Рука майстра писати стомилась
Здавалося б, успішність автограф–сесії вимірюється лише довжиною черги та її тривалістю. У нас, наприклад, видавці всіляко заохочують ці прояви популярності. Американці ж, навпаки, змушені їх жорстко обмежувати, бо інакше спраглі шанувальники талантів легко паралізують усю решту ярмаркової програми.
Отже, в Нью–Йорку практикують два основні види автограф–сесії. Традиційний — на стенді видавництва. Але стенд там — не звичні у нас 4–6–8 метрів, а цілий замкнений «квартал», всередині котрого комфортно розташовується письменник, а чергу мисливців за автографами тримають «на вулиці» — у доволі широких проходах довкруж усього видавничого «кварталу». Коли «хвіст» такої черги нарешті стикається з її «головою» — це і є її кінець і водночас стандарт: за візуальними обрахунками — до півтисячі осіб. Такі закільцьовані черги — стала ознака ярмаркового ландшафту. Щоправда, кого вони «оточують», прибульцеві з України дібрати важко — сучасних американських авторів ми практично не знаємо. Упізнав хіба що Джеймса Паттерсона, книжки котрого не вибувають з американських бестселерних списків і чий передостанній детектив торік випустив харківський «Книжковий Клуб сімейного дозвілля».
Усередину, на стенд, пускають дозовано, по 10—15 шанувальників, аби лишалося свіже повітря для автора–бенефіціанта. Який, до слова, справді трудиться у поті чола — до зсудомленої усмішки та правиці, що нездатна вже розігнутися й випустити гарячу ручку. Комфорт для нього — це техніка безпеки: щоб не трапилося так, як я спостерігав рік тому на Московському ярмарку, де французький гість Бернард Вербер мало не зомлів у щільному екзальтованому колі фанатів, з якими нічого не могли вдіяти розгублені сек’юріті російського видавництва.
Поїли, можна й почитати
У Нью–Йорку, схоже, така ситуація неможлива: читачі тут зразково дисципліновані. Ніде раніше не бачив, аби ще за півгодини у прохід виставляли міні–стендик з оголошенням автограф–сесії, і позаду цієї фанери слухняно вибудовувалася черга іще за півгодини до анонсованої появи письменника. Причому, сказати «стоять у черзі» — дещо неточно. Молодша частина черги сидить просто долі. І за таку віддану терплячість видавці щиро люблять своїх черговиків, періодично обносячи їх цукерками та водичкою.
Утім організатори ярмарку люблять усіх відвідувачів та учасників без винятку. Узяти хоча б характерну для українських книжкових виставок проблему харчування. Кількість маленьких кав’ярень, фуршет–закусочних та експрес–ресторанів (типу нашої «Домашньої кухні») на BookExpo America — вражає. І хоч Нью–Йоркський ярмарок помітно менший за Франкфуртський (з його сосисками і пивом щокроку), «пунктів харчування» тут більше, аніж на світовому німецькому книгофорумі. Не кажучи вже про Форум видавців у Львові: загальна площа самих лише «забігайлівок» у Нью–Йорку, либонь, більша за всю виставкову площу Львівського ярмарку.
Але повернімося до автографоманії. Другий різновид автограф–сесії тут — суто американський. Торець одного з величезних виставкових павільйонів заставлено столами–кабінками числом 30. До кожного ведуть вигороджені коридори завдовжки метрів у тридцять. На вході до кожного — погодинний розклад автограф–сесій на цьому столі на весь день і плакат із книжкою, котру підписують зараз. Та — імпровізований «шлагбаум», по один бік котрого уже перші півсотні щасливців, по другий — удвічі–тричі більше очікуючих. Називається це «Зона автографів».
Один автограф — в одні руки
Черги рухаються швидко (навіть діти у возиках не встигають розрюмсатися), бо всі дотримують правила: один автограф — в одні руки. Черги контрольовані: без квитка тебе до автора не підпустять. А квитки на автограф (рівно стільки, аби кожна конкретна черга не ламала денний графік) поширюють лише вранці. У такий спосіб тут забезпечують максимальну відвідуваність ярмарку від години відкриття.
В останній день ярмарку прес–служба повідомила, що свої книжки організовано підписували близько 700 авторів. І хоч важко сказати, скільки книжок з автографами назбирує «середній» читач–відвідувач, проте не буде перебільшенням сказати — багато. На неосяжному цокольному поверсі виставкового комплексу влаштовано тимчасові камери схову, які, з огляду на розміри, краще назвати парками. Тут відвідувачі вранці залишають свої валізи на коліщатках і раз–у–раз упродовж дня повертаються, аби запакувати чергові надбання. Навіть якщо припустити, що половину такої валізи заповнять видавничі каталоги й буклети, там іще вистачить місця для кількох десятків книжок. А книжка у твердій палітурці (а саме такі першовидання і презентують на BookExpo America) коштує у Сполучених Штатах 25—30 доларів. Додайте сюди вартість вхідного квитка, що становить 80 доларів на день або 130 доларів — на три дні. Виходить, що відвідувач ярмарку витрачає на новинки близько тисячі доларів.
Життя американської книжки коротке — 2–5 місяців
Загалом американський ринок продажів книжок оцінюють у приблизно 25 мільярдів доларів. Щороку тут продають під 200 тисяч лише новинок. А випускають — до 300 тисяч. За такого розкладу повернення з книгарень у межах 25 відсотків видавці вважають нормальним. Яка доля нереалізованих книжок? Наприкінці, звичайно, сумна: утилізація. Тримати їх у складському загашнику геть невигідно — в Америці існує податок на книжки, які перебувають на складі. Водночас знижувати ціни тут не прийнято — аби не зашкодити видавничому іміджу. Проте підприємливі американці знайшли компроміс: виникла компанія Bargain Books Priced (що можна перекласти просто: «Розпродаж»), котра купує у видавців повернені наклади, а потім продає на орендованих у крупнішій мережі книжкових супермаркетів Barnes & Noble стендах за ціною, уп’ятеро меншою за стартову.
Американська книжка живе на прилавку недовго — від двох до п’яти місяців. За цей час її можна успішно продати й навіть додрукувати наклад, а можна стати клієнтом Bargain’а. Тому видавці зазвичай не шкодують коштів для розкрутки новинок. Наприклад, найбільшою та найгучнішою книжковою подією цієї осені буде в Америці вихід нового роману Дена Брауна Lost Symbol: величезні банери на Нью–Йоркському ярмарку сповіщали про те, що перший день її продажів — 15 вересня. А по книгарнях цю майбутню новинку вже заочно продають з невеличкою знижкою — як колись у Радянському Союзі реалізовували передплатні видання. Видавець — Random House — уже вклав у цей проект 4,5 млн. доларів і не вважає це астрономічною витратою. Мабуть, тому, що PR–компанію значно здешевив недавній вихід у прокат екранізації попереднього роману Дена Брауна «Янголи і демони».
Як завжди, круті обороти великих грошей привертають всіляких причеп. На виставці масово роздавали плакатик, де невеличке видавництво пропонувало купити науково–популярні книжки «про те саме, що і «Втрачений символ» Дена Брауна». Хоч і в самому кутку, але розшукав цей стенд: попри те, що ніхто ще не знає, про що нова книжка Д. Брауна, торгівля тут ішла жваво.
Але найбільший вплив на продажі книжок у Сполучених Штатах мають газетні, радіо– та телевізійні книжкові рубрики, з керівниками яких довелося спілкуватися у Нью–Йорку. І про це — далі буде.