Спіймати можна лише «на гарячому»
У МВС зазначають, що жертвами вагонних злодіїв наразі стають як громадяни України, так і гості зза кордону — зазвичай це мешканці сусідніх Росії та Білорусі. За словами головного спеціаліста Департаменту зв’язків із громадськістю МВС Геннадія Карпюка, левова частка крадіжок особистого майна на залізничному транспорті стається через неналежне ставлення самих пасажирів до своєї безпеки, неуважної і надто довірливої поведінки. А «купейні знайомства» варто обмежити суто ритуальними речами (підтримати бесіду, обмінятися враженнями тощо) і без алкоголю.
«Уявіть, що ви прокидаєтеся в купе і бачите, що разом із попутником зникла основна сума грошей, документи та «мобілка», — каже пан Карпюк. — Відпустка перетворюється на пекло з’ясувань особистості, проблем із поверненням додому і відновленням втраченого. Тим часом крадій випатрав вміст портмоне, викинувши його як непотріб разом із документами, а стільниковий телефон звично збув знайомому перекупнику. Він добре знає, що упіймати його можуть лише «на гарячому», з речовими доказами, а це справа нелегка навіть для досвідченого сищика».
Правоохоронці кажуть, що існує кілька категорій поїзних злодіїв, але всі вони відзначаються швидкістю дій та обережністю, наділені акторськими здібностями і розбираються у людській психології. Одні підбирають усе, що «погано лежить» — переважно наркомани та випадкові клептомани. Такі «проводжаючі» можуть спокуситися залишеною на столі «мобілкою» чи валізою в купе ще до відправлення потяга, тоді як власники речей курять на пероні. Інша справа — майстри, які роками відточують свій злодійський почерк і не відмовляються від ремесла навіть після кількох тюремних «відсидок». Професійні поїзні злодії належать до усамітненої кримінальної касти, адже методи «заробітку» в них кардинально відрізняються від «коронних» способів квартирних крадіїв.
До вагона — через «суфле»
«Поїзні злодії знають про потяги все: від конструкційних особливостей вагонів і графіку руху до складу бригад провідників, — зазначає заступник начальника Управління МВС на залізничному транспорті Ігор Недогарко. — Звісно найвищим «пілотажем» вважається здобуття інформації про VIP-пасажирів чи заробітчан із подальшим їх обкраданням. Їхнім найулюбленішим місцем проникнення у вагон є тамбур, оскільки, по-перше, це «фірмовий» трюк представників цієї касти крадіїв, по-друге, так можна зекономити на квитках. Як правило, на нічній стоянці вони віджимають гумову обшивку переходу поміж вагонами (так зване «суфле») і потрапляють до потяга».
За словами пана Недогарка, нещодавно міліція затримала двох фігурантів, які впродовж 25 хвилин (!) змогли викрасти вісім мобільних телефонів. Проти лиходіїв спрацювали постраждалі, які дуже швидко звернулися до начальника поїзда після виявлення пропажі, і викликані ними правоохоронці, що оперативно розібралися у ситуації. Інколи викритий злодій може піти на вбивство. Нещодавно в поїзді «СанктПетербург — Маріуполь» судимий наркоман із Кавказу поцупив у 34-річної мешканки Конотопа сумочку з гаманцем. Але жінка прокинулася і побігла наздоганяти кривдника. Розлючений злодій заподіяв їй кілька ножових поранень у груди і живіт, що стали фатальними для сміливиці. Розкрити злочин працівникам лінійного відділення міліції на станції «Красний Лиман» Донецької залізниці допомогла звірка із картотекою поїзних крадіїв. Затримали негідника на Луганщині, де той переховувався у родичів.
Інший приклад: минулого місяця братію поїзних злодіїв сколихнув жахливий випадок, що стався із «щипачем» екстракласу (спеціалізувався винятково на купейних вагонах) на Кіровоградщині, який буквально загинув «на роботі». Злодій був великим оригіналом, оскільки діставався до цілі через дах вагона, з якого спритно пробирався усередину крізь загальновизнане «суфле». Кажуть, міг це зробити навіть на ходу — мав для того пояс страхування, канат і крюки. Діяв нахабно і вельми сміливо — допоки не згорів живцем, коли спіймав на даху потяга електричну дугу.
«Про наших фігурантів можна оповісти багато історій. Хоча б про те, що є індивіди, так звані «мийники», які можуть у такт коливань вагона однією рукою піднімати полицю зі сплячим пасажиром, а другою — нишпорити у його речах», — к,аже Ігор Недогарко. У МВС додають, що залізничні маршрути були б значно безпечнішими, якби всі потяги були забезпечені міліцейськими нарядами. Але наразі рівень такого супроводу становить близько 25%. Тоді як у сусідній Росії збережено іменні квитки, міліцейський наряд є практично в кожному потязі, які до того ж ще й обладнані системами відеоспостереження.
ПОРАДИ МВС
1. Злодії часто користуються тим, що влітку кондиціонери в окремих вагонах працюють погано й пасажири залишають на ніч двері до купе відчиненими.
2. Борони Боже, знаходити у потязі друзів «по чарці» — пригощання може завершитись не лише важким похміллям, а й спорожнілими кишенями та валізами.
3. Ніколи не виходьте «на розборки» чи хуліганські провокації у тамбур — там вас можуть легко пограбувати.
4. Не демонструйте власних коштовностей і цінних речей, не кажіть скільки везете грошей — хвастощі в цій ситуації не є вашим союзником. Не залишайте речі на незнайомців.
5. Відомим є і спосіб «підсадки», популярний у СВвагонах і рідше купе. «Підсадні» облудники спеціалізуються на входженні в довіру, зазвичай мають охайний вигляд, прикидаються подружжям тощо, але є дуже небезпечними. Адже, окрім оманливого шарму й начитаності, в арсеналі цих типів можуть бути такі інструменти, як алкоголь, наркотики, снодійні засоби (той самий клофелін) і всілякі отрути. Є випадки, коли клієнти «підсадних» просто помирають від занадто великої дози речовини.