Захищаємо українське
«Дія норм закону закінчиться 1 липня, ми всі будемо в теплих краях. А дію норм потрібно буде продовжувати», — пояснив автор прийнятого законопроекту, народний депутат Сергій Терьохін. Коли розроблявся законопроект, то спочатку пропонувалося підвищити мито на ввіз автомобілів лише на 12 відсотків. Як пояснив Сергій Терьохін, ця цифра була скоригована на підставі митної статистики.
«Нарешті прийнято норми, які в теперішній ситуації можуть хоча б частково захистити автовиробників», — говорить Сергій Красуля, прес–секретар корпорації «Богдан». Радість вітчизняних автовиробників нескладно зрозуміти, бо новий закон витісняє з українського авторинку найбільших їхніх конкурентів — імпортерів. Адже більше 70 відсотків українських споживачів обирають саме імпортні автомобілі. Такий вибір пояснити не важко: за статистичними даними Всеукраїнської спілки автомобілістів, вітчизняні авто займають останнє місце у рейтингу надійності автотранспорту.
Автоімпортери вже почали готуватися до важких часів. «Презентацій та автошоу в наступному році очікувати не варто, — говорить генеральний директор із продажу «Тойота Україна» Роман Кузьмин. — Думаю, що споживачі відкладуть покупку автомобіля на півроку, поки мито знову не опуститься до 10 відсотків». На думку автоімпортерів підвищення мита можна було б пережити, якби не економічна криза, в умовах якої підвищення цін на імпортний автотранспорт не уникнути. За останні три місяці продаж автомобілів в Україні зменшився на 35 відсотків. «Більшість автомобілів, близько 80 відсотків, купували в кредит, — говорить «УМ» директор з постачань та продажу «Росавто» Оксана Білодуб. — В умовах економічної кризи більшість банків перестало кредитувати наших клієнтів, тому якщо у нас купують автомобіль, то лише за готівку». Як стверджує Оксана Білодуб, після підвищення мита ціни на автомобілі їхній компанії доведеться збільшувати.
А МВФ проти?
Підвищення мита на імпортні автомобілі підтримає не лише вітчизняних виробників, а й нелегальних автоімпортерів. «Уже зараз ринок «сірого» автоімпорту збільшився, — стверджує генеральний директор Всеукраїнської асоціації автоімпортерів та дилерів Олег Назаренко. — Коли ввозити автомобілі легально стане дорожче, то такого імпорту стане більше. Закордонним виробникам усе одно, яким чином автомобіль потрапить у країну. Для них зараз головне, аби його взагалі купили».
Щоправда, в автоімпортерів є надія, що новий закон так і не набуде чинності. На думку президента корпорації АІС, яка, до речі, контролює десять відсотків українського авторинку, Дмитра Святаша, закон може відмінити Президент Віктор Ющенко. Його думку поділяє і Олег Назаренко: «Підвищення мита не відповідає умовам, на яких МВФ видав Україні стабілізаційний кредит. Думаю, що Президент уже отримав листа від МВФ, у якому йдеться, про те, що у випадку підвищення мита або введення квот наступного траншу кредиту Україні не бачити». Як пояснили «УМ» в аналітичному відділі корпорації «Авто–Консалтинг», у технічному меморандумі, який був підписаний Україною та МВФ, є пункт, згідно з яким Україна зобов’язана не ускладнювати доступ імпорту на свій ринок.
Поки автоімпортери розробляють стратегії виживання, депутати Верховної Ради готуються до прийняття нових законопроектів «Про акцизний збір» та «Про податок із власників транспортних засобів», які повністю змінять умови функціонування українського авторинку. Законопроект «Про акцизний збір» передбачає збільшити акцизний збір на автомобілі в 2,5—10 разів. На думку автоімпортерів, якщо ці законопроекти будуть прийняті Верховною Радою, то варто очікувати подорожчання імпортного автотранспорту до 50 відсотків. Таке подорожчання пов’язано з курсовими коливаннями валют та її конвертацією, адже акцизний збір прив’язаний до євро, а купівля імпортних авто — до долара.