Щоранку в понеділок більшість киян прокидається від страшного рипу і торохтіння. Перша думка спросоння — що тріщить по швах рідна багатоповерхівка. Насправді ж це ознака того, що до парадного «доторохтів» сміттєвоз і мотлох із бачків після дводенного чекання нарешті вивезуть. Проте незабаром ситуація може змінитись на краще. Принаймні столичні комунальники обіцяють переглянути графік вивезення сміття в столиці й зробити жорсткішими умови для самих перевізників. Після чого чиститимуть смітники навіть протягом вихідних. А возити відходи на брудних машинах заборонять. Про це «УМ» повідомив начальник Головного управління комунального і готельного господарств та туризму столиці Михайло Шпарик.
За його словами, через тиждень депутати Київради розглянуть пропозиції його управління «Про затвердження порядку збирання й транспортування відходів (крім токсичних і особливо небезпечних) у Києві». І якщо проект знайде їхню підтримку, то за право вивозити мотлох у столиці треба буде ще й боротися. Так, отримати дозвіл на його транспортування можна буде лише «чепурунам». «Тепер основну увагу звертатимуть на те, щоб перевізники мали спеціальну установку для миття сміттєвозів, машини були охайними і мали парусинові накриття», — пояснив Михайло Шпарик.
Зараз у столиці близько 70 відсотків робіт виконують тільки шість перевізників із п'ятнадцяти. Втім ініціатори змін запевняють, що нові «розклади» не спричинять монополізацію сфери, а лише наведуть у галузі лад. Зокрема, у проекті для кожного сміттячка виділено й окреме місце. Тверді побутові відходи можна буде вивозити винятково на 5-й полігон, що в Обухівському районі Київської області, або ж на завод «Енергія», а от будівельні та нетоксичні «збуватимуть» на шостому полігоні столиці.
Нині ж непотріб деякі недбалi перевізники просто не довозять до утилізаторів. Економлячи на пальному, спритні водії часто викидають смiття одразу за межею міста у лісі чи просто біля дороги. За останніми підрахунками, попід Києвом є 80 (!) несанкціонованих звалищ. Щоб уникнути таких незаконних викидів, столична влада за кілька років планує оснастити машини перевізників чіпами, на яких з'являтиметься довідка, де сміттєвоз позбувся вантажу. З такими «жучками» витрусити бруд при дорозі наважиться мало хто.
Утім за комфорт киянам доведеться і більше платити. Восени цього року сміттєперевізники збираються оголосити про подорожчання плати за вивезення сміття. «Тариф не змінювався з 1998 року, але ж тоді літр пального коштував 42 копійки, а тепер — більше гривні, а сміттєвози як возили сміття, так і возять», — пояснив Михайло Шпарик. Проте на скільки дорожче братимуть за комфорт і чистоту комунальники, поки що не вирішили.