У ніч на 31 липня з Музею західного і східного мистецтва, будівлю якого тривалий час ремонтують, викрадено художню перлину — картину XVI—XVII століття «Узяття Христа під варту» італійського художника Мікеланджело да Караваджо. Як поінформувала «УМ» керівник прес–служби міськуправління міліції Тетяна Хмельницька, «зловмисники, очевидно, проникли в музей уночі, розбивши вікно на другому поверсі, в одному із залів якого знаходилося полотно».
Міліцію викликали лише вранці. Однак натрапити на слід викрадачів однієї з кращих картин одеської музейної колекції не вдалося. «Наскільки можна судити, операція була ретельно спланована, виконали її люди, що мають непогану спортивну підготовку. Зловмисникам сприяло передусім те, що музей у 1996 році був обладнаний застарілою системою сигналізації, яка, на жаль, не спрацювала», — розповів начальник управління Держслужби охорони міського МВС Олександр Івановський.
За словами в. о. начальника Одеського міськуправління міліції Володимира Босенка, не запобігло крадіжці ні те, що, окрім акустичних передавачів, у музеї кожен вечір опломбовують зали у присутності співробітників Держслужби охорони, ані те, що вночі тут чергує озброєний охоронець. А Олександр Івановський уточнив: «Викрадачі акуратно вирізали шибку, не розбиваючи скла, тому сигнал на пульт охорони не надійшов. Безумовно, встановлена в музеї система сигналізації застаріла, а вікна другого поверху не заґратовані. Тож, опинившись в експозиційному залі, злочинці вирізали полотно з підрамника, а раму залишили на стіні». На думку директора музею Віктора Нікіфорова, під час викрадення картину пошкодили — зловмисники невміло вирізали полотно з рами. Утім збути шедевр дуже важко — жоден серйозний аукціоніст чи торговець мистецтвом за це не візьметься. Адже вона відома всьому світу.
Ще один прикрий факт: картина Караваджо не була застрахована. За словами співробітників музею, це пов’язано з тим, що полотна такого штибу страхують лише в тому випадку, якщо їх вивозять за кордон на аукціон або виставку. Адже орієнтовна вартість картини, за оцінками експертів, становить 50 мільйонів фунтів стерлінгів. «Це просто жахливо!» — вигукнула одеський мистецтвознавець Віра Савченко, дізнавшись про викрадення картини Караваджо. — Всього два тижні тому я насолоджувалася як сюжетом, так і своєрідною манерою письма італійського художника — і така втрата!»
В Україні та Росії зберігаються всього дві картини Караваджо: «Лютніст» — у Санкт–Петербурзькому «Ермітажі», і до цих пір Бог оберігав від викрадачів «Узяття Христа під варту» — в Одесі. Відомо, що Караваджо створив картину в розквіті таланту, на початку XVII століття. Художник створював свої полотна для освіченої знаті — кардиналів, банкірів, у тому числі знатного римського сімейства Маттеї. Власне, саме для одного з членів сім’ї Маттеї й написана картина, що зберігалась у музеї.
Віра Савченко нагадала, що через 250 років після написання полотно придбав у Парижі російський посол у Франції Базилевський. На початку XX століття картину передали Одеському художньому училищу, а в 20–ті роки — до Галереї старовинного живопису (нині Музей Західного і Східного мистецтва). Належність її італійському майстру Караваджо спочатку заперечувалася, але в середині 50–х років минулого століття мистецтвознавці довели її належність пензлю відомого італійця.
До речі, це не перший випадок викрадення найкращих картин з одеських музеїв. Пані Савченко нагадала, що кілька років тому з Одеського художнього музею викрали одну з картин Айвазовського. Щоправда, рік потому це невелике за розмірами полотно все–таки повернули до музею.