Траса, що веде з Києва до Батурина і далі, після реконструкції просто чудова, і машина мчить легко та рівно, долаючи кілометр за кілометром (ДАІшники раз по раз владно зупиняють транспорт і «остуджують» гарячі голови водіїв, показуючи їм магічний «швидкостемір», що зафіксував далеко не дозволені 80). Мета нашої поїздки — відвідати в Батурині Покровську церкву, яка готується до освячення — через два тижні, і заразом глянути, що робиться у цитаделі.
Проте проминути вказівник «Крути» не годиться, і ми звертаємо праворуч. За селом Прохори (у ньому п’яні «муравйовці» добивали поранених крутян, наздогнавши їх по кривавих слідах) модернізують дорогу — гуркіт машин, пилюка, пахне смола. Прошмигуємо невеличке Пам’ятне, залізничний переїзд — і ось сам меморіальний комплекс. Тут кипить робота — на великому майданчику праворуч від пам’ятного знака важкі самоскиди возять землю, метушаться люди, стоїть кілька вагонів початку минулого століття — їх саме ставлять на рейки...
Як розповів заступник голови Чернігівської облдержадміністрації пан Приходько (він безпосередньо опікується будівництвом і постійно присутній тут, зокрема в ці екстремальні завершальні дні), благодійні кошти на створення Крутянського «Музею у вагонах» дали відомі в Україні люди, в основному, молоді депутати, є і з Донбасу (один із них сказав: «Я хочу, чтобы украинский народ знал правду про те события»). Ці люди скромні й не потребують розголосу своїх імен. Створено обласний громадський фонд «Пласт–Арт», головою правління якого є Валерій Юрійович Сарана (саме він спорудив перший хрест на цьому пам’ятному місці, він і директоруватиме у створюваному музеї). Українська залізниця з великими труднощами відшукала (адже подібне «господарство» вже давно списане) і за свій кошт транспортувала з Харкова, Щорса й Шепетівки шість вагонів, три місяці їх реставрували, бо геть старі, й таки поставили «на ноги». У вагонах і розміститься експозиція, експонати для якої (їх буде до п’яти тисяч) збирають з усієї України. У першому, скажімо, буде цілодобова охорона, пильнуватимуть порядок 16 відеокамер, там розташується й дирекція. В одному з вагонів стоятимуть стара солдатська піч і навіть вошебійка (в ній колись парою дезінфікували солдатський одяг). Буде й «продовольчий» вагон — у такому розміщувався склад, а тепер у ньому в холодну пору року екскурсанти зможуть при бажанні зігрітися чаєм чи кавою. Уже готові шість відеофільмів на архівних матеріалах, які демонструватимуть відвідувачам.
Комунальне підприємство «Дирекція будівництва меморіального пам’ятника «Герої Крут» згодом передасть цей об’єкт у державну власність. Концепцію «Музею у вагонах» розробили Андрій Гайдамака та Борис Дєдов, вона сподобалась Президентові України Віктору Ющенку.