Мода завжди миттєво реагує на соціальні та економічні події. Сьогодні це криза, скорочення виробництва і значне безробіття. Як наслідок — скорочення фінансових можливостей. Змінюється життя — змінюється і призначення одягу. Наприклад, масова відміна новорічних корпоративів і скромніше святкування Нового року залишили на вішалках в бутіках гламурні наряди.
Змінюється головне — образ багатої утриманки. Це часто не дуже освічена дівчина з сумнівними моральними засадами, яка живе за принципом «будь–якою ціною з багатими «папіками», які розкішно обрамлюють молодих подружок хорошим одягом, коштовностями і дорогими автомобілями. Є попит — є пропозиція, і мода розвивається у цьому напрямі, а саме:
1) щоденний одяг з елементами розкошів; одяг часто перетворюється в демонстрацію грошей;
2) одяг, який дає можливість виділитися. Тут в хід іде все — оголені частини тіла, деструктивні пропорції, недоречні стрази, паєтки, а краще все разом.
Чи може така жінка з розумінням поставитись до фінансових труднощів «папіків»? Та й моральної підтримки та співчуття тут не чекай. Труднощі повертають до справжніх цінностей. На першому плані сьогодні інший образ. Це дівчина з хорошою освітою, професіоналка, яка володіє двома–трьома мовами, розбирається в мистецтві, літературі, музиці, яка отримала хороше виховання. Наприклад, виросли дочки бізнесменів, які отримали освіту в кращих світових навчальних закладах, і їх батьки не хочуть, щоб вони жили за нормами спрощеної моралі.
Змінюється попит — змінюється мода. Сьогодні шик — це елегантність, відсутність надмірності. Одяг формує нову візуальну картину, стаючи додатком, а не суттю людини. Демонстрація розкоші стає непристойною. Звідси тенденції — у моді буде гідність, а не доступність.
«Відходить» голий живіт, довшають спідниці, одяг стає об’ємнішим, у моду входять зібране волосся, коротші нігті. Натуральні шуби заміняють дублянки або штучне хутро, модною буде біжутерія — так безпечніше. На перший план виходить антигламур, лейбли на сумках знову заховані всередину, модним стає скромний вигляд — так комфортніше і безпечніше. Шик створює одяг хорошої якості і ваш бездоганний смак.
А світ врятує поєднання краси зовнішньої з красою душевною, я думаю, саме це мав на увазі Достоєвський. Як тільки все повернеться на круги своя, криза закінчиться. І мода нам допоможе. Наприклад, більшість світових брендів уже відходять від агресії в одязі, яскравим підтвердженням є дуже ніжна колекція весна–літо 2009 Роберто Каваллі.