп би не відбувся». Заступник міністра закордонних справ Валерій Чалий багатозначно ухилився від прямої відповіді: «Гроші були передані судновласником, але походження грошей — це окреме питання».
Тим часом газета «Сєгодня», посилаючись на анонімне джерело в Службі зовнішньої розвідки, поширила версію, згідно з якою частину грошей для викупу надав кандидат у Президенти Сергій Тігіпко. Як стверджує видання, Тігіпко «виділив» 1,7 мільйона доларів, хоча, за словами джерела, «грек застрахував судно на $ 1,1 мільйона, і тільки цю суму він готовий був сплатити». Сам Тігіпко не підтвердив цього, а лише повідомив, що привітав родичів моряків телефоном і збирається сворювати фонд підтримки моряків, які повернулися з піратського полону. Про те, що Тігіпко допомагав їм матеріально, повідомили родичі моряків, які теж збираються заснувати фонд допомоги морякам під назвою «Ассоль».
Натомість клич «Тігіпко заплатив за Аріану» укупі з «Україна не дала за свої моряків ні копійки» охоче підхопили проросійські та власне російські ЗМІ, що, можливо, й добре, оскільки імідж «платника піратам» не на руку жодній державі.
Далі буде?..
Звільнення «Аріани» та її екіпажу не розплутало до кінця клубка проблем і скандалів, які накопичилися протягом полону. За словами родичів моряків, поки судно було захоплене, судновласник не виплачував їм зарплатню. Про це заявляє і Михайло Войтенко, за його словами «у них (членів екіпажу. — Авт.) зараз хоч і невелика, але є заборгованість із зарплатні». За словами Войтенка, якщо в найближчому порту моряки просто спишуться з судна і поїдуть додому, то можуть не отримати ні компенсацій, ні навіть решти заборгованих зарплат.
Експерт пропонує тим морякам, які почувають себе ліпше, а також родичам моряків залишатися на «Аріані» доти, доки судновласник не виплатить усіх належних коштів, а в разі відмови, згідно з морським правом, — продати судно з аукціону для отримання грошей на зарплати. Натомість сам судновласник, грек Спірос Мінос, звинувачення категорично відкинув. «Я регулярно перераховував зарплату морякам, поки вони були в полоні, — гроші отримували їх дружини, — заявив він. — Запевняю, що компенсації, які я повинен виплатити морякам «Аріани» за законом, буде виплачено».