Вулиці й автошляхи центральних областей України перетворилися на суцільну ковзанку, лініям електропередач загрожує обледеніння і, як наслідок, численні обриви. А медикам доведеться попрацювати — громадяни через ожеледицю все частіше звертаються до травмопунктів, а готовність комунальних служб залишає бажати кращого. І це не зведення з фронту, це... лише негода
Сердитий вітер завива
Унаслідок негоди у вигляді дощу, мокрого снігу та потужних поривів вітру в ніч на 19 грудня в шести областях України сталося знеструмлення 182 населених пунктів. Зокрема, у Вінницькій області без світла залишились 75 містечок, в Одеській — 68, Житомирській — 24, Хмельницькій — 12, Кіровоградській — 10 і в Черкаській — 9.
В умовах штормового попередження, що діє на Одещині з 17 грудня, сильні пориви вітру з дощем та налипанням мокрого снігу на дротах ліній електропередач загрожують зірвати нормальне життєзабезпечення північних районів області. Про це заявила «УМ» головний фахівець служби зв’язків із громадськістю Одеського облуправління надзвичайних ситуацій Лідія Янковська.
Не робіть різких рухів
Через ожеледицю в окремих регіонах України (Одеській, Миколаївській, Запорізькій, Черкаській областях) транспортники змушені були припинити сполучення. Така ситуація склалася в Уманському районі Черкаської області. «Автобусне сполучення між селами у нас відсутнє. Не ходять і шкільні автобуси. Тільки один рейс пішов на Одесу. Вже більше доби на автошляхах державного значення працює 30 одиниць техніки. На дороги ми висипали 1100 тонн суміші і 290 тонн солі, але це не допомагає, бо дощ не зупиняється, і висипаної суміші вистачає на годину», — розповідає «УМ» Володимир Осипчук, начальник відділу з питань надзвичайних ситуацій Уманської райдержадміністрації.
У Департамент ДАІ вже почали надходити зведення про збільшення кількості ДТП у наслідок ожеледі. Так, в Одеській області водій пасажирського мікроавтобуса «Мерседес», рухаючись по автомагістралі «Одеса — Київ» (найсучаснішій, а отже, і найбезпечнішій, вітчизняній автодорозі), в умовах ожеледиці не впорався з керуванням і, з’їхавши з траси, перекинувся. Внаслідок аварії було травмовано шестеро пасажирів «бусика». Управління МНС звертається до власників автотранспорту з проханням по можливості обмежити поїздки з Одеси до північних районів регіону, оскільки на автомагістралях спостерігається обледеніння, що може викликати заноси автомобілів та аварійні ситуації.
Утім не лише водіям доводиться враховувати ожеледицю. Маневрувати й обмежувати швидкість руху змушені й пішоходи. Як повідомили «УМ» у травмопункті Уманської міської лікарні, котра працює нині, як на фронті, по допомогу постійно звертаються люди з переломами ніг та рук, з іншими травмами, пов’язаними з ожеледицею.
А сніг лапатий падав, падав...
В Укравтодорі обіцяють невдовзі поновити нормальний режим руху на автошляхах. Водночас тут традиційно скаржаться на недостатність фінансування їхньої служби і далеко не повне технічне оснащення підрозділів шляховиків. Саме з цих причин, пояснюють автодорівці, й низька оперативність роботи бригад, і затягування в часі з розчищенням окремих автошляхів. Окрім того, тут і досі користуються «дідівськими» методами — на дороги викидають тонни піску і солі. Для дієвіших методів боротьби з негодою в Укравтодорі вже закуплено техніку для обробки дорожного покриття калійним (соляним) розчином, який значно ефективніше сприяє таненню снігу та льоду. Утім новітні технології використовують виключно на автошляхах державного значення та на дорогах так званих міжнародних транспортних коридорів. На решту не вистачає.
«Керівництво Укравтодору неодноразово висловлювало пропозиції щодо впровадження ефективнішої системи догляду за покриттям автодоріг, проте й донині воно так і не вирішено — потрібні значні фінансові вливання», — пояснив «УМ» заступник начальника управління науково–технічної політики Укравтодору Олександр Крижанівський. Єдине, на що наразі спромоглася держава, — це за європейськими стандартами обладнати 20–кілометрову автотрасу «Київ — Бориспіль». Зокрема, тут встановлено спеціальні термодатчики, які дозволяють передбачити зміну погодних умов, а відтак зекономити час і значні кошти. Проте це лише експериментальний проект, широке застосування якого ще доведеться зачекати.
ПРОГНОЗ
Незабаром буде справжня зима
«Погода лише ускладниться, — повідомила «УМ» начальник відділу метеорологічних прогнозів Українського гідрометеоцентру Людмила Савченко. — На всій території України, крім західних та східних областей, сьогодні та завтра слід очікувати складні погодні умови». Так, сильна ожеледиця спостерігатиметься в Кіровоградській, Черкаській, частково Одеській, Київський та Житомирській областях. Пориви вітру сягатимуть 15—20 метрів за секунду. Завтра ситуація не зміниться. Температурні показники дещо опустяться, відповідно мокрий сніг до кінця тижня перейде у звичайні опади снігу. Тож уже найближчим часом буде справжня зима.
На Закарпатті вдруге за добу оголосили штормове попередження — сильні опади та підвищення рівня води в річках.
ГЛОБАЛЬНО
Гарячий рік
2008–й став одним із найтепліших років за століття
За даними Університету Східної Англії, одного з головних дослідницьких центрів ООН, 2008 рік став десятим найтеплішим за всю історію метеоспостережень, що ведуться з 1850 року. Поганою новиною є те, що всі найтепліші роки сконцентровані в останньому десятилітті. Тепліше за все було у 1998–му, за ним ідуть 2005, 2003 та інші. Поточний же рік впритул наблизився до іншого рекорду. Арктичні льодовики розтанули цьогоріч майже до рівня 2007–го.
І все ж 2008 рік значно холодніший, ніж прогнозувалось. «Ми взагалі очікували рекордну температуру», — розповідає Філіп Джоунс, директор відділу досліджень клімату згаданого інституту. На заваді став тихоокеанський феномен Ла Нінья. Це циклічне зниження температури океану, що впливає майже на весь світ. Якби не це, температура–2008 була б значно вищою.
«Найбільш теплим у нас був 1999 рік, — розказали «УМ» у лабораторії. — Взагалі з початку XXI століття ми маємо сім років з аномально високою температурою (винятком є лише 2003 рік. — Авт.). Через це можна стверджувати, що процес глобального потепління позначається і на Україні».