«Переяславська рада» в Сибіру

23.03.2004
«Переяславська рада» в Сибіру

У майстерні А. Цимбала — автора проекту пам'ятника Тарасовi Шевченку в Омську.

      У середині XVII століття Сибір уже асоціювався в Московській державі з місцем заслання, головним чином політичного. Одним із перших українських арештантів, засланих до Тобольська, був полковник Іван Нечай, зять Богдана Хмельницького, звинувачений у 1659 році московською владою за те, що організував білоруську козаччину в адміністративному устрої Війська Запорозького, а не Московської держави. Згодом за ним пішли на заслання наші гетьмани Дем'ян Многогрішний (на Забайкалля) та Іван Самойлович (до Тобольська), де й померли. Традиція переселення до Сибіру політичних в'язнів міцно вкоренилася в Російській імперії, а пізніше «розквітла» і в СРСР. Наприкінці ХІХ — на початку ХХ століття українці переселялися до цього суворого краю масово, у зв'язку з будівництвом Великої Сибірської залізниці (її почали будувати у 1891 р.) і столипінською аграрною реформою. Тоді ж з'явилися на сибірських теренах, зокрема на Омщині, «наші» назви сіл: Полтавка, Одеське, Херсонське, Таврійське... Наступні хвилі переселень з України були пов'язані з політичними репресіями 1930—1950-х років, а також iз масовим повоєнним виселенням українських сіл за Урал.

      Сьогодні в Омській області діють два українські культурологічні товариства — Сибірський центр української культури «Сірий Клин» (голова С. Винник) та Обласний український центр імені Тараса Шевченка (голова В. Галанова). Однак найвидатнішим і найавторитетнішим представником сучасної української громади, з іменем якого пов'язують відродження духовного життя Західного Сибіру, відбудову храмів і монастирів у Омській області, є митрополит Омський і Тарський Феодосій. Родом iз волинського села, він закінчував гімназію ще за Польщі, а 1986 року, коли на всю Омсько-Тюменську кафедру було лише три храми і три молитовних доми, його призначили у цей складний і суворий регіон як митрополита.

      Українсько-російська зустріч в Омську планувалася давно з ініціативи Сибірського центру української культури «Сірий Клин», Комітету в справах національної політики і релігії державної адміністрації Омської області та Регіонального центру російської культури міста Омська. Двоє «парламентаріїв»-істориків з України зустрілися з членами українських та російських громадських організацій, представниками Омської державної адміністрації, Сибірського козацького війська Союзу козаків Росії. Це була перша культурологічна зустріч українців у Омську. Перед початком «круглого столу» його учасники поклали квіти до пам'ятника Богданові Хмельницькому. Цей старенький монумент потрапив до Омська в роки ІІ Світової війни, під час евакуації одного з заводів. Нещодавно (коли українські авіаремонтники ремонтували Ан-70) монумент відреставрували і встановили на околиці міста. Неподалік, на тій же околиці, адміністрація виділила місце для пам'ятника Тарасу Шевченкові (скульптор — відомий митець А. Цимбал, родом з Полтавщини), за встановлення якого українська громадськість Омська бореться вже довгі роки. А в самому тільки центрі цього великого міста є щонайменше три пам'ятника Леніну. Цікаво, що в Омському державному історико-краєзнавчому музеї українці, які так багато зробили для освоєння Західного Сибіру, представлені не в постійній експозиції, а тільки на тимчасовій виставці «Россия Азиатская».

