Бюджет-2004, який ущент розкритикувала опозиція і за який обома руками вболівала парламентська «більшість», найбільше вдарив по найменш захищених верствах населення. Спочатку уряд Януковича, всупереч раніше ухваленому Верховною Радою закону, відняв у них щонайменше по 32 гривні місячних прибутків, урізавши на цю суму підняття мінімальної зарплати. Потім той же Кабмін наклав ПДВ на товари з серії «предметів розкошу», серед яких виявилися життєво необхідні ліки, памперси та предмети гігієни. Наступною несподіванкою стало запровадження акцизу на спирт, який використовується для виготовлення медичних препаратів. До речі, механізм обрахування цього акцизу і досі не відпрацьований. Щоправда, потім Кабмін таки схаменувся й призупинив дію деяких особливо маразматичних «нововведень», однак чи надовго? Зарадити халепі може тільки ухвалений парламентом Закон «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України у зв’язку із прийняттям Закону України «Про Державний бюджет України на 2004 рік», відомий як законопроект № 4000-1. Цим документом депутати спробували виправити «ляпи» урядовців та «більшовиків», котрі спершу на догоду Банковій похапцем понатискали кнопки «за», а потім з'ясували, що після голосування за такий бюджет уже не зможуть без ризику для власного здоров'я з'явитися на очі виборцям.
Проблема полягає в тому, що цей рятівний закон і досі лежить «на столі» у Президента. І якщо Леонід Кучма його не підпише, справи будуть зовсім кепські. Особливо якщо врахувати, що вже протягом 2 місяців 2004 року держава живе за так і не виправленим бюджетом. Навіть не враховуючи проблем інших галузей, сама лише фармацевтична система опинилася в дуже скрутному становищі, адже лікувальні краплі та настоянки суттєво (як на бідну пенсіонерську кишеню) подорожчали, і чого тільки не доводиться вислуховувати провізорам від обурених покупців... А це переважно люди похилого віку, для яких 20 зайвих копійок за пляшечку корвалолу — непомірна розкіш (ось де вони, «предмети розкошу»!), тож старенькі нерідко ризикують життям, опинившись без життєво необхідних ліків. Про те, які ще «перли» ховаються в Держбюджеті й чого нам слід очікувати в тому разі, якщо Президент так і не спроможеться поставити «автограф» під законопроектом 4000-1, ми й розмовляли з головою Комітету ВР iз питань охорони здоров’я, материнства та дитинства, депутатом із фракції «Наша Україна», відомим нейрохірургом Миколою Поліщуком.
Звільнення ліків від ПДВ — передвиборчий піар Кучми
— Миколо Єфремовичу, після того, як опозиція почала бити на сполох, Президент таки визнав, що запровадження ПДВ на ліки є «черговим проколом уряду». Які ще «проколи» ви бачите у бюджеті-2004, зокрема щодо фінансування охорони здоров’я?
— Держбюджет-2004 є антисоціальним. Перераховувати його вади можна довго — це й запровадження додаткових податків на ліки, і введення акцизу на спирт, і зниження мінімальної зарплатні, й урізання дотацій матерям, недофінансування багатьох соціальних програм тощо. Головний фінансовий документ країни складали без урахування пропозицій навіть Міністерства охорони здоров’я, не кажучи вже про профільний комітет парламенту та опозицію.
Коли ми викрили ці та інші недоліки, Президент заметушився, почавши «вирішувати» проблеми. Це, як на мене, передвиборчий піар, мета якого — підняти гвалт, показати своє схвилювання. Всі хиби бюджету на совісті Кучми, адже парламентська більшість голосувала за цей антинародний документ з подачі Банкової. Хоча я переконаний, що якби блок Ющенка не провів роз’яснювальної кампанії з цього приводу, Президент ніколи не визнав би своїх «проколів».
— Як складається ситуація з ліками після того, як уряд нібито скасував на них ПДВ?
— У бюджеті податок на додану вартість щодо ліків «записаний». Утім, згідно з постановою Кабміну, ПДВ на них не запроваджується. Виходить, між основним фінансовим документом держави і приписами уряду існують суттєві розбіжності. Неузгодженість дій уряду, відсутність послідовно розробленої стратегії економічного розвитку держави вказує на недолугість дій Кабінету Януковича.
— Але після того, як ви розкритикували уряд, Президент доручив Кабміну розширити список неоподатковуваних життєво необхідних ліків...
— Наш комітет разом із Міністерством охорони здоров’я опрацював цей список. Тепер усі зареєстровані в Україні ліки не обкладатимуться ПДВ. Також звільняються від податку деяке медичне обладнання та лікарські засоби, що застосовуються у медицині.
— У бюджеті уряд збільшив акциз на медичний спирт у 8 разів, аргументуючи це боротьбою з тіньовими гуральнями. Як це вплинуло на фармацевтичну промисловість?
