Інший погляд: про воєнний альбом Андрія Котлярчука «Звільнена Київщина»
Попередній воєнний альбом Андрія Котлярчука «Добровольці. >>
Малюнок Володимира СОЛОНЬКА.
У номері від 23 жовтня «Україна молода» повідомляла про непросту ситуацію, яка склалася в Київському державному інституті декоративно–прикладного мистецтва і дизайну імені Михайла Бойчука. Нагадаємо, студенти цього вишу висловили недовіру своєму ректору Володимиру Ляхоцькому та оголосили безстроковий страйк. Одностайність зі спудеями тоді виявила й чимала частина викладачів інституту. Вже через кілька днів студенти зрозуміли, що зможуть простояти під рідною альма–матер і до Нового року, а нічого не зміниться. Тому вирушили під стіни Міністерства освіти. Тут їм і справді вдалося домогтися створення спеціальної комісії, яка наразі розглядає ситуацію у ВНЗ та має вирішити подальшу долю ректора Ляхоцького. Відтак після семи днів страйку студенти повернулися до своїх аудиторій. Але сьогодні у них знову з’явилися побоювання, що розпочату справу (а студенти принципово домагаються зміщення з посади ректора) так і не буде доведено до кінця. Надто дивною видається політика Міносвіти. В самому міністерстві скарг з Інституту декоративно–прикладного мистецтва зібрався уже цілий стос, одначе на них надходять банальні відписки. Відтак є побоювання, що й справу ректора спустять на гальмах...
Володимир Ляхоцький на посаді ректора інституту перебуває ледь більше року. Проте за цей короткий час із ВНЗ розбіглася третина викладачів досі дружнього колективу. Хтось не витримував і йшов сам, із кимось просто не подовжили контракт. «Торік наш ректор зібрав збори і пообіцяв, що влітку ми перейдемо на четвертий рівень акредитації, — розповідає студент–шестикурсник Юрій Доріченко. — Але задля цього потрібні деякі кадрові зміни. Мовляв, викладацький склад інституту — це художники, які не мають вчених звань. А для підвищення рівня акредитації потрібні професори. Так з «вишу» почали зникати митці, які пропрацювали в інституті по 20 і більше років, а стали з’являтися фізкультурники, медики, психологи, військові».
«Шкода, що мене не запрошують на засідання міністерської комісії. Я міг би розповісти багато цікавого про колишнього керівника, — додає екс–проректор інституту Роман Дяків. — Нинішній ректор нікого не чує. Я намагався мати з ним діалог, але це нереально! В монолог ректора й слова не можна вставити. Тож, розуміючи, що він може втриматися за підтримки Міносвіти ще довго, я подав заяву на звільнення. Ректор не приховував радості: ви йдіть, а ми вас випровадимо з почестями — представимо на Заслуженого працівника освіти України. Я й пішов, бо хочу нормально творчо працювати, а не постійно з’ясовувати стосунки. Пригадую, прийшов на урочистості з нагоди 70–річчя інституту, студенти мене обліпили й питають: «Романе Степановичу, чим вас нагородять?». Я кажу: «Дорогенькі, ну хіба мені можуть вибачити, що я маю свою точку зору?». І справді. Попри рішення вченої ради, яка одноголосно проголосувала за присвоєння мені звання Заслуженого працівника освіти, ректор відповідне подання не підписав. Натомість своїх людей, які пропрацювали у ВНЗ по чотири–п’ять місяців, нагородив! Власне, не в нагородах річ, а у ставленні до людей і ввіреної йому справи. Мені особисто прикро за інститут, який розвалюється на очах, і шкода студентів, адже це дуже талановиті молоді люди. Тому на прохання студентів я погодився підтримувати їх, бо не можна допустити, щоб молодь побачила безвихідь у нашій державі».
«У міністерстві нам кажуть: що ж ви хочете, ви самі за нього голосували, — каже старший викладач кафедри живопису Володимир Прохоров. — Не буду кривити душею: я й справді, як і багато моїх колег, голосував за Ляхоцького. Але я голосував за людину, яка на трибуні обіцяла одне, а насправді робить зовсім протилежне!»
