Ми ж у першій трійці

15.10.2009

Президент України у межах своїх повноважень указами розширює сфери функціонування української мови (наприклад, кінематограф, нав­чальні заклади). Він також видав указ про кримінальну відповідальність за руйнування державних символів. Але, крім того, наша реальність уже давно вимагає прийняття вдосконаленого закону про мови. І є кому подбати про це. Адже у складі фракції БЮТ — кілька письменників, відповідний комітет очолює В. Яворівський. Ще влітку промайнула чутка, що нарешті проект нового закону створено, і П. Мовчан оголосив це на сесії. Правда, зміст проекту прозвучав дуже загально і фантастично. Творці нового закону забажали, щоб усі чиновники і ті, хто до них звертатиметься, в одну мить заговорили українською. Щодо чиновників, то це їхній обов’язок, а для громадян більшості регіонів, які майже не чують «українського слова», — це не реально. Проте до обговорення цього проекту на сесії Верховної Ради справа не дійшла. В. Яворівський і П. Мовчан розбіглися в різні боки. Останній заявив, що виходить зі складу ради НСПУ, а перший був заклопотаний зміцненням своєї влади над Спілкою і над «Літературною Україною»...

Цікаво, що думають про це такі авторитетні письменники, як Ю. Мушкетик, А. Дімаров, С. Плачинда, і немолоде вже покоління шістдесятників? І чи змусять вони В. Яворівського домогтися обговорення і прийняття нового закону про мови із забороною ним українофобства у ЗМІ, фальсифікації нашої історії, перекручення поняття «націоналізм», яке є синонімом «патріотизму». (До речі, десь у 90–ті рр. відомий російський письменник Астафьєв писав, що націоналізм — це високе, благородне почуття, його спаплюжили комуністи). Усе це є програмою сьогодення в незалежній Україні. Йдеться не лише про розширення меж функціонування мови титульної нації, не лише про поліпшення викладання її на всіх рівнях. Треба осмислити засоби патріотичного виховання, щоб діти ще у школі усвідомлювали: вони — нащадки прадавньої культури, героїчної історії, а володіння рідною мовою — ознака патріота й освіченості.

Державну проблему виховання українців–патріотів повинне розв’язувати Міністерство освіти і науки разом з академічними інститутами. Водночас виникає запитання: чому Інститут української мови НАН не допомагає утвердженню її в суспільстві, а на державні кошти пропагує з величезним ентузіазмом і працездатністю аморальність? Маю на увазі словник матюків Л. Ставицької. Нахваляється здійснити друге видання більшого за обсягом словника. Та ще запевняє, що така фразеологія в українців була здавна. Вигадку псевдовченої дами заперечують іноземці–мандрівники XVII ст. А в самому Інституті української мови, як пише В. Кобилюк у «Літературній Україні», «200–річну картотеку української мови з місця її зберігання перенесли аж на горище, щоб читали горобці та голодні миші...» То як можна оцінити діяльність Інституту української мови щодо нашої держави? І чому на це ніяк не реагує президент НАН?

На мій погляд педагога, Міністерству освіти і науки слід створити цілу серію книжок, хрестоматій для позакласного, але обов’язкового читання. Першочерговим є таке завдання: знайти автора, який зумів би вразити юного читача своєю розповіддю про наших патріотів, яких у 70—80–ті рр. XX ст. закатували у концтаборах, бо вони відстоювали право України на незалежність. Це В. Стус, О. Тихий, Г. Марченко, Ю. Литвин, І. Світличний та інші. Книжки для позакласного читання мають охоплювати різні галузі науки і сфер громадського життя, розповідати про величезний внесок українців у світову цивілізацію. Видатних імен вистачить.

Обов’язково має бути написано книжку про розвиток нашого письма, починаючи хоча б із «Велесової книги» (XII ст. до н. е. — IX ст. н. е.) до кирилиці й староруської літературної мови. Автор має показати процес збагачення її народно–розмовною, накреслити історію заборон після знищення Петром I усіх шкіл, друкарень, Києво–Могилянської академії як світського закладу, а також царські циркуляри наступних століть і форми русифікації радянського періоду. І всупереч цьому сформувалася літературна мова на народній основі, яка збагачувалася і збагачується за рахунок діалектів. Не обминути й такого факту, як міжнародний конгрес мовознавців у XX ст.: на ньому визначалися багатство й естетична краса багатьох мов світу, укранська мова входила в першу трійку...

Лідія ДМИТРЕНКО,
вчителька
Костянтинівка, Донецька область
  • Аби жолуді, а до дуба — байдуже...

    Чисельність населення у будь-якій країні є фактором, що безпосередньо впливає на подальший розвиток суспільства — уповільнює чи прискорює його, а також вважається базисом економічного, соціального, політичного, культурного, духовного та інтелектуального розвитку держави. >>

  • Яйце, прапор і безсмертна душа

    На перший погляд, це несумісні речі, проте вони є різними формами матерії та енергії, перетворені фізикою і біофізикою. Багато тисячоліть людина пізнавала Світ — від плескатої Землі до нейтрона й пульсара; пристосовувалася до природи, накопичувала досвід використання природних явищ на свою користь. Незрозумілі явища приписували «галузевим» богам; творилися міфи, з яких формувалася релігія. >>

  • Історія повторюється і вчить

    Події, які відбуваються у сучасному світі, вимагають від нас, українців, бути особливо пильними. Озвіріла влада Москви йде на все, щоб порушити встановлений мир і порядок у світі, одурманити населення Росії, виправдати свою агресивну політику щодо своїх сусідів. Особливу роль у цій справі відіграє Московська церква як підрозділ ФСБ. >>

  • Прийми, загарбнику, нашi дари...

    Проблеми, притаманні нашому життю, не зникли після виборів до Верховної Ради, а лише загострилися та ще й довели, що виборець не мудріший за дурного карася. Подивімося на партії, які прийшли в парламент. >>

  • Фальшива назва держави

    Після Полтавської битви 1709 року, зламавши незалежницький спротив волелюбних українців на чолі з Мазепою, московський цар Петро І в 1721 р. проголосив Московію називати Росією, а себе — імператором Російської імперії, хоча Залісся (тобто Московія) ніякого відношення до Київської Руси-України не мало, її історичне минуле — в Золотій Орді. >>