Музеї світу з їх цінними експонатами немов магнітом притягують до себе не тільки екскурсантів, і тому час від часу таки теж опиняються в епіцентрі резонансних крадіжок. Але щоб поцупити з центру міста паровоз!.. І навряд чи пом'якшувальною обставиною може стати те, що історична пам'ятка, вагою 14 з половиною тонн, стояла на території потенційного Музею промисловості України просто неба.
Десь п'ятирічку тому керівники області загорілися бажанням створити на території парку імені Ленінського комсомолу Музей промисловості України. Невдовзі відшукався й перший експонат — маневровий паровоз «кукушка» 1924 року випуску, що більше півстоліття попобігав рейками Єнакієвського металургійного заводу. Реліквію відреставрували і у 2000 році в рамках міжнародного фестивалю «Золотий скіф» встановили на майданчику поблизу виставкового комплексу «Експо-Донбас». Слід відзначити, «кукушка» удостоїлась честі приймати екскурсантів по сусідству (за якусь сотню метрів) від розташованої неподалік копії «Пальми Мерцалова» — недавнього символу Донеччини.
Та сказано — не зроблено. Попри галасливі обіцянки й запевнення, у наступні роки ймовірний музей поповнювався експонатами мляво: у парк змогли привезти й встановити тільки велетенський шків з копра шахти «Краснолиманська». А потім про багатообіцяючу й розрекламовану ідею, схоже, взагалі почали забувати. Були на те вагомі причини, бо шляхи уродженців Єнакієвого, причетних до встановлення першого експоната неіснуючого музею, трохи розійшлися. Недавній керманич області й президент фонду «Золотий скіф», під егідою якого бралися створювати музей промисловості, Віктор Янукович поїхав у столицю «рулювати» Кабміном. А проти виконавчого директора однойменного фестивалю Костянтина Воробйова, який побив горшки з керівниками області, взагалі недавно порушили карну справу.
Прикметно, що згадані зміни торкнулися й безпосередньо паровоза -експоната. Невдовзі з оглядового майданчика він чомусь був переміщений в інше місце біля того ж виставкового комплексу. Вже тепер на зустрічі з журналістами начальник міського управління міліції Анатолій Корольов висловив упевненість, що така передислокація експоната, мабуть, була першим етапом запланованої грандіозної крадіжки. Щоправда, тоді на цей дивний маневр «кукушки» чомусь не звернули уваги, і у жовтні минулого року паровоз взагалі звідси зник.
За словами керівника донецької міліції, 14-тонну реліквію вивезли легально, але за фіктивними документами. Тобто лиходії з'явилися сюди з автокраном, вантажним автомобілем і «липовим» нарядом на вивезення паровоза «в інше місце». І нікому тоді й на думку не спало, що йдеться про зухвале і звичайнісіньке викрадення.
Оте «інше місце» згодом вдалося виявити аж у сусідньому місті Ясинувата. Однак легендарну «кукушку» тут не мали найменшого наміру встановлювати як пам'ятний експонат — розрізаний на частини паровоз опинився на майданчику прийому металу. Отож ветеран залізної дороги спокусив викрадачів усього лише металом, за який вони, за даними правоохоронців, отримали 20 тисяч гривень.
Нині розслідування, згідно з порушеною карною справою за статтею «Крадіжка в особливо великих розмірах», триває, і до його завершення правоохоронці не мають наміру називати безпосередніх виконавців викрадення і знищення пам'ятної реліквії. Поки відомо, що в справі фігурують 4 особи, та, погодьтеся, навряд чи вони змогли б самостійно і без впливового «даху» наважитися поцупити «кукушку» у всіх буквально з-під носа.
За твердженнями експертів, паровоз 1924 року випуску досі був єдиним унікальним екземпляром, збереженим в Україні. Тому цей експонат таки ще спробують відновити. Утім де саме в такому разі встановлять «кукушку», ще невідомо. Певну зацікавленість паровозом давно проявляють залізничники, адже в депо Донецького вокзалу створено справжній музей, де зберігаються потяги 30-х, 40-х та 50-х років. Та ще кілька років тому відповідні прохання працівників музею були проігноровані, а як буде після ймовірного відновлення потерпілої «кукушки», покаже майбутнє.