Як і в будь–якої телепродукції, у «ранків» є усталені канони. Тому в таких програмах обов’язкові новини, курси валют і прогнози погоди, пізнавально–розважальні рубрики. Головне, як їх подати. Тому на перше місце виступають харизма і майстерність ведучих, професійна робота режисерів–постановників–операторів та дизайнерське оформлення студії. І тільки усе разом, а не окремі елементи підкорюють глядача.
Харизматичні ведучі — не обов’язково просто знайомі фейси чи популярні профі в іншій сфері. Підтвердження цьому — «Ранок на «Інтері». З кінця минулого року ведучими програми стали актор театру на лівому березі Володимир Горянський і актриса Молодого театру Наталія Васько. Прекрасний актор перетворився в студії на якогось скутого вишуканим інтер’єром ведучого–тюхтія, який майже постійно підтакував партнерці. Наталі зіпсувала імідж реклама — її образ на екрані постійно навіював спогади про «найвигіднішу і найнижчу» SMS–ціну крутого мобільного телефону. І, зрозуміло, не вистачило професіоналізму. Уже другий тиждень в інтерівській студії тимчасова ведуча — Ліна Нерус. Як стало відомо «УМ», з понеділка Володимир Горянський працюватиме в студії зі своєю кумою Ольгою Сумською. Рокіровка, може, й непогана, але чи не буде Сумська «звєздіть» в ефірі і затьмарювати гостей у студії, сюжети й новини?
Із нині прісних ранкових ведучих найяскравішими є трійця «Нового каналу» — Ольга Фреймут, Олександр Педан і Сергій Притула. Компанія дотепна, іронічна, молода, але досвідчена (зокрема, Ольга працювала в команді закритого більш ніж півроку тому проекту «Сніданок з «1+1», а Олександр і Сергій — партнери по Comedy club UА). Вони невимушено тримаються в кадрі, ненав’язливо залучаючи до свого екранного життя глядачів, — перевтілюються в героїв фільмів, розігрують скетчі, часто перевдягаються. Словом, розважаються й дуркують — у молодіжній естетиці, але найголовніше — не виходячи за рамки. Яскрава студія, модний одяг ведучих, розроблені образи й амплуа — у стилі «піонерів» програми Єфросиніної–Горбунова. Схоже, ранковий блок — це найвдаліша «фішка» «Нового».
Нові на вранішньому екрані Катерина Кельбус та Артем Овдієнко — ведучі «Ранку на «П’ятому», що стартував близько двох тижнів тому. Оскільки журналісти до випуску нового проекту вели просто новини, то часто виникає відчуття, що це звичайний ефір. Але керівник «Ранку на «П’ятому» Юлія Жмакіна не вбачає в цьому трагедії. Головне — професіоналізм, каже вона «УМ», а з часом за ведучими закріпиться імідж ведучих саме ранкового блоку. Ще Юлія повідомила, що обговорюється питання підбору другої пари ведучих, оскільки працювати вранці дві з половиною години в прямому ефірі в ритмі інформаційного каналу дуже складно.
Після нового року почав оновлювати «Доброго ранку, Україно!» вранішній користувач першої кнопки — телеканал «Ера». Незмінного кілька років поспіль Василя Климчука поміняли на жінок–ведучих — Лейлу Мамедову і Тетяну Гончарову. Очам стало миліше, а от вуха страждають. Спочатку від тембру і манери говорити. Дуже часто Тетяна Гончарова, здається, хоче позмагатися з Тіною Канделакі у вмінні якнайшвидше вимовляти слова. Але якщо тараторять із космічною швидкістю загальні фрази і притягнуті за вуха приказки — це змушує з такою ж неймовірною швидкістю перемикати канал.
Про порівняння на вранішній «Ері» — особлива мова. Народною образотворчістю пригощають телеглядачів найчастіше Тетяна Гончарова і ведучий спортивного блоку Денис Зерченко. Але такі вкраплення зазвичай перетворюють розповіді на абсурд. «Така корова й самим потрібна» — це про вітчизняних дівчат, які виходять заміж за іноземців(!!!). Або «жереб підклав жирну свиню» — це про футбольне жеребкування.
Коли дивишся «Доброго ранку, Україно!», складається враження, що ні режисерів, ні постановників у програмі немає. Операторська робота — практично нульова. Акценти у сюжетах — на другорядних речах. Резюме більшості новин — «держава стала на захист» і «можновладці борються з кризою».
Мені здалося, що рубрику «Події очима майбутнього» ввели для того, щоб завуалювати неспроможність робити справжні новини у «Доброго ранку, Україно!». Діти, яких останнім часом іменують не інакше як Катерина Андріївна та Святослав Романович, розповідають у своєму блоці про життя–буття неприкольно і нецікаво. Роботу Юрія Торопчинова — ведучого «дорослих» випусків новин можна охарактеризувати жорсткіше — непрофесійно.
Повчитися, як робити новини, можна у «Ранкові» на «П’ятому», хоча формат проекту поки кульгає на обидві ноги: мало так званої «легкої» інформації, команда експериментує з сюжетними підводками, ранкова студія від звичайної відрізняється лише логотипом і кількома дизайнерськими штрихами. «У нас ідеї й інтелектуальний потенціал випереджають ресурсне забезпечення», — пояснює керівник проекту Юля Жмакіна. Але вважає, що, випустивши свій «Ранок», маючи справжній телепродукт, а не лише його теоретичну версію, зможуть дуже швидкими темпами покращувати його і коригувати. До того ж інвестори обіцяють допомогти.
А ще вранці страшенно дратує прихована і неприхована реклама фірм, товарів і послуг, які намагаються подати «ненав’язливо», але насправді доволі незграбно. Під час кризи «Інтеру», напевно, економічно вигідно заповнювати вранішній ефірний час рекламою власних програм, та навряд чи це сприяє поповненню рядів фанатів каналу, боюсь, навпаки.
Так чого ж усе–таки не вистачає ранковим програмам ( за винятком «Підйому» на українському ТБ)? Свого обличчя. Коли все: від заставки, ведучих, стилю подачі новин, підбору тем, гостей — працює на одну ідею. А нам подають вінегрети, солянки, дайджести, тільки з картинками.