«Волконського ми бережемо»
— Володимире Володимировичу, повернення делегації МВС на чолі з вами тиждень тому з 77–ї сесії Генеральної асамблеї Інтерполу, що проходила в Санкт–Петербурзі, збіглося у часі з екстрадицією пана Волконського (Шахова), якого обвинувачують у справі «Еліти–Центру». Це просто збіг, чи спілкування із швейцарськими колегами на берегах Неви прискорило цей процес?
— Зауважу, що всі поліцейські світу прагнуть знайти прямі контакти, а сесія Генеральної асамблеї Інтерполу дає таку можливість. МВС України цим скористалося сповна — маємо сталі контакти з колегами як із країн Прибалтики та СНД, так із Туреччини та тієї ж Швейцарії.
Щодо Волконського, багато зусиль до екстрадиції нашого громадянина, який перебував у міжнародному розшуку, доклали МВС (питання Волконського перебувало на контролі міністра), НЦБ Інтерполу, а також Генпрокуратура. Є й інші напрямки міжнародної співпраці: з німецькими і польськими колегами в нас наразі серйозні напрацювання щодо проблематики відмивання брудних коштів. Інтерпол нині — одна з найефективніших міжнародних структур, яка бореться зі злочинністю і яка не є заполітизованою.
На цій сесії Генасамблеї ряди організації поповнив новий, 187–й, учасник — держава Ватикан. Її вступ обумовлений не лише бажанням убезпечити Папу та територію держави–міста від злочинних проявів, а й прагненням брати активну участь у міжнародному поліцейському співробітництві. А взагалі для Санкт–Петербурга такий захід був дуже серйозним: усе було помпезно і з російським розмахом — і ведмеді, і цигани (сміється).
— МВС вжило безпрецедентних заходів безпеки щодо Волконського. Водночас він перебуває у відомому СІЗО №13 на Лук’янівці, де протягом останніх років часто помирали підслідні, у тому числі дуже відомі. У СІЗО з такою «репутацією» відомому шахраю нічого не загрожує?
— Ми не виключаємо певної загрози життю Волконського. Це усім зрозуміло, бо він є носієм інформації. По–перше, своїми свідченнями він може скомпрометувати відомих людей, з якими здійснював незаконні оборудки зі столичною нерухомістю задля збагачення. По–друге, він знає, де поділися гроші «Еліти–Центру». Тому він потребує серйозного захисту від можливої ліквідації. Для нас він цінний і як свідок, і як обвинувачуваний по кримінальній справі. І ми його бережемо. Звісно, коли всі СІЗО були в системі МВС, забезпечити безпеку такої персони нам було легше. Але, не вдаючись у деталі, скажу, що ми проводимо низку серйозних заходів щодо безпеки Волконського і тісно співпрацюємо з Держдепартаментом із питань виконання покарань. Допитують його слідчі Головного слідчого управління МВС під керівництвом Петра Коляди, а ГУБОЗ, відповідно до рішення міністра, забезпечує оперативне супроводження цієї справи.
Потрібен новий закон
— Із початку року структура ГУБОЗ пройшла реорганізацію: з’явилися Антикорупційне бюро, Управління боротьби з відмиванням брудних коштів, відділ боротьби з міжнародною оргзлочинністю тощо. Які результати?
— Звісно, ми не лише реорганізували структуру, а й постійно тримаємо руку на пульсі подій — моніторимо, як модно зараз говорити, роботу підрозділу. Наприклад, два роки тому у структурі ГУБОЗ ліквідували міжнародний відділ. І що? Різко знизилося виявлення злочинних організацій з міжнародними зв’язками. Але, з огляду на геополітичне розташування нашої держави, нікуди не дітися від транскордонної злочинності — вона є, була і буде. Але унеможливити її розвиток на кордонах ми можемо.
Зауважу, що на кордонах важко працювати, бо там є зони з особливим режимом доступу. Але ми працюємо: днями за матеріалами Волинського УБОЗ прокуратура порушила справу за фактом службових зловживань посадовцями Луцького райсуду, які сприяли легалізації чотирьох іномарок без сплати митних платежів. Судді внесли в ухвалу неправдиві відомості, зобов’язавши ДАІ зареєструвати ці авто, і завдали державі шкоди на 563 тис. грн.
Для активізації боротьби з відмиванням «брудних коштів» ми посилили взаємодію МВС із Держфінмоніторингом, Нацбанком, Мінекономіки, а також створили відповідне управління, одним із пріоритетів якого є викриття та ліквідація «конвертаційних центрів». Результат — протягом цього року спецпідрозділи БОЗ ліквідували півсотні таких «конвертаційних центрів», загальний обіг коштів на рахунках підприємств, що забезпечували їхню діяльність, перевищує 5 млрд. грн.!
— Ймовірно, потрібні й законодавчі зміни. Чи знаходите порозуміння із профільним комітетом ВР?
— Зрозуміло, що свої кроки з реорганізації ми погоджуємо з Комітетом боротьби з організованою злочинністю і корупцією ВР. І нас там підтримують, бо у профільному комітеті працюють колишні керівники системи МВС, СБУ, органів прокуратури, які добре розуміють проблеми міліції та часто самі ініціюють ті чи інші зміни. Бо знають про певну залежність начальників УМВС від обласної влади. І взагалі, ми досі працюємо за Законом «Про боротьбу з організованою злочинністю» від 1993 року! Депутати самі ініціювали потрібні нам зміни, відповідний законопроект уже пройшов погодження профільного комітету.
