Рада Нацбезпеки та оборони нещодавно визнала: ми дуже погано вміємо захищати поле від психологічних упливів та пропаганди ззовні. Соціологічні опитування показують, що суб’єктивну точку зору тих чи інших закордонних діячів українці сприймають як істину. Це й не дивно, оскільки інформаційне поле ми віддаємо усім, хто захоче його взяти. Вітчизняні друковані ЗМІ розповсюджуються переважно в містах через систему роздрібу, а сільські території іноді взагалі залишаються без преси, інтернету та з дуже обмеженим переліком телеканалів.
Причина проста. Газети та журнали у нас традиційно розповсюджуються через передплату. І ця ланка, як виявляється, є найвужчим місцем у технологічному ланцюжку. «Укрпошта» — монополіст зв’язку — вже вкотре тільки готується добре виконувати свої обов’язки. Щороку керівництво цього відомства ініціює суттєве збільшення ціни за свої послуги і, таким чином, робить періодику ще недоступнішою для більшості читачів. Ідея Мінтрансзв’язку на 2009 рік — підвищити тарифи на організацію передплати на цілих 55 відсотків!
Національна спілка журналістів категорично заперечує проти такого високого цінового стрибка. На її думку, тарифи на розповсюдження можуть подорожчати, але не більше 15 відсотків. Ця цифра, як відомо, є рівнем інфляції станом на 1 вересня 2008 року. І це, на думку Спілки, є цілком справедливим та компромісним рішенням: зв’язківці таким чином зберігають рівень власного прибутку, не намагаючись заробити гроші, використовуючи своє монопольне становище.
Торік, нагадує голова Національної спілки журналістів Ігор Лубченко, тарифи «Укрпошти» зросли на цілих 60 відсотків. Керівництво цього відомства клятвенно пообіцяло використати ці гроші на благу справу, тобто значно поліпшити якість доставки періодики. Як наслідок, гроші потонули у безкрайніх просторах відомства, а газети навіть у містах продовжують доставляти наступного дня після їх виходу, у селах — один–два рази на тиждень. У такій ситуації найбільше страждають щоденні видання, оскільки сенс їхнього випуску втрачається. «Кому цікаво читати новини минулого тижня?» — неодноразово запитують нас читачі «України молодої».
Точку зору Національної спілки журналістів поділяє й Президент України Віктор Ющенко. На його думку, доступність тарифів на передплату має стати внеском уряду у зміцнення національної безпеки держави в інформаційній сфері.Навіть за умов ринкової економіки держава має контролювати та формувати національний інформаційний простір, то ж завдання Кабміну — знайти можливості не допустити стрімкого зростання тарифів.