«Я тут і викладач, і паспортист, і юрисконсульт, — приєднується до розмови співробітниця ВНЗ Наталія Соколова. — А коли справа торкається авансу, то з’ясовується, що я працюю на... 0,25 ставки. Натомість офіційно зовсім інша людина значиться та отримує зарплату, премії, тоді як я виконую всі її обов’язки. Я разів десять ходила до ректора, щоб з’ясувати це питання. Натомість тільки почула: «Заберіть цю Соколову! Вона божевільна!» Ось така «конструктивна» розмова з керівником. Я написала заяву в МОН, була на прийомі в двох заступників міністра. І не знаю, кому ще поскаржитися, аби нас нарешті почули? Голова міністерської комісії пан Коровайченко під час нещодавньої зустрічі каже нам: «У вашому інституті не такі вже й погані справи, вікна он стоять!» (з ініціативи пана Ляхоцького в інституті поставили металопластикові вікна. — Авт.). Але донедавна і в академії водного транспорту теж були нібито непогані справи. Доки ректора не звинуватили в педофілії! Чи знає міністерство, які люди керують нашими ВНЗ?»
Те, що розповідають «УМ» студенти про діяльність свого ректора, місцями можна порівняти хіба що з фантазіями столичного мера. Бо як вам, наприклад, оце! «Наприкінці минулого семестру пан Ляхоцький заявив студентам, що надійшла постанова Міносвіти, в якій вказано, що студенти нашого навчального закладу забагато отримують стипендії, а отже, прийшла «рознарядка» урізати їх, — каже Юрій Доріченко (цікаво, чи в самому МОН про такий свій наказ знають? — Авт.) — Ми зажадали, щоб нам показали цю постанову. Але так її й не побачили, довелося задовольнитися ректорським «Вона є!». Відтак очільник інституту дав вказівку, щоб викладачі занижували оцінки: не більше однієї п’ятірки на групу, і обов’язко 30 відсотків трійок. Але ж ВНЗ у нас невеликий — на стаціонарі навчається трохи більше 500 студентів. Хіба ж ми так уже «об’їдаємо» державу?»
Деякі викладачі інституту, які бояться втратити роботу або місце в гуртожитку, й справді почали виконувати «рознарядку». «Але ректору цього здалося замало, і він особисто пройшовся по переглядах і на власний розсуд виставляв оцінки, — продовжує Юрій. — Оцінювання відбувалося так: «Оце мені не подобається, тут три!». Наш ректор — історик за фахом і дуже великий «фахівець» у галузі мистецтва. Але він вважає, що був у Луврі й Ермітажі, отож знає, як треба оцінювати роботи студентів. Це нас обурило. Бо образливо працювати цілий рік, знаючи, що хорошої оцінки, як і стипендії, однак не отримаєш. На нашому шостому курсі стипендії отримують одиниці. А нам же випускатися треба! Ми ж маємо робити за якийсь кошт дипломні роботи».
До речі, про дипломи й курсові. А вони в такому творчому виші — це не просто талмуди списаного паперу, а справжні витвори мистецтва: картини, скульптури, вишивка, вироби з дерева, кераміки та металу. За правилами, після захисту диплома творча робота має п’ять років зберігатися у ВНЗ. Після цього студент має право викупити її або ж подарувати рідній альма–матер. А вже там можуть розпорядитися нею на власний розсуд: чи продати за згоди студента на користь рідного вишу, чи ж виставити в інститутському музеї. Але новий ректор, як стверджують студенти, знайшов їм зовсім несподіване застосування: творчі роботи студентства почали перетворюватися на... хабарі. Коли в інституті розпочався страйк, студенти, які й щодо такого «нецільового» використання їхніх робіт мали до ректора претензії, дізналися, що у ВНЗ хутко був створений так званий подарунковий фонд, який студенти називають «хабарним». Відтак, будь–яка курсова чи дипломна робота може стати подарунком для якоїсь впливової особи.
«Торік в інституті була виставка студентських робіт, — розповідає другокурсниця Тоня Тяговська. — Я теж подала туди свою картину. А коли після виставки вирішила забрати роботу, то дізналася, що вона сподобалася ректору. Коли ж прийшла в ректорат з’ясовувати її долю, то побачила свою картину вже в зовсім іншій рамці, звісно, ніхто її мені не віддав. Уже пізніше дізналася, що картину нібито комусь подарували. Я ж вважаю, що мою роботу нахабно вкрали!».
