У суботу PinchukArtCentre поділив чотири поверхи між «старими», добре відомими художниками та молодими і зеленими, яким ще немає 35 років. Проект, представлений на виставці, почався рік тому, коли PinchukArtCentre оголосив про першу приватну премію у сфері сучасного мистецтва. Із 1300 заявок 200 відразу забракували, а відібрали тільки 20 номінантів. Як нагадав на пресконференції куратор виставки Олександр Соловйов, головним критерієм відбору була визначена «індивідуальність роботи автора і наявність потенціалу для подальшого розвитку». «Ми не очікували такого великого припливу. Це показало, що молоді художники знайшли свою хвилю. Вони дуже відрізняються від своїх попередників. Молодих митців цікавить політичне життя, буденні рефлексії. Немає роздумів над буттям і сенсом життя, які ми спостерігали наприкінці 80х», — пояснив «УМ» Соловйов.
На четвертому і п’ятому поверхах PinchukArtCentre представлено 110 робіт художників, які ввійшли у шортлист премії. Серед 20топ багато імен, добре відомих любителям сучасного мистецтва. По залу мають майже всі учасники групи «Р.Е.П» — Микита Кадан із живописом, Жанна Кадрова з кахельними лимонами. Лада Наконечна по стінах акрилом намалювала «Пряму дорогу», а щоб підсолодити шлях у мистецтво, посередині зали виклала із 200 пачок шоколадних цукерок артоб’єкт «Дорогий Фелікс ГонсалесТоррес, чи можемо ми відмовитися від солодкого?». Володимир Кузнєцов вибрав подібну техніку, тільки до теми підійшов похлопчачому, розмалювавши стіни танками, машинками, вояками і космонавтами. Олеся Хоменко представлена найбільш розкручено. У її залі поєднано декілька проектів за останні роки. Серед них добре впізнані «Піраміда» атлетів, «Купальниці». Харківська артгрупа SOSka теж не далеко втекла. Гамлет Зіньковський в усій красі виставив свої платівки, обклеєні вирізками із глянцевих журналів. Для багатьох шокуючою стала відеоінсталяція «П’ять років зими» львівського художника Мирослава Вайди. Він спеціально із Карпат привіз копицю сіна, підпер її смереками, а всередину засунув екран із відео, де бігають щури. За задумом автора, хвостаті тваринки мали б бути живими і бігати по залі, але реалізувати цю ідею йому не було можливості. Яка ж концепція його роботи, художник і сам толком не міг аргументувати. «Ну це щось про народження життя», — пробуркотів художник.
Статус зірки на виставці дістався музі Іллі Чічкана — Маші Шубіній. Її роботи ні з жодними не переплутаєш і впізнаєш здалеку. На всіх полотнах художниця малює себе кохану. Поряд із полотнами Маша представила мультимедійну інсталяцію I’m a Visual Explanation of Sound. У кутку стоїть програвач, біля нього купка пластинок популярних виконавців, на обкладинках яких Шубіна вклеїла своє обличчя замість Алли Пугачової, Софії Ротару. В інсталяції «Моя релігія» Маша показала, хто для неї миліше всіх на світі. Всередину неонового хреста художниця розмістила свій автопортрет. Напевне, про те, що молоді художники «егоїстичні та амбітні», Олександр Соловйов зрозумів, попрацювавши з Шубіною.
До четвертого грудня міжнародне журі у складі артдиректора Fondazione Sandretto Re Rebaudengo Франческо Бонамі (Турин), художника Сергія Браткова (Москва), директора Neue Nationalgalerie Удо Кіттелмана (Берлін), художника Бориса Михайлова (Берлін), куратора Tate Modern Джессіки Морган (Лондон) визначатимуть, кому дістанеться 100 тис. грн. Оглянувши експозицію «Рудий ліс» на другому і третьому поверсі, їм важко буде впоратися із цим завданням. Назва «Рудий ліс» пішла від аварії на Чорнобильській АЕС. Тоді від радіації ліси із зелених перетворювалися на руді. І саме в цей час свою кар’єру почали Сергій Братков, Олександр Гнилицький, Олександр Ройтбурд, Арсен Савадов, Георгій Сенченко, Василь Цаголов, Ілля Чічкан, які представлені на виставці. На жаль, молоді художники ледве на «трієчку» показали свою «індивідуальність». Їхня експозиція — це, швидше, продовження «Рудого лісу», а не нова українська хвиля, як заявив Олександр Соловйов. Та всетаки британський художник Деміен Хьорст четвертого грудня ощасливить когось 100 тисячами і можливістю навчатися у кращих світових майстрів сучасного мистецтва.