      Під час «круглого столу» майже в кожному виступі доповідачів iз російського боку можна було почути думки, що культивувалися в Російській імперії ще в ХІХ столітті. Голова обласної організації «Русско-славянский национальный союз» В. Дьомін розповів, що після розпаду СРСР «ми отримали погану, з геополітичної точки зору, ситуацію. Адже Російська імперія і Радянський Союз були особливими утвореннями, які контролювали серединну територію від Дністра до Байкала. Хто на цій території панує — той визначає геополітичну ситуацію в усій Азії». Отже, незалежна Українська держава заважає Москві й далі тримати під повним контролем важливі з геополітичного погляду євразійські обшири. Найколоритнішим виглядав виступ депутата Держдуми Росії від виборчого блоку «Родина» І.Вікторова, який 17 січня у Києві брав участь у мітингу і демонстрації, організованій прогресивними соціалістами з нагоди 350-річчя Переяславської ради. Усі ми знаємо, які карикатурні форми мав цей малочисельний захід у «кращих традиціях» радянських міфотворців. Однак в Омську депутат розповідав про нього як про всенародний порив українців до возз'єднання. Термінологія була відповідною — «народное шествие», «грандиозный митинг», «грандиозный концерт»... Атаман Сибірського козачого війська С.Толмачов «нагадав», що «великороси, малороси, білоруси і козаки — це, по суті, один народ».

      Головуючий на «круглому столі» російський історик І. Меха, коментуючи справу національної освіти в регіоні, зазначив, що «ми не маємо українських шкіл в Омській області з тієї причини, що ми дуже близькі, росіяни та українці. До речі, йшлося не лише про українські школи в Росії, а й про таку ж елементарну річ, як україномовний радіоефір в Омській області.

      На «круглому столі» гості з України презентували нові видання Інституту історії України та Інституту української археографії та джерелознавства ім. М.Грушевського НАНУ, серед яких — об'ємний збірник статей, що вийшов у видавництві «Смолоскип» — «Переяславська рада 1654 року». «В своїй хаті — своя сила, і правда, і воля» — цими словами Тараса Шевченка завершилася своєрідна «Переяславська рада» 2004 року в Омську, який на початку ХХ століття був столицею Росії.

  • Викинемо орду із Храму

    Кремлівський цар Ірод, прикидаючись миротворцем, винайшов нову формулу брехні, твердячи, що, мовляв, «русскіє і украінци — єдіний народ». Але ж звідки тоді споконвічна війна вовків в овечій шкурі проти нашої Вітчизни, чому геніальний Василь Симоненко писав: «Україно, ти моя молитва, ти моя розлука вікова, гримонить над світом люта битва за твоє життя, твої права»? >>

  • «Марусю, мовчи! Тут на базарі яєць більше, ніж у нас картоплі»

    Весна вже покликала господарів у поле. На базарах не проштовхнутися: люд вибирає насіння та міндобрива, шукає, чим би земельку покропити, щоб бур’яни не росли і зайвий раз не брати сапу до рук. «Візьміть ще оцей перепарат, під корінь внесете. Він стимулює ріст і зміцнює рослину», — припрошує продавець молоду жіночку, яка купує яскраві пакети з імпортним насінням. >>

  • Загиблих треба шанувати, а не робити з них дороговкази

    У 2012 році в лісовому урочищі поблизу села Мощена, що біля Ковеля, з’явилося нове військове кладовище. Навесні 1944 року тут точилися кровопролитні бої за Ковель, тому солдатських поховань у цій місцині є ще чимало. Відшукати їх і навіть ідентифікувати — справа благородна й необхідна. Бо війна справді не закінчена доти, доки не похований її останній солдат. >>

  • За бабці Австрії і під Російською імперією

    На початку ХХ століття Українська держава відновила свою незалежність, яку два її історичних сусіди — західний (Польща) та північний (Росія) — хитрощами, підступністю та збройною агресією ліквідували, а Україну загарбали та поділили між собою. >>

  • Рахівниця й тоталітаризм

    Як відомо, минулорічної весни наше Міністерство культури заявило про необхідність створення в Україні музею тоталітаризму, який би розкривав весь масштаб злочинів комуністичного режиму проти українського народу. >>

  • Норвезькі остарбайтери

    Лубенський благодійний фонд «Надія і Батьківщина» впродовж багатьох років розшукує в Україні громадян, які під час Другої світової війни були вивезені на примусові роботи до Норвегії, і підтримує творчі контакти з відповідними норвезькими установами. >>