Найближчим часом народні депутати від БЮТ планують ініціювати чергове подолання президентського вето. Після невдачі з грішми «на грип» обранці народу спробують відхилити вето про заборону підвищувати акцизи на тютюнові вироби. Експерти переконують: ідеться про чергову спробу отримати додаткові кошти напередодні виборів — і без урахування згубного впливу такої ініціативи на економіку.
Як відомо, нещодавно глава держави заветував закон про чергове підвищення акцизів на тютюнові вироби (№4707), який щосили проштовхував уряд Юлії Тимошенко. Як пояснив перший заступник голови секретаріату Президента України Олександр Шлапак, «акцизи на тютюнові вироби цього року вже двічі підвищували, що призвело до скорочення виробництва у цій галузі. Відтак чергове підняття акцизів посилить удар по виробнику та спричинить притік дешевої контрабандної продукції з сусідніх країн».
Як показало останнє дослідження Держспоживстандарту, ситуація і справді розвивалась за описаним сценарієм. Перевірка встановила, що легальну продукцію суттєво потіснив широкий асортимент контрабандних сигарет із Росії та Молдови, в яких, до того ж, вміст нікотину та смоли перевищує визначені законодавством України норми, а значить, може становити небезпеку для життя і здоров’я громадян. Особливо, враховуючи, що дешеві цигарки стають все більш популярними у населення, яке нині втрачає свою платоспроможність. До того ж їх збут — під контролем кримінальних структур.
У цілому, за даними Держспоживстандарту, станом на вересень 2009 р. (після двох хвиль підвищення акцизів. — Ред.) 20% роздрібного ринку сигарет займали тютюнові вироби, «не призначені для продажу на території України», тобто контрабанда. При цьому в 2008 р., коли акцизи сплачували по–старому, за інформацією асоціації «Укртютюн», рівень контрабанди цигарок в Україну становив усього 1%. Іншими словами, ініціатива уряду Юлії Тимошенко призвела до сенсаційного двадцятиразового зростання тіньового обігу сигарет лише за останні півтора року!
В Одеській області серед вивчених Держспоживстандартом 130 об’єктів торгівлі у 48 випадках було виявлено контрабандну тютюнову продукцію. У більшості (35 випадків) це — цигарки, виготовлені у Республіці Молдова і Російській Федерації. У Харкові на всіх 5 обстежених міських ринках було виявлено 63 пункти продажу сигарет, виготовлених в іноземних країнах (Молдова, Російська Федерація). У Вінницькій області, на території двох із п’яти обстежених ринків (міст Ямпіль та Могилів–Подільський) було виявлено цигарки, виготовлені у Республіці Молдова та не призначені для реалізації в Україні. У Луганську на території Центрального ринку з 32 найменувань сигарет, наявних в асортименті, сім були виготовлені у Російській Федерації та не призначені для продажу в Україні («Тройка», «Наша марка», «Золотое Руно», «Космос», «СССР», «Прима», «Беломорканал»). У Рівному на території ТОВ «Ринок» виявлено три місця торгівлі, в асортименті яких були наявні тютюнові вироби, виготовлені в Республіці Молдова (Astra, Cosmos, King Size) та Російській Федерації («Беломорканал»).
Ці дані підтверджують і результати соціологічних досліджень. Зокрема, всеукраїнське опитування, проведене Інститутом політичної і соціальної психології АПН України, показало, що через підвищення цін унаслідок збільшення акцизів більше третини курців перейшли на дешевші цигарки або на продукцію сусідніх країн. Причому так вчинила третина респондентів із низькими статками.
«Неконтрольоване підвищення акцизів на тютюнові вироби — це удар по бізнесу, який працює у правовому полі, чесно платить податки та зберігає робочі місця», — стверджує голова Української спілки підприємців та промисловців Анатолій Кінах. Адже ухвалюючи рішення про підвищення акцизів, уряд Тимошенко, по суті, бив по найбільш незахищених українцях, які не змогли позбутися шкідливої звички: вони мусили або переплачувати за сигарети, або вдаватися до сумнівної контрабандної продукції.
«Для того, щоб Україна змогла протидіяти нелегальному імпорту тютюнових, наші акцизи мають бути не більшими, ніж у сусідніх державах», — пояснив «УМ» експерт Міжнародного центру перспективних досліджень Олександр Жолудь. Натомість, скажімо, у Молдові акцизи є суттєво нижчими, ніж у нашій державі. А у такій ситуації жоден прикордонний наряд не зможе зупинити потік контрафакту: прозорі кордони та корупцію, на жаль, ще ніхто не скасував.
Утім, застерігаючи уряд від радикальних і небезпечних кроків заради наповнення державної казни, експерти зазначають: подорожчання тютюнових виробів — очевидний і закономірний факт у середньостроковій перспективі: впровдож наступних 2—3 років. Запорука цього — не лише політична воля, а й закони, які де–юре і де–факто діють у нашій державі. Скажімо, з 1 січня 2010 р. Законом «Про ставки акцизного збору на тютюнові вироби» передбачено індексацію фіксованої ставки акцизу і мінімального податкового зобов’язання на рівень інфляції за попередній рік.