Ви впевнені, що ці гирі золоті?..
Аналітики переважно вітають намагання уряду максимально використати державні «засіки». «Влада сьогодні зуміла знайти чимало додаткових можливостей для фінансування, вдосконалює адміністрування — щоб ці гроші потрапили до казни. Це благотворний вплив кризи на управління країною», — каже «УМ» президент Центру економічного розвитку Олександр Пасхавер. Утім економісти застерігають: далеко не всі методи, які запропонував уряд, є коректними та, головне, дієвими.
Одна з найголовніших ідей бюджетних змін — доходи вітчизняного фінплану планується збільшити з 238,9 до 245,6 мільярда гривень. Головним чином завдяки розмитненню спірного газу «Росукренерго» та нововведенню: до кінця нинішнього року Нацбанк має переводити до держбюджету свої поточні доходи авансом. Перший заступник глави секретаріату Президента Олександр Шлапак ініціативу щодо НБУ одразу ж назвав протизаконною. Експерти ж вважають, що нові умови зарахування коштів не здатні серйозно вплинути на доходну частину. «Авансові платежі — технічна справа, яка служить для заповнення так званого «касового розриву» (податкові платежі за попередній місяць надходять у 20–х числах. Тож перші дві декади казна зазвичай напівпорожня. — Авт.)», — коментує «УМ» директор Інституту економічних досліджень та політичних консультацій Ігор Бураковський. «Тим паче що в січні нинішнього року Нацбанк уже проводив авансові платежі. Тож ідеться, на мою думку, про юридичний супровід практики, яка вже існує», — стверджує «УМ» експерт Міжнародного центру перспективних досліджень Олександр Жолудь. Попри труднощі з розмитненням газу — аж до Стокгольмського арбітражу — незрозуміло, чому метод авансових платежів, який не став панацеєю у січні–лютому, перетвориться на неї після голосування у Раді?
Пенсії від Золотої рибки
Чи не найгостріша дискусія нині точиться навколо Пенсійного фонду. Законопроект про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування депутати провалили. Українська політична опозиція, експерти, у тому числі з Міжнародного валютного фонду, вимагають заощаджувати: збільшити пенсійний вік, скасувати виплати працюючим пенсіонерам тощо. «На мене щодня тиснуть, щоб я ухвалила ці рішення», — заявила Юлія Тимошенко в телеефірі й додала, що на таке вона ніколи не погодиться. В «антикризовому пакеті–2» про збільшення пенсійного віку не йдеться. Натомість Прем’єр пішла у зворотному напрямку: передбачила збільшити (!) пенсійні виплати жінкам — за допомогою нового коефіцієнту, який не враховуватиме зменшення заробітків під час декретної відпустки. А суб’єкти, які працюють на спрощеній системі, дістануть право самим визначати пенсійні внески. «Чим більше вони будуть платити страховий внесок, тим більше буде нарахована пенсія», — пояснила Юлія Тимошенко, наголошуючи, що пенсійна система стане ще справедливішою.
«І тут з’являється закономірне питання: звідки взяти гроші? — перепитує Олександр Пасхавер. — Ситуація з Пенсійним фондом катастрофічна, реформу, яку країна мала провести до 2007 року (тоді це вдалося би зробити «малою кров’ю»), не здійснили. Кількість працюючих скорочується з кожним роком, але Юлія Тимошенко ніколи не відмовляється від своїх соціальних пріоритетів. Але як вона реалізовуватиме їх — велике питання!».
Спробувала відповісти на нього депутат від фракції «НУНС» Ксенія Ляпіна: Прем’єр буцімто «витрушуватиме» малий бізнес. За її підрахунками, з квітня підприємці доплачуватимуть до Пенсійного фонду 123,5 гривні на місяць, а з травня — цілих 138 гривень. Іншими словами, керівник Кабміну свідомо утискає прошарок громадян, який може суттєво фінансувати бюджет, аби завоювати симпатію у тих своїх співвітчизників, які зазвичай активно приходять голосувати... Втім, пенсійні зміни сьогодні — справа, яка вимагає великої мужності від політика та передбачає великі законодавчі зміни. «Погіршення життя наших співгромадян заборонено Конституцією, інші законодавчі акти вимагають індексації доходів», — каже Олександр Жолудь. Аналітики переконані, що дієвих кроків у напрямі пенсійної реформи нині чекати не доводиться, найімовірніше джерело грошей — друкарський верстат. Як наслідок — черговий виток інфляції. Дуже болючий, до речі, на тлі девальвації гривні.
За кермом тільки мільйонери
Найпростіший і водночас найнебезпечніший механізм, аби заробити грошей, який має держава, — збільшувати фіскальні відрахування. Найбільша проблема — тонко відчувати межу, коли «тиснути» вже стає небезпечно, і податки руйнують ділову активність. Уряд Юлії Тимошенко останнім часом робив уже багато спроб збільшити обов’язкові платежі — і в багатьох випадках повертав назад. Останні ідеї Кабміну, за які вчора голосувати нардепи: збільшити акциз на спиртні напої від 1,5 до 13 (!) разів. Так, виробники натуральних вин, які й так майже відійшли від класичної технології, змушені будуть платити уп’ятеро більше, а акциз на вермути зросте від 2,6 до 34 гривень за літр. Ті українці, які, подібно європейцям, обирають не «біленьку», а малоалкогольний натуральний продукт, змушені будуть розкошелюватися.
Головна перемога уряду — підвищений акциз на сигарети — пройшов. Утім експерти налаштовані песимістично. «Порівняння вартості акцизу на тютюнові вироби в України з Німеччиною та США, яке наводить Кабмін, — нас має цікавити в останню чергу, — вважає Олександр Пасхавер. — Значно цікавіше порівняти умови з сусідніми країнами. І якщо уряду закидають, що внаслідок цього рішення значно зростуть обсяги контрабанди, він має чітко пояснити власну програму боротьби з цим злом». «В іншому випадку матимемо «чорний ринок», від якого постраждає і бюджет, і суб’єкти оподаткування», — додає Ігор Бураковський.
Також у півтора раза зростає акциз на дизельне пальне. «Оскільки закон, як і планувалося, запровадять із листопада 2009 року, то аграрії встигнуть і зібрати, і посіяти», — каже експерт. Пересічні автовласники, які придбали автівку з дизельним двигуном, фінансуватимуть урядові ініціативи та заздритимуть своїм колегам, які їздять на бензині. Утім уряд тримає «в рукаві» ще й законопроект про підвищення вартості акцизу на скраплений газ, який має покласти край дешевому альтернативному пальному. Підвищення вартості пального автоматично робить дорожчими щонайменше на 10% усі товари широкого вжитку.
ПОДАТКИ
13% повертаються! І «розростаються»...
Уряд, пафосно скасувавши 13–відсоткову надбавку до ввізного мита на імпортні товари, яку нещадно розкритикували в Україні та за кордоном, днями... повернув усе на свої місця. Щоправда, під іншою назвою. Так, Кабмін надіслав на розгляд депутатів новий законопроект, який пропонує замінити надбавку (так звучало у першому законі) — додатковим імпортним збором. «Це той самий законопроект, тільки значно гірший», — оперативно відреагував перший заступник глави Президентського секретаріату Олександр Шлапак. Адже якщо попередній закон мав обмежувальну «мітку» — 13%, то новий варіант дає уряду змогу виходити за ці межі.