— Протягом першого місяця року фармацевтична галузь не отримувала жодному грама спирту, і звісно, така ситуація призвела до перебою з виготовленням медикаментів та їх поставкою до аптек. Акциз на медичні спирти збільшився з 2 до 16 гривень. І якщо врахувати, що звичайна районна лікарня використовує 400—500 літрів спирту на місяць, тепер їй доведеться витрачати на це не тисячу, а 8 тисяч гривень. За умови, що такий стан речей залишатиметься і надалі, Україна може повернутися до практики 90-х, коли лікарі дезінфікували рани високоякісним бензином. Я сам був змушений так оперувати. Наслідком такої практики будуть опіки і сильні подразнення.
«Медики в Україні залишаються за межею бідності»
— Наразі тільки й чути про пенсійну благодійність Януковича. Наскільки суттєво зросли пенсії у медицині?
— В Україні ці люди, фахівці найвідповідальнішої професії, отримують найнижчу пенсію. Крім того, Янукович знизив заробітні плати лікарям. У кількісному відношенні спостерігається деяке збільшення фінансування охорони здоров’я. Але відносно зі зростанням ВВП, задекларованим Кабміном, воно помітно зменшилось. Минулого року галузь охорони здоров’я отримувала 3,2 відсотка від ВВП, а нині цей показник зменшився до 3,1 вiдсотка. У бюджеті-2004 також не передбачене пропорційне збільшення фінансування «оздоровчої» галузі відносно зростання промисловості й заробітної плати в ній. Медики, освітяни та працівники культури, як і раніше, залишаються поза увагою уряду та поза межею бідності. Середня зарплата працівникам медичного профілю складає наразі 306,8 гривень, тоді як у промисловості — 621,3 гривні. І це при тому, що для підвищення зарплати медикам треба виділити з бюджету всього лише 860 мільйонів гривень, які в держави є. Адже навіть за поверховими підрахунками, при складанні бюджету влада приховала щонайменше 8 мільярдів гривень.
— Як, до речі, «найбільш соціальний», за визначенням Віктора Януковича, бюджет підтримуватиме народжуваність в Україні?
— Допомогу матерям при народженні дитини зменшено майже удвічі — з 700 до 360 гривень. Цікаво, що торік депутати ухвалили закон, ініційований «більшовиком» Богданом Губським, згідно з яким ця допомога збільшується. Але при ухваленні бюджету той самий Губський чомусь голосував за подвійне зниження цієї виплати.
«Для початку реформи в медицині потрібна політична воля Президента»
— Миколо Єфремовичу, згідно із сумною статистикою, Україна посідає перше місце у Європі за поширенням захворювань серцево-судинної системи. Як влада потурбувалася про вирішення цих проблем?
— Кабмін узагалі відмовився фінансувати більшість спеціальних медичних програм. Зокрема, не передбачено жодної гривні на програму лікування серцево-судинних захворювань, хоча наш комітет пропонував виділити на ці потреби 25 мільйонів гривень. Уряд Януковича не захотів виділити кошти також на закупівлю обладнання за програмою «Онкологія», на програму соціально-медичного забезпечення ветеранів війни та інвалідів, на закупівлю обладнання для програми розвитку донорства крові та її компонентів, на програму «Цукровий діабет»... Крім того, значно недофінансував лікування СНІДу. Мене дивує цинічне ставлення деяких діячів до проблеми цієї страшної хвороби, адже навіть ті з них, чиї засоби мас-медіа транслюють і друкують соціальну антиснідову рекламу, проігнорували відповідну постанову Верховної Ради.
— Ситуація справді катастрофічна, але сподіватимемося, що її таки буде виправлено. Окрім того, до президентських виборів, після яких поміняється й Кабінет Міністрів, залишилося потерпіти ще якихось півроку. А якими, на вашу думку, мають бути перші кроки майбутнього уряду в медичній галузі?
— По-перше, медична допомога має стати доступною. При наданні невідкладної допомоги людей треба забезпечувати бинтами, простирадлами та ліками першої необхідності. По-друге, пацієнт має бути захищеним від можливих помилок медиків. Надзвичайно важливо надати можливість медичним працівникам замість ставки заробляти на життя за рахунок якісної фахової роботи. Для цього необхідно змінити систему підготовки кадрів.
— Миколо Єфремовичу, чи є у вас як у фахівця, який у команді Віктора Ющенка відповідає за проблеми медицини, концепція покращення медичної галузі?
— Концепцію з реформування галузі охорони здоров’я ми розробили ще 2002 року і готові почати втілювати її. Останні роки фінансування в цій галузі спрямовується на її утримання, а не на розвиток. Державна політика не враховує інтересів пацієнтів та медичного персоналу. Щоб покращити ситуацію, необхідно кардинально змінити принципи системи охорони здоров’я. Однак для початку такої реформи потрібна політична воля першої особи в державі. Гадаю, від Леоніда Даниловича ми її не дочекаємося. Тому на якісні зміни можна розраховувати тільки після перемоги демократичного кандидата...
Розмовляла Ілона БОГУШ.