Незабаром наші й без того переобтяжені роботою суди (на традиційно задовгі розгляди справ українськими правоохоронцями нарікають не лише самі підсудні, а й навіть міжнародні інституції) матимуть набагато більше клопоту. Це «набагато» дорівнює кількості барів, ресторанів, клубів, теле- і радіокомпаній, поїздів, маршруток, які вмикають радіо або ж фонограми й за використання цієї музики платити не збираються. Таких, як неважко здогадатися, 99 зі 100. Не виключено, що зовсім скоро власників цих розважальних закладів люб'язно запросять до суду.
Ці радикальні перспективи були дуже колоритно змальовані на прес-конференції, на яку журналістів запросили представники «Українського музичного альянсу» та «Української ліги музичних прав» — організацій, що є посередниками між авторами й тими, хто використовує їхні твори.
Наведені на цьому зібранні факти аж ніяк не налаштовують на позитивні прогнози — народ розкошелюватися не збирається. Власники клубів та ресторанів, звісно ж, свої специфічні заклади культури без музики не уявляють. Так само вони не уявляють, з якої радості мусять відраховувати один відсоток від прибутку «УМА» та «УЛМП», що уповноважені збирати та розподіляти винагороди (рояліті) за поширення фонограм. Вдаються навіть до відмазок на кшталт «А я нічого не поширюю, це у мене просто бармен слухає, йому подобається», які є не лише несерйозними, а навіть і не дуже дотепними. Люди з подібними аргументами не бажають укладати жодних угод і глибоко паралельно сприймають відповідні статті Конституції, Закон України «Про авторське право та суміжні права», Постанову Кабміну № 71 від 18 січня 2003 року тощо. Відповідно, артистам на ці законні дивіденди розраховувати не доводиться. Концерти та ліцензійні диски — оце й увесь їхній заробіток.
«Коли ми працювали у Франції, — замріяно згадував тепер уже брюнет Олег Скрипка, — то отримували гонорари від того, що наші пісні звучать на телебаченні чи в клубах, без жодних зусиль. Нам ці гроші просто переказували на рахунок. І суми досить пристойні — вони дорівнювали нашим концертним гонорарам». Якщо ж примусити наші телеканали сплачувати ці гроші, вважає Олег Скрипка, вони від української музики відмовляться взагалі. І крутитимуть, радше, Мадонну чи Кіркорова, які з подібними претензіями навряд чи матеріалізуються в їхніх офісах. А тому від посередників — «УМА» та «УЛМП», які представляють інтереси 83 відсотків виконавців, які ротуються у наших ефірах, — можна й далі відмахуватися, як від надокучливих мух.
Посередники, зізнаюсь чесно, незважаючи на свій рішучий настрій та «чималий досвід роботи в сфері інтелектуальної власності» (цитата з прес-релізу), особливого враження не справляють. Директор «Українського музичного альянсу» Олена Чеботаєва, наприклад, зауважила, що працювати вони розпочали лише з 1 січня 2004 року. І за цей час уклали угоди про сплату «рояліті»... аж із трьома десятками теле- та радіокомпаній. Усього ж їх в Україні — більше тисячі... Незрозуміло також, у який спосіб «УЛМП» збирається ефективно контактувати з закладами громадського харчування та торгівлі. Навіть не уявляю, яким повинен бути штат інспекторів, що мають обходити клуби-ресторани й виявляти порушення. Потім ще ж комусь і на судах доведеться фігурувати у ролі позивачів... Свідомих та законослухняних «поширювачів музики» — буквально одиниці. Серед них — американське диво громадського харчування «Макдональдз», до переговорів готова Укрзалізниця...
На прес-конференції систему стосунків «автор—користувач» порівняли з котком, який важко розігнати, але який обов'язково покотиться. Хоча хіба ж для нашої людини проблема пересидіти десь у катакомбах, а потім, коли ця потужна махіна покотиться далі, під чужу музику продовжувати свій бізнес?