Російський атомний підводний човен «Нерпа», на якому 8 листопада під час ходових випробувань у Японському морі загинули 20 осіб, у неділю повернувся на базу — судноверф закритого акціонерного товариства «Большой камень» у Комсомольську–на–Амурі (Хабаровський край). Командування ВМФ Росії запевняє, що силова установка субмарини не постраждала, реакторний відсік працює в нормальному режимі, а радіаційний фон — у нормі. За фактом аварії відкрито кримінальну справу за статтею 352 КК РФ (порушення правил водіння або експлуатації військових кораблів, які мали за результат смерть через необачність людини або інші тяжкі наслідки).
Достеменно встановлено, що причиною смерті 20 людей — трьох військовослужбовців та 17 цивільних експертів — стало несанкціоноване спрацювання в одному з відсіків субмарини системи пожежогасіння, яке передбачає викид фреону. Цим газом і задихнулися люди. За офіційними даними, загалом постраждала 41 особа з тих 120 техніків та інженерів і 81 члена команди, які перебували на борту субмарини на момент інциденту. Вчора було подано офіційний список усіх загиблих. 12 листопада оголошено днем жалоби в Комсомольську–на–Амурі.
Підводні човни Росії обладнуються двома системами пожежогасіння: повітряно–пінною та об’ємною хімічною. Перша призначена для гасіння локальних вогнищ, а друга — для гасіння пожежі на всьому човні (за винятком приміщень із боєприпасами), як це було на «Нерпі». При виникненні загрози пожежі відсіки герметизуються, і в них «викидається хімічна речовина, яка зв’язує кисень». При цьому команда повинна використати індивідуальні засоби захисту, які діють упродовж 20 хвилин. Велика кількість жертв серед цивільних свідчить, що їх не підготували до таких нештатних ситуацій.
Подібна нештатна ситуація з «Нерпою» уже трапилася влітку цього року. Тоді виявлені неполадки усунули, але громадськості не повідомляють, у чому вони полягали. Один із фахівців пояснив агенції «Інтерфакс», що «Нерпа» має обладнання третього покоління, яке вимагає особливої уваги, знань та практичних навиків. Тому причиною НП міг бути «людський фактор». Російські фахівці визнають, що випадки автоматичного спрацювання пожежних систем неодноразово траплялися і на інших субмаринах, тому «деякі командири, виходячи в море, відключають автоматику і переходять лише на ручну систему».
«Нерпа» стала дев’ятою з 1992 року російською атомною субмариною, яка забрала людські життя, повідомляє ІТАР–ТАКС. Найбільша трагедія сталася в серпні 2000 року, коли під час навчань в Баренцевому морі загинули всі 118 членів екіпажу атомного підводного човна «Курськ». У серпні 2003 року дев’ятеро моряків затонули в Баренцевому морі разом із субмариною К–159 під час її буксирування до порту. 2005 року міні–субмарина Тихоокеанського флоту заплуталася в рибальському неводі, і її екіпаж було врятовано лише завдяки допомозі британських рятувальників.
«Нерпа» була збудована на Амурському суднобудівному заводі в Комсомольську–на–Амурі і призначалася для ВМФ Індії. Субмарина мала бути передана індійській стороні в оренду на десять років за 650 млн. доларів. Після аварії цю угоду розірвано.