Танки на Хрещатику

16.08.2008

Власне, дискутувати ні про що: військовий парад на Хрещатику з нагоди Дня Незалежності відбудеться. Вперше за останні сім років. Згідно з наказом міністра оборони. Але риску під «за» та «проти» підвести все ж варто.

Дискурс військового параду увібрав декілька дрібніших підтем. Зокрема, вкотре обговорювали незгоду Прем’єра й Президента: секретаріат глави держави виступив з ініціативою провести такий парад, а Тимошенко була (і є) категорично проти. Її мотивація така: образяться закарпатці (не до бучних свят, мовляв, коли через повінь загинули люди, а інші позбулися домівок), та й грошей зайвих у країни нема. Щоправда, на проведення параду з держбюджету не піде ні копійки — все оплатить Міністерство оборони. Хоча й це вже не суть важливо.

Після нападу Росії на Грузію світ змінився. Тепер логіку наших військових зрозуміти не важко: демонстрація Росією військової моці вимагає симетричної відповіді. Йдеться не про війну, йдеться про парад. Цього року (на 9 травня) в Москві відбулось дійство, аналогічних якому нібито не було й при Радянському Союзі. Особисто я не берусь про це судити: бракує поінформовіності та й пам’яті про те, які саме паради приймав на Червоній площі Горбачов чи — тим паче — Брежнєв. А Медведєв із Путіним цієї весни вітали дефіле ядерних пускових установок та міжконтинентальних балістичних ракет, здатних нести ядерні боєголовки. На додачу до цього над Червоною площею пролетіли надзвукові бомбардувальники. Про «традиційну» артилерію — танки та гаубиці — взагалі не кажу: вони були там «по умолчанію».

Напевне, нашим державним мужам здалося, що організувати 24 серпня прохід Хрещатиком духових оркестрів абощо буде надто великим контрастом. Між іншим, намір повернутися до традиції військових парадів визрів тільки наприкінці травня — на початку червня. Хоча зазвичай до таких заходів починають готуватися ще в лютому. Тобто заздалегіть ніхто не планував військовий парад. А тепер відмовлятись від нього було б уже «політично шкідливо», нерозумно та нераціонально: Міністерство оборони вклало чималі кошти в підготовку та репетиції.

Хоча ніде на Заході не відзначають свято незалежності країни проведенням військового параду. Власне, аналогічні заходи в інших країнах той–таки Захід також не схвалює. Бо сприймає їх як свідчення того, що держава стає на шлях мілітаризації. Утім весь час обертатися на Захід — себе не любити. Нам потрібне зараз унаочнене підтвердження того, що наша армія зможе нас захистити. Від сусідських «миротворців» — у першу чергу.

Щоправда, відразу ж виникає непросте запитання, чи дійсно це так і є. Тобто «єслі завтра война», то хто кого? Противники параду відразу підкреслили б, що з такою технікою, як у нас, краще й не ганьбитися. А їхні опоненти відповіли б: зате ми показуємо те, що є в нашій армії насправді, а росіяни — те, що перебуває у них на стадії розробки та існує чи не в єдиному екземплярі. Тож 24 серпня Києвом пройдуть відомі ще з радянських часів екземпляри техніки. Чи справді вона така допотопна та нікудишня, як це розписують у таборі Тимошенко, хай скажуть спеціалісти. Я можу тільки зацитувати інтернет, який твердить, що, приміром, танк Т–64БМ «Булат», хоч зовні нічим і не відрізняється від себе самого зразка 70–х років, зате всередині щільно укомплектований електронікою, яка робить його сучасною бойовою машиною.

Зрештою, у військового параду на Хрещатику є ще один суто київський аспект. Микола Томенко, приміром, висловив сумнів щодо безпеки киян, які під час дійства знаходитимуться на головній вулиці міста та під нею. Адже «багатошаровий» «Глобус» і дві перехрещені під Хрещатиком гілки метро давно викликають занепокоєння далеких від політики фахівців. Через будівельний бум початку міленіуму столиці України давно пророкують долю провалитися в тартарари. Хрещатик не витримає, якщо по ньому — як по містку над порожнечею — топтатимуться ще й танки, кажуть песимісти. На що «оборонний» міністр Юрій Єхануров відповідає так: «Я закладав той бетон, який сьогодні лежить на Майдані». І, щоб його не сприйняли буквально, додає: «Я сам будівельник. Мені смішно таке слухати».

