Історія хвороби

11.10.2008

19 столичних кінотеатрів, що залишились у міській власності, ще минулого літа об’єднали в комунальне підприємство «Київкінофільм». Це мало що змінило в їхній нелегкій долі: ціла низка кінотеатрів як була, так і залишилася «мертвою». Йдеться про заклади, де роками не крутять кіно. Як колись у радянські часи церкви віддавали на поталу колгоспникам, роблячи з них склади під картоплю, так нині в колишніх кінотеатрах влаштовують розпродажі, розміщують молитовні будинки тощо. Деякі стають таким чином досить відомими. Приміром, хто з українців (і не лише киян) не чув про те, що під час «помаранчевої» революції головний штаб «януковичєй» розміщувався в кінотеатрі «Зоряний»? А в іншому столичному кінотеатрі — «Загребі» — у 2002 році проходили судові засідання у знаменитій справі про «масові заворушення 9 березня». Крім «Загреба» та «Зоряного», не за призначенням використовуються (або просто стоять порожніми) кінотеатри «Краків», «Тампере», «Нивки», «Молодіжний».

Не кращі справи й у тих, хто залишається на плаву, особливо якщо говорити про спеціалізовані дитячі кінотеатри. Їх у «Київкінофільмі» вісім: «Єреван», «Алмаз», «Старт», «Факел», «Пролісок», «Промінь», «Салют» та кінотеатр імені Чапаєва. У деяких із них досі продають квитки на «Міо, мій Міо» або на казку про Морозко чи іншу класику дитячого кінематографа. Гроші на ремонт залів, деякі з яких перебувають у жахливому стані, міський бюджет не виділяє. Самі себе кіношники прогодувати також не можуть, адже квитки на сеанси вони продають подекуди по шість гривень (у комерційних кінотеатрах перегляд коштує 25—30 гривень). Відтак у бажанні київської влади продати муніципальне кіно є своя логіка. Але немає справедливості. Адже кількість торгово­офісних комплексів у Києві скоро перетне розумну межу. До того ж і офісним клеркам також треба десь відпочивати, й не обов’язково займаючись лише шопінгом.

Керівництво муніципальних кінотеатрів, відстоюючи їхнє право на життя, завжди підкреслює, що їхні заклади — остання можливість «вийти у світ» для малозабезпеченого киянина. І що міські кінотеатри варто привести до ладу, а не віддавати до рук ділків, які посвоєму розпоряджатимуться придбаною нерухомістю. Що ж, «УМ» писала колись про прийнятий Київрадою міський бюджет на 2008 рік: частину видатків «з’їв» тоді київський зоопарк, точніше, новий «мавпятник», який депутати взялися побудувати цього року. «Кому собака — друг людини, а кому — управдом», — говорила героїня «Діамантової руки». Перефразуючи, можна сказати: кому і мавпа — брат по розуму, а кому — столичний споживач. Утім тема «На що витрачати міський бюджет» — і вічна, і нескінченна. Забагато в ній приводів для дискусії...

 

ДО РЕЧІ

«Єдиний у світі апарат рухомих фотографій, що зветься «сінематограф Люм’єра», орендував у 1897 році керівник «Київської спілки драматичних артистів» Микола Солонцов. У приміщенні на вулиці Фундуклеївській він організував перші комерційні кіносеанси, які в нього перемежовувались із короткими театральними виставами. Картини, що виходили на екран у Солонцова, анонсувала тодішня київська преса: «Ось перед очима глядача мчить поїздекспрес, що рухається зі швидкістю 60 миль на годину. А ось — пожежа в Лондоні...». Таким чином, можна вважати, що перші київські кінотеатри (які ще називали «ілюзіоном») відзначили нещодавно стодесятиріччя свого заснування...

  • Навiщо Києву вулиця Табiрна,

    ...Я вийшов iз вулицi Пилипа Орлика, повернув на Михайла Грушевського, пересiк Богдана Хмельницького, спустився на Петра Сагайдачного... Сьогоднi в це важко повiрити, але чверть вiку тому про такi назви годi було й думати. Справдi, в перший рiк Незалежностi столиця України ввiйшла з вулицями Ленiна, Свердлова, Дзержинського, Жданова, Кiрова, Куйбишева, Орджонiкiдзе, Менжинського, Володарського, Косiора, Постишева, Мануїльського, площами Жовтневої революцiї, Ленiнського комсомолу, Брежнєва тощо. Та що там вулицi та площi, найпрестижнiшi центральнi райони столицi iменувалися Ленiнський, Радянський, Жовтневий, Московський, Ленiнградський, а в цих районах найошатнiшi вулицi носили iмена класикiв марксизму-ленiнiзму, росiйських революцiонерiв, агентiв ленiнської «Іскри» та мало не всiх членiв ленiнсько-сталiнського ЦК. >>

  • Розшукується дизайнер

    Будь-яку потрібну та корисну справу можна зіпсувати. Власне, для цього достатньо грати не за встановленими правилами, а за тими, що відповідають кон’юнктурі сьогоднішнього дня. Киянам обіцяли відкритий конкурс, на якому обиратимуть головного архітектора міста. >>

  • Митарства українського трамвая

    Кілька місяців тому на розширеному засіданні Ради директорів підприємств, установ та організацій міста Києва було підписано угоду про об’єднання зусиль київської міської влади та бізнесу щодо розвитку внутрішнього ринку задля сталого економічного розвитку міста. Свої підписи під документом поставили міський голова Києва Віталій Кличко, президент Українського союзу промисловців і підприємців Анатолій Кінах та голова Ради директорів підприємств, установ та організацій Києва Олександр Осадчий. >>

  • Чи повернуть киянам Довженків кінотеатр?

    Із плином часу залишається все менше тих, хто пам’ятає про кінотеатр імені Олександра Довженка, який колись розташовувався на проспекті Перемоги, 24а. Цю не надто ошатну споруду було знесено кілька років тому, і на її місці має з’явитися сучасний кінокомплекс. >>

  • Київ без крил

    У митрополичих палатах у «Софії Київській» того дня збирали підписи під зверненням до Кличка і Порошенка передати під музей авіації будинок сім’ї Сікорських на Ярославовому Валу, 15-б і перейменувати аеропорт «Київ» (Жуляни) на честь Сікорського. Підписатись під одним зі звернень не виходило. Активісти обидві вимоги оформили в одному листі. >>

  • Де сидять художники?

    Київ усе більше переймає європейські традиції, наповнюючи вулиці креативними елементами вуличного дизайну — від паркових скульптур на Пейзажній алеї та лавочок у вигляді чашок на Прорізній до розмаїтих нетривіальних «пам’ятників» — Їжачку в тумані, закоханим ліхтарям, табуреткам. >>