У розшуку горобець хатній: кількість маленьких пташок помітно скоротилася у містах
Чи знали ви, що в нас є Українське товариство охорони птахів? >>
У п’ятницю «франківці» розпочали 89–й перед’ювілейний сезон. І, не витрачаючи часу на «розкачку», в суботу запросили на першу прем’єру — виставу «Всі ми киці і коти...».
Спектакль, який на Малій сцені випускає Валентин Козьменко–Делінде, має кілька прикметних особливостей. По–перше, автор п’єси — латвійський драматург та колишній міністр культури цієї країни Мара Зеліте (прибалтійська драматургія, та ще й сучасна, для українського театру — явище виняткове). По–друге, в цьому спектаклі після 37 років перерви на театральну сцену повертається народний артист України Лесь Сердюк. Такий рішучий фінт у виконанні патріарха українського кінематографу (акторський доробок Сердюка — з півсотні фільмів) вартий найгучніших оплесків. Причому на адресу як Леся Олександровича (вийти на сцену після такої паузи — справжній подвиг), так і Богдана Ступки, який запросив Сердюка до театру. За 37 років, як зізнався актор, нікому з директорів театрів і на думку не спало покликати його в трупу. «Богдан мене взяв, а Валик — поставив», — не без задоволення констатував дебютант–«франківець» і зізнався, що його в цьому театрі влаштовує абсолютно все, а від репетицій він отримує величезне задоволення. Партнеркою Сердюка у виставі «Всі ми киці та коти...», у якій ідеться про двох самотніх людей, буде Лариса Кадирова.
Разом із Сердюком до «франківців» цього року прийшли ще п’ять новобранців, у тому числі Володимир Абазопуло–молодший та Вікторія Васалатій, авторка музики до «Едіт Піаф» та виконавиця головної ролі в цьому мюзиклі.
Далі за планом — «Легенда про Фауста», її за Крістофером Марло випускає Андрій Приходько. Прем’єру вистави, в якій грають Богдан та Остап Ступки, Богдан Бенюк та Володимир Ніколаєнко, призначено на жовтень. Свою режисерську задумку Приходько прокоментував досить інтригуюче. Мовляв, є бажання відому історію про доктора Фауста, який заради повернення молодості продав душу, спроектувати на кожного, хто дивитиметься цю виставу. І щоб кожен зрозумів, що з раю не лише виганяють, а й утікають із власної ініціативи. Рай же, за Приходьком, це батьківська хата, родина, тепло і затишок.
У листопаді «франківці» випускають виставу «Божа сльоза» (художник–постановник — Володимир Карашевський), у грудні — «Назара Стодолю» (режисер — Юрій Кочевенко). Наступного року — «Одруження» (режисер–постановник — Валентин Козьменко–Делінде) та «У неділю рано...» (режисерська концепція — Дмитра Чирип’юка, художник — Андрій Александрович–Дочевський). Як завжди оригінальну ідею розробляє Олександр Білозуб. Після вистав «Соло–Мія», «я згадую Амаркорд...» його бажання «розшифрувати» загадкову жіночу натуру зміцніло ще більше. Цього разу Білозуб зацікавився долями Катерини Білокур та Фріди Кало. «Ці дві жінки жили в один і той самий час, вони не знали, але відчували одна одну, — каже Олександр. — Вони навіть зовні були схожими, мали схожі долі. І хоча вони не зустрічалися — Фріда жила в Мексиці, а Катерина в Березані, — у Парижі зустрілися їхні картини». Над претендентками, які могли б створити такі яскраві образи, Білозуб ще розмірковує. А назву своїй виставі вже придумав — «Дві квітки кольору індиго». Худрук театру Богдан Ступка продовжує плекати ідею спектаклю «Тіні забутих предків», яку має ставити Григорій Гладій. Він саме прибув до Києва, і Ступка планує знову говорити з ним про цю виставу.
Ці та інші спектаклі Театр Франка не проти показати в інших містах та країнах. До речі, минулого сезону гастрольно–фестивальні маршрути Української драми пролягли через США («Наталкою Полтавкою» відкривали Український культурний центр у Нью–Джерсі), Росію (кілька вистав показували у Москві), Польщу (у Гданську з «Левом та Левицею» відкривали Алею зірок), Білорусь («Соло–мія» взяла диплом на фестивалі «Панорама»), деякі українські міста. А буквально кілька днів тому повернулися з Омська — на фестиваль AKADEMIA возили «Царя Едіпа». «Прилетіли туди о 5.30, а нас уже зустрічали телевізійники й українська діаспора з хлібом–сіллю, — ділиться подробицями візиту Ступка. — Я одну дівчину запитав, як її звати. Вона каже: «Галя, корінна сибірячка». Ще один факт, який на наших акторів справив неабияке враження, — зарплата їхніх колег, що становить щонайменше тисячу євро.
У новому сезоні «франківці» оновлять не лише репертуар, а й зовнішній вигляд будівлі. Спонсори виділили театрові мільйон гривень, і керівництво вирішило на ці гроші осучаснити фасад. Його оснастять додатковим світлом, встановлять екрани, на яких транслюватимуть свої рекламно–інформаційні матеріали. «А якщо хтось спізниться на виставу — дивитиметься на вулиці», — жартівливо пригрозив театралам Ступка.
23—28 вересня на Малій сцені Театру ім. Франка пройде V Міжнародний фестиваль жіночих моновистав «Марія», у якому візьмуть участь акторки з Польщі, Ізраїлю, Росії, України. Як розповіла директор фестивалю, народна артистка України Лариса Кадирова, він буде присвячений письменнику, Нобелівському лауреату Гарсіа Маркесу, 80–річчя з дня народження якого відзначатимуть цього року. Феномен видатного колумбійця учасники фестивалю досліджуватимуть на Міжнародній конференції «Вплив магічного реалізму Г. Маркеса на світовий та український культурний процеси».
Чи знали ви, що в нас є Українське товариство охорони птахів? >>
Леонардо Ді Капріо — один із найвидатніших акторів нашого часу. >>
Фінал Дитячого Євробачення відбувся у суботу, 16 листопада й перемогу здобула Грузія. >>
На аукціоні Sotheby's в Гонконгу картину американського експресіоніста Марка Ротко "Без назви (Жовтий і синій)" продали за 32,5 млн доларів. >>