У шестикурсника Ігоря Вишнякова схожа ситуація. «Я виконував переддипломну практику, — розповідає студент. — Це був камінний набір із металу. Робив його за свої гроші, напросився на одну фірму, адже в інституті нормальних умов для цього немає. А потім дізнався, що роботу без мого відома комусь подарували! Коли ж намагався щось дізнатися про долю набору, то ще й замість подяки і вибачень погрози отримав, що скасують оцінку й не допустять до захисту диплома! Причому ця робота мала бути додатком до мого диплома, також планував її подати на виставку в Будинок художника. Натомість залишився ні з чим! Тепер маю з нуля робити те ж саме!». Хлопець написав скаргу в Міноствіти, але отримав звідти відписку, мовляв, робота комісії була призупинена у зв’язку з карантином.
Студентів обурює така ситуація, адже в інституті за останній рік знищено кілька майстерень, матеріалами для виконання дипломів і курсових виш їх не забезпечує. Отож молодь усе виконує за свої, точніше, батьківські кошти, проситься попрацювати до чужих майстерень. Тому й не розуміє, чому має роздаровувати свої роботи, захищені законом про інтелектуальну власність, невідомо кому?
...Студенти кажуть, що під час страйку ректор обіцяв виконати всі їхні умови. «Він і досі сподівається на своє повернення, створює комітет примирення. Але поки що охочих ввійти до того комітету не знайшлося. Ми не віримо йому більше», — каже Юрій Доріченко. Якщо рішення міністерської комісії колектив не задовольнить, студенти планують боротися й далі: проситимуть підтримки в колег із інших ВНЗ і йтимуть до секретаріату Президента, збиратимуть прес–конференцію, звертатимуться до правоохоронних органів. А вчитися за цією боротьбою їм просто ніколи...
Р.S. «УМ» намагалася вислухати й точку зору ректора інституту Володимира Ляхоцького. Та у його приймальні нам повідомили, що ректор перебуває на лікарняному і зв’язатися з ним немає можливості. У Міносвіти теж сказали, що коментувати ситуацію до закінчення роботи комісії зарано. Тож «УМ» і надалі стежитиме за розвитком ситуації в інституті.
Київський державний інститут декоративно–прикладного мистецтва і дизайну імені Михайла Бойчука створено у 1999 році за постановою Кабміну на базі Київського художньо–промислового технікуму. Історія інституту бере свій початок ще від Школи майстрів декоративно–прикладного мистецтва, що працювала на території Києво–Печерської лаври. З цим навчальним закладом пов’язані імена Марії Приймаченко, Тетяни Пати, Надії Білокінь, Івана Гончара, Параски Власенко, Марфи Тимченко та інших майстрів.
Сьогодні у ВНЗ є такі спеціальності: дизайн (дизайн меблів, середовища, упаковки, ландшафтний дизайн тощо) та декоративно–прикладне мистецтво (художні вироби з кераміки, металу, дерева, художній текстиль, моделювання костюму, вишивка, живопис). Навчання за контрактом на стаціонарі коштує близько 13 тис. грн.
Попередній воєнний альбом Андрія Котлярчука «Добровольці. >>
У місті Парк-Сіті американського штату Юта в день відкриття кінофестивалю Sundance 23 січня відбудеться світова прем’єра другого повнометражного фільму українського режисера Мстислава Чернова «2000 метрів до Андріївки». >>
До основної конкурсної програми 75-го Берлінського міжнародного кінофестивалю вперше за 25 років відібрали стрічку української режисерки: цьогоріч - це фільм Катерини Горностай "Стрічка часу". >>
Створену Кременецько-Почаївским державним історико-архітектурним заповідником за дорученням Міністерства культури та стратегічних комунікацій інвентаризаційну комісію - не допустили до роботи представники Свято-Успенської Почаївської лаври. >>
Список із 25 об’єктів світу, що потребують збереження оприлюднив Всесвітній фонд пам’яток (World Monuments Fund, WMF). Серед об'єктів, що увійшли до переліку на 2025 рік – столичний Будинок вчителя, турецьке місто Антак'я, історична міська структура Гази та Місяць. >>
«Я зрозумів, що мушу бути українофілом – це я зрозумів цілком свідомо. І от я жадібно ухопився за українство. Кожнісіньку вільну від «офіційних занять» часину я присвячував Україні. Перша ознака національності є мова – я й нею найперше заклопотався», - писав Агатангел Кримський. >>