Мода, яку принесла революція

21.11.2009
Мода, яку принесла революція

А ось мода на людську солідарність минула найшвидше. (Фото Рейтер.)

Будь–яка вартісна подія залишає по собі слід не тільки в історії, а і впливає на майбутнє. Це і є критерій для визначення, чи була подія значимою. Помаранчева революція, поза сумнівом, підпадає під таку класифікацію. Вибори п’ятирічної давнини започаткували певну моду як у речах і смаках, так і в політичних технологіях.

 

Мода перша — помаранчеві краватки

Протягом кількох місяців після революції в Україні було модно носити помаранчевий одяг, прив’язувати стрічки до машин та рюкзаків. Депутати з «помаранчевих» фракцій, нові «губернатори» поголовно носили сорочки або краватки «тематичного» кольору, годинники з підковою, навіть у Луганську можна було зустріти іномарку з реєстраційним номером «Так». Ця мода тривала недовго.

Мода друга — яскраві політичні кампанії

Революція запровадила в Україні моду на «кольорові» виборчі кампанії. Кожен політик придумує «власні» кольори. Скажімо, Литвин уже побував і «зелено–білим», і «червоно–білим», а тепер став «жовто–червоним».

А з’їзди ключових політичних сил тепер нагадують не бюрократичні збори, а шоу. Так сталося й цього разу: Юлію Тимошенко висували на майдані Незалежності, Віктора Януковича — у Міжнародному виставковому центрі, який чудово надається для концертних програм... А згадайте 2004 рік, коли Януковича висували на партійних зборах у будинку культури «Дніпроспецсталь» у Запоріжжі. Нині Віктор Федорович без феєрверків та пісень нікуди не балотується.

Окремо — про пісенний фактор. Раніше пісенні стежки в політиці топтали поодинокі музиканти. Після виборів 2004 року майже весь пісенний Парнас співає й танцює на виборах. Більшість артистів — і тих, хто були за Ющенка, і тих, хто за Януковича — нині зібрала Юлія Тимошенко, яка зробила поп–зірок навіть своїми довіреними особами в областях.

Мода третя — «вулична демократія»

Помаранчева революція популяризувала мітинги, політичні перформенси, наметові містечка. Політики продовжують збирати масовку на заходи, але серед натовпу «політичних туристів» рідко знайдеш людину зі щирим безкорисливим інтересом. У країні з’явилися цілі агентства зі збору людей на політичні заходи. Напередодні виборів інтернет–сайти з працевлаштування переповнені рекламою з пропозицією легкого «вуличного» заробітку.

Тривалий час після революції Київ стояв у пікетах, маніфестах і протестах. Найчастіше мітинги відбувалися біля секретаріату Президента, прохід до якого по вулиці Банковій відкрився після зміни влади. «Ходоки» навідувалися до СП із серйозними та шкурними справами: скаржились на голову райдержадміністрації, вимагали квартир, чесного суду тощо. Чим далі, тим частіше порушувалися приватні запити — і «крамничка» прикрилася.

Термін «майдан» набув нового значення — вулично–політичного. Це слово увійшло навіть у лексику депутатів із Партії регіонів, хоча у 2004 році їх аж трусило від самого слова «майдан». Партії регіонів довелося вчити «вуличну демократію»: вона відчула принади наметового табору ще в 2005 році, коли організувала протест проти арешту Бориса Колесникова. Потім «регіонали» повторювали трюк з окупацією центральної площі Києва та прилеглих до парламенту територій ще кілька разів. Акції не були ефективними, але дозволяли Партії регіонів з’явитися в інформаційному просторі.

Зараз вуличні акції є дискредитованими. Ніхто не вірить у їх щирість. І навпаки: наразі не видно ані політика, ані обставин, які могли б вивести наших громадян на майдани.

Мода четверта — опозиція

Прислухайтеся іноді до Прем’єр–міністра — складається враження, що Юлія Володимирівна досі живе в опозиції. Вона веде опозиційну риторику, а депутати БЮТ — коаліційної фракції — час від часу вдаються до блокування парламентської трибуни. Це стало можливим у країні, де політики останні дев’ять років борються: спершу — з режимом Кучми, потім — із владою Ющенка, а тепер — усі зі всіма. Ніхто не може позбавитися опозиційних замашок.

У цієї «моди» є ще одне коріння — політреформа. Зміни, внесені до Конституції у 2004 році, створили в державі відразу кілька центрів. Людей із повноваженнями — по зав’язку, бажаючих нести відповідальність — катма.

Критикувати — модно. І сам факт, що критикувати владу можна напрочуд вільно (хоч із телеекрана, хоч із чиновницького кабінету) — теж заслуга Помаранчевої революції. По–іншому це зветься свободою слова. За часів Кучми такого не було — тоді вміли затикати роти.

Окреме слово — про опозиційність виборця, який у 2004–му голосував за Віктора Януковича. Конкретно — про Донбас. Приятель із Дебальцева каже, що вибори–2004 запровадили на Сході новий суспільний дискурс. Звичайно, люди там за російську мову, за федералізм, за економічний союз із Росією... Але це є прояв політичної активності, це позиція. Приятель каже, що раніше Донбасові до політики було байдуже. Найнижча явка виборців завжди була саме на Сході. А в 2004–му там приходили на дільниці під 90%. Так от, каже приятель, дискусія між двома «крилами» України змусила Донбас шукати відповідь: ким він є на мапі держави? Наступна стадія — зародження нового громадського прошарку.

