Визнання третьої кінореволюції

04.09.2009

Позавчора, 2 вересня, у Палаці кіно на острові Лідо офіційно відкрили черговий кінофорум, що є частиною Венеційської бієнале. Церемонію відкриття вела чарівна італійська актриса Марія Грація Кучінотта, яка починала як модель, а в останні роки перекваліфікувалася в продюсери. У 1994 році синьйора Кучінотта вже з’являлася на кінофорумі у Венеції — як героїня фільму «Поштар» Майкла Редфорда. Тепер італійку удостоїли честі бути господинею церемонії відкриття та закриття.

Відразу після урочистих промов організатори фестивалю приступили до справи й показали публіці картину «Баарія» (Baaria) режисера Джузеппе Торнаторе (наша публіка знає його як автора драми «Малена») — ця сицилійська сага представлена у великій конкурсній програмі. Загалом в основному конкурсі «Венеція 66» представлено 23 картини (детальніше про них — в «УМ» від 8 серпня).

Незадовго до початку фестивалю оргкомітет озвучив останні новини. Отже, кінематографічну програму доповнять ще чотири фільми. Один — «Зелені дні» (Ruzhaye Sabz) іранської режисерки Хани Макмальбаф покажуть у позаконкурсній програмі. Три інші — у конкурсі «Горизонти»: це «Кінооргія: остання версія» (The Movie Orgy–Ultimate Version) Джо Данте, «Ве­сілля» (The Marriage) визнаного Пітера Грінуея та «Великі режисери» (Great Directors), дебютний фільм Анжели Ісмаілос, грецької режисерки, яка працює у Нью–Йорку. Незважаючи на те, що перший фільм не бере участі в конкурсі, ми все ж приділимо йому деяку увагу. Адже 21–річна Хана Макмальбаф близька українському, а особливо київському кіноману, який на минулорічній «Молодості» міг особисто зустрітися з іранською режисеркою. Тоді вона представляла фільм «Будда вибухнув від сорому», який отримав Гран–прі 38–ї «Молодості». «Зелені дні» — документальна стрічка, яка фокусує увагу на жіночому питанні в Ірані. Та ж сама проблематика — у фільмі іншої іранки Ширін Нешат «Жінки без чоловіків», що покажуть у Венеції. Хоча конкурентками режисерки тут не стануть, оскільки фільм Нешат (до слова, з українською копродукцією завдяки участі Sota Cinema Group) бере участь в основному конкурсі.

Також стало відомо, хто отримає «Золотого лева» за досягнення в кінематографі. Це команда Disney–Pixar, яка лідирує у створенні фільмів у 3D–форматі: Джон Лессетер, Бред Бьорд, Пітер Доктер, Ендрю Стентон і Лі Ункріх. Нагороду вручатиме батько «Зоряних воєн» Джордж Лукас. Ще одну нагороду–пошану отримає Сильвестр Сталлоне.

Цього року у програму Венеційського кінофестивалю ввели додатковий конкурс, який оцінюватиме фільми в 3D–форматі. Таким чином у Венеції «узаконили» тенденцію, що спостерігається останнім часом на інших фестивалях, де все більше уваги приділяють стереоскопічним фільмам. На думку венеційського оргкомітету, 3D–картини повернули глядача в кінотеатри, а сама технологія спричинилася до «третьої кінематографічної революції» після звуку й кольору. За нагороду «Найкращий 3D–тереоскопічний художній фільм 2009 року» змагатимуться дев’ять картин, серед яких — «Подорож до центру Землі», «Монстри проти прибульців», «Мій кривавий Валентин», «Льодовиковий період: ера динозаврів», «Вперед і вгору».

Завершиться 66–й Ве­неційський кінофорум 12 вересня церемонією нагородження переможців. В основному конкурсі «Венеція 66» вручатимуть «Золотого лева» за найкращий фільм, «Срібного лева» — за найкращу режисуру, спеціальний приз журі, «Кубок Вольпі», — кращому актору та актрисі, нагороду Марчелло Мастрояні — за найкращий акторський дебют і премію «Озелла» — за найкращу операторську роботу й сценарій. Свої премії мають конкурси: «Горизонти», «Італійський протилежний план», конкурс короткого метра. А «Лева майбутнього» — премію імені Луїджі де Лаурентіса — дадуть найкращому дебютному фільму.

P. S. «УМ» відряджає на Венеційський кінофестиваль свого журналіста. Шукайте матеріали в газеті найближчим часом.