Автовласники перебувають у стані нечуваної досі ейфорії: на заправках не просто зменшується вартість пального, а цей приємний для гаманця процес набуває ознак системності та безперервності. Якщо не встиг заправитися звечора, то вранці можеш виграти кілька копійок. Ті, хто місяць тому, зітхнувши, наливали в бак А–95 за ціною 6,70, нині знають, де можна придбати його за 6,20.
«Глобальних причин є дві, — сказав «УМ» керівник енергетичних програм «НОМОС» Михайло Гончар. — Перша — це падіння світових цін на нафту зі 150 до 103 доларів за барель. Друга причина — зміцнення долара. Адже зростання вартості американської грошової одиниці завжди приводить до стабілізації нафтових цін». Утім експерти переконані: Україна досить опосередковано залежить від світових процесів, а велику роль на нашому ринку відіграють власні болячки — економічні, навколоекономічні проблеми, висока монополізація та картельні змови.
За останній літній місяць котирування ціни на нафту «Ураліс» на європейському ринку знизилися на 9%. Як наслідок, дизельне пальне в Європі подешевшало на 11 відсотків. В Україні також очікується падіння вартості пального, щоправда, показники будуть дещо скромнішими. Аналітики «Науково–технічного центру «Психея» вважають, що нині існують економічні передумови, аби за підсумками вересня А–76 в опті подешевшав на 6,6%, А–92 — на 7,3%, А–95 — на цілих 8,2%. Вартість «дизеля» впаде усього на 6,2%. Щоправда, експерти одразу ж застерігають — вважати, що ці самі цифри проявляться й на роздрібному ринку не варто: через наші внутрішні проблеми.
Директор центру «Психея» Сергій Сапегін вважає, що існує лише один фактор, який сприяє стабільності на цьому ринку: закінчення жнив. Натомість до болючих місць він зараховує тліючий конфлікт на «Укрнафті», нестабільність постачання сировини на всі нафтопереробні заводи, зупинка Лисичанського НПЗ на плановий ремонт та навіть традиційну осінню ділову активність.
«Простіше кажучи, 95–й дешевшатиме щотижня на два відсотки, а солярка — на один, — сказав «УМ» пан Сапегін. — Тому створювати запаси бензину ми нині не радимо».