Смішно Єханурову чи ні, а дехто й справді не заспокоюється твердженнями на кшталт: «Їздять же Хрещатиком вантажівки...» Адже танк важить 40 тонн (а в американців, наприклад, на озброєнні є машини до 62 тонн), а вантажівка — значно менше. Як ми пам’ятаємо, Черновецький заборонив в’їзд у центр вантажівкам понад 4,5 тонни. До того ж вони, як правило, не шикуються в колони, а проїжджають у «міксі» з легковиками.

Мабуть, усе обійдеться. Ні, краще без «мабуть». Усе буде добре! Але на ризики треба зважати. У 1989–му на київській Головпошті хотіли лише змінити декоративну плитку. А вийшло так, що обвалився портик, поховавши під уламками одинадцятеро людей. Звісно, всім нам хочеться свята. А ще більше — гордощів за свою країну. Тож незабаром Хрещатиком пройдуть взуті в гумові «капці» танки (це щоб не пошкодити асфальт). Що ж, нехай, зрештою, «провітряться». На всяк випадок.

  • Навiщо Києву вулиця Табiрна,

    ...Я вийшов iз вулицi Пилипа Орлика, повернув на Михайла Грушевського, пересiк Богдана Хмельницького, спустився на Петра Сагайдачного... Сьогоднi в це важко повiрити, але чверть вiку тому про такi назви годi було й думати. Справдi, в перший рiк Незалежностi столиця України ввiйшла з вулицями Ленiна, Свердлова, Дзержинського, Жданова, Кiрова, Куйбишева, Орджонiкiдзе, Менжинського, Володарського, Косiора, Постишева, Мануїльського, площами Жовтневої революцiї, Ленiнського комсомолу, Брежнєва тощо. Та що там вулицi та площi, найпрестижнiшi центральнi райони столицi iменувалися Ленiнський, Радянський, Жовтневий, Московський, Ленiнградський, а в цих районах найошатнiшi вулицi носили iмена класикiв марксизму-ленiнiзму, росiйських революцiонерiв, агентiв ленiнської «Іскри» та мало не всiх членiв ленiнсько-сталiнського ЦК. >>

  • Розшукується дизайнер

    Будь-яку потрібну та корисну справу можна зіпсувати. Власне, для цього достатньо грати не за встановленими правилами, а за тими, що відповідають кон’юнктурі сьогоднішнього дня. Киянам обіцяли відкритий конкурс, на якому обиратимуть головного архітектора міста. >>

  • Митарства українського трамвая

    Кілька місяців тому на розширеному засіданні Ради директорів підприємств, установ та організацій міста Києва було підписано угоду про об’єднання зусиль київської міської влади та бізнесу щодо розвитку внутрішнього ринку задля сталого економічного розвитку міста. Свої підписи під документом поставили міський голова Києва Віталій Кличко, президент Українського союзу промисловців і підприємців Анатолій Кінах та голова Ради директорів підприємств, установ та організацій Києва Олександр Осадчий. >>

  • Чи повернуть киянам Довженків кінотеатр?

    Із плином часу залишається все менше тих, хто пам’ятає про кінотеатр імені Олександра Довженка, який колись розташовувався на проспекті Перемоги, 24а. Цю не надто ошатну споруду було знесено кілька років тому, і на її місці має з’явитися сучасний кінокомплекс. >>

  • Київ без крил

    У митрополичих палатах у «Софії Київській» того дня збирали підписи під зверненням до Кличка і Порошенка передати під музей авіації будинок сім’ї Сікорських на Ярославовому Валу, 15-б і перейменувати аеропорт «Київ» (Жуляни) на честь Сікорського. Підписатись під одним зі звернень не виходило. Активісти обидві вимоги оформили в одному листі. >>

  • Де сидять художники?

    Київ усе більше переймає європейські традиції, наповнюючи вулиці креативними елементами вуличного дизайну — від паркових скульптур на Пейзажній алеї та лавочок у вигляді чашок на Прорізній до розмаїтих нетривіальних «пам’ятників» — Їжачку в тумані, закоханим ліхтарям, табуреткам. >>