Кулак і «око государеве»
— Які зміни пропонуютьcя?
— По–перше, увести вертикальне підпорядкування підрозділів БОЗ першому заступнику міністра — начальнику ГУБОЗ, а не керівникам територіальних підрозділів. Бо на місцях є свій владний кулак, якому не цікаве вертикальне підпорядкування та «око государеве». І розпорошують наші зусилля у боротьбі з відмиванням брудних коштів, хабарництвом, бандитизмом.
Інша зміна — призначення начальника ГУБОЗ за погодженням із профільним комітетом ВР на п’ять років. От я повернувся в ГУБОЗ у лютому 2008 року і почав «з коліс» працювати. Два з половиною роки мене не було — очолював УМВС Житомирщини — і я не застав той главк, що був раніше: дисципліна погіршилася, система трохи розбовтана. У нас керівники силових структур регулярно змінюються, а якщо знімають ще й керівників оперативних служб, то йде подвійне навантаження на особовий склад. Вони зневірені, бо їхні напрацювання з тих чи інших справ для нових керівників можуть виявитися неактуальними.
Для прикладу візьмемо одну з наймогутніших правоохоронних систем у світі – ФБР. Там люди по десять–двадцять років працюють. А засновника ФБР пана Гувера взагалі перші роки не запитували про результати — він збирав інформацію. У нас із ФБР були теплі двосторонні контакти і серйозні напрацювання. Після регулярних змін керівництва ГУБОЗ ми ці контакти знову відновлюємо.
Змінами також пропонується повернути до ГУБОЗ слідчі підрозділи.
— До речі, як себе зарекомендувало Антикорупційне бюро ГУБОЗ? Під час затримання хабарників на гарячому спільно з Генпрокуратурою не бувало витоків інформації?
— Усі говорять про Національне бюро розслідувань, яке не відомо коли буде створено, а ми працюємо і маємо результати. Регіональні підрозділи Антикорупційного бюро створені у шести областях, і це не межа. У нас налагоджена співпраця з ГПУ, і на сьогодні жодного витоку, жодного «проколу» (стукає по столу) не було! Генпрокуратура, якщо ми достатньо зібрали матеріалів, одразу порушує кримінальну справу, про яку ніхто не знає, і ми виїжджаємо з поміченими грошима і беремо «на гарячому». За дев’ять місяців ми задокументували 344 факти хабарництва, а середня сума хабара, викритого спецпідрозділами БОЗ, перевищує 130 тисяч гривень. Переважно «беремо» на хабарях посадовців органів влади, у тому числі податківців, митників та суддів.
Про Хрущова, «Капітошку» та останнього бандита
— А як щодо криміногенної ситуації в державі? Організована злочинність не спить?
— Закінчили розслідування та направили до суду кримінальні справи відносно 345 організованих груп та злочинних організацій у складі 1313 учасників, які скоїли 3374 злочинів. З них — 40 умисних убивств (дев’ять —вчинені на замовлення), 113 розбоїв, півсотні пограбувань тощо. За вироками судів до позбавлення волі засуджено 567 учасників двохсот організованих груп. Припинено діяльність дев’яти озброєних банд.
— Складається враження, що банди зникають, а організовані групи складаються в середньому з трьох злочинців. Часи «бригад» минули?
— А з часом їх буде ще менше. Для нас бажано відійти від статистики і «працювати» лише з тими ОЗУ, які впливають на процеси в регіонах, де бандитів побільше гуртується. І нехай ми ліквідуємо лише одну, але справжню бригаду, від чого полегшено зітхнуть люди.
Проблема є. Нині намагаються поновити свій вплив ті особи, яких ми садили в 90–ті роки. Зараз вони виходять на волю й одразу беруться за старе — рекет, викрадення людей, вбивства. Гуртують навколо себе молодь, привчають її до своїх «понять» і кривавих способів здобування грошей. Ці особи мають власну ієрархію, зброю, корумповані зв’язки в правоохоронних органах, і саме на виявленні таких груп зосередився ГУБОЗ. Вони постійно перебувають у полі зору оперативників, як на волі, так і в тюрмі. Адже їх не виправиш, у них своя філософія, свій світ із «коронаціями» та «підігрівом зон». Як приклад: цього тижня у Києві викрито банду так званого «Капітошки», а на Київщині до суду днями передано справу банди «Лози». Тільки правовими й економічними важелями їх можна призупинити. Я не кажу повністю викорінити, бо ми не покажемо вам узятого за руку останнього бандита, як це колись Хрущов обіцяв.
ДОВІДКА «УМ»
Бедриківський Володимир Володимирович
Народився 16 грудня 1963 р. в місті Заліщики Тернопільської області. У 1982—1984 рр. служив у Збройних силах, а з 1985 р. — в органах внутрішніх справ. Закінчив Івано–Франківську спеціальну середню школу міліції, Київську вищу школу МВС СРСР та Київський державний університет ім. Т. Шевченка за спеціальністю «міжнародні економічні відносини». Пройшов шлях від дільничного інспектора міліції Борщівського РВВС Тернопільщини до заступника начальника ГУБОЗ МВС. У 2006—2008 рр. — начальник УМВС у Житомирській області. З 25 січня 2008 р. — керівник ГУБОЗ МВС, а через два місяці — ще й перший заступник міністра внутрішніх справ. Віднедавна курирує діяльність НЦБ Інтерполу в Україні. Генерал–лейтенант міліції.