Мода п’ята — на популізм

Одна з негативних тенденцій, які з’явилися в українській політиці після 2004 року, — мода на вал порожніх соціальних обіцянок, нові форми маніпуляції масами. Інакше кажучи — популізм. Віктор Янукович напередодні виборів–2004 «притримав» підвищення рівня мінімальних зарплат і пенсій. А коли йшлося до голосування, Кабмін радісно відзвітував про збільшення соціальних виплат.

Ющенко на виборах–2004 обіцяв іще більший добробут: запровадження допомоги при народженні дитини, збільшення мінімальної зарплати тощо. Поміч при народженні дитини було збільшено більш ніж у два рази. Мінімальні зарплати теж зросли — втім, це не вельми помітно через інфляцію.

 

АНЕКДОТИ–2004

1. Година «пік». У тролейбусі стоять поруч український інтелігент, донецький «браток» і офіцер «Беркута». «Браток» — бритоголовий, у наколках, усе як слід — наступив на ногу інтелігентові й стоїть, ніби нічого не сталося. Інтелігент думає: «Ось потерплю ще хвилину й щось скажу або зроблю...» Поки минає хвилина, інтелігент нетерпляче дивиться на годинника. Але коли секундна стрілка добігає коло, вирішує: ну гаразд, даю йому ще хвилину. Минає ще хвилина — все повторюється, інтелігент ніяк не може відважитися. Нарешті, вже на п’ятій хвилині, коли терпіти несила, інтелігент, укотре подивившись на годинник, поправляє окуляри й каже українською мовою:

— Шановний, зійдіть із моєї ноги!

Донецький «браток»:

— Пішов на ....

Тут інтелігент не витримує й дає «браткові» ляпаса. Не встиг той отямитися, як «беркутівець» починає лупцювати «братка» в стилі Кличка, валить на підлогу, руками, ногами... Тролейбус зупиняють, викликають міліцію, починають розбиратися... Інтелігент розповідає, як усе було, каже, що нерви не витримали. У «беркутівця» питають: а ти, мовляв, навіщо так сильно бив?

«Беркутівець»:

— Так я ж бачу — інтелігент постійно дивиться то на «братка», то на годинник, а потім як дасть... Ну, думаю, по всій країні почалося...

 

2. Київ, Майдан. Стоїть мужик у пробці. Раптом — стук у вікно. Водій опускає скло й питає, що треба.

— Розумієте, терористи взяли кандидата Януковича в заручники і вимагають викуп у 10 мільйонів доларів, інакше вони обіллють його бензином і підпалять. Ми вирішили пройтися по людях, по машинах, хто скільки дасть...

— Ну... Я — літрів п’ять...

 

3. Зустрічаються двоє старих знайомих:

— Як справи?

— Усе чудово!

— Як сім’я, робота?

— Дякую, все прекрасно!

— Як здоров’я?

— Та просто клас!

— Що, теж — з Майдану?..

  • Діти «вулиці»

    Активіст Павло Зуб’юк починає роздуми про Помаранчеву революцію з... Леніна. У Києві на станції метро «Театральна» досі стоїть бюст і висять гасла вождя. Українською та російською мовами написано: «Лише та революція чогось варта, якщо вона може себе захистити». «При всій моїй зневазі до Леніна, — каже Павло, — це дуже правильна цитата. Ми надто рано розслабилися. Після перших же «болячок» треба було організовуватись і протестувати».

    Зуб’юк був активістом «Пори» — неформальної організації, яку вважають одним з авангардів Помаранчевої революції. Цікаво, що активісти перекладають відповідальність за нинішнє розчарування не тільки на політиків, а й на громадський сектор. >>

  • Моя утопія

    П’ять років тому в колі «помаранчевих» активістів існувало таке поняття — «ідеали Майдану». Важко достеменно сказати, що саме ховалося за цим висловом. Та є одна річ, яку я відношу до ідеалів Майдану і якої мені найбільше не вистачає з тих революційних днів. Це людська солідарність, взаємна підтримка, доброта і ввічливість. >>

  • Повінчані революцією

    У це не хочеться вірити, однак... З–поміж більш як чотирьох десятків подружніх пар, яких поєднав Майдан у буремні дні Помаранчевої революції, лише ця, тридцять сьома, витримала випробування часом. П’ятирічний ювілей свого весілля Юрій Жук та Христина Єсейкіна святкуватимуть 12 січня — це день, коли священик Києво–Печерської лаври отець Валерій вінчав їх на Хрещатику. Після цього молодята більше року не узаконювали свій шлюб у РАЦСі, бо вважали, що повінчані Богом і цього є достатньо. І лише другого лютого 2006–го зареєстрували шлюб, а 16 березня народився їхній синочок Юрко, найбільший і найцінніший революційний здобуток молодої сім’ї, яку поєднав Майдан. >>

  • Судний день

    День виборів почався зі страшної новини — на виборчій дільниці в селі Молодецьке Черкаської області вбито капітана міліції Петра Потєхіна. Йому завдали черепно–мозкової травми. Зловмисники забрали зброю, бюлетені не чіпали. >>

  • Ярослав Грицак: Цього не можна соромитися!

    Професор Львівського національного університету ім. Франка Ярослав Грицак — відомий історик і в Україні, і за кордоном. Він кілька років викладав у Колумбійському університеті та Гарварді. На замовлення британського видавництва 49–річний фахівець готує книгу про історію України. А ми розмовляємо з паном Ярославом про Помаранчеву революцію.

    Грицак вважає Майдан великою подією — поштовхом, який дав Україні можливість стати кращою. На жаль, п’ять останніх років не принесли того, що чекали у 2004–му. Ярослав Грицак стверджує: в політиках можна і треба розчаровуватись, а найважливіше — не розчаруватись в Україні. >>