Двоє білоруських художників майже рік домагалися визнати їхнє авторство зображення яйця у квадраті — саме того, яке стало логотипом відомого мобільного оператора МТС. У 1992 році Алесь Рязанов та Віктор Марковець створили проект «Яйкаквадрати». Ця їхня робота експонувалася на одній з великих художніх виставок у Мінську, а в 2006 році вона з’явилася в логотипі російської компанії МТС. Відтак шукати справедливість художники вирушили до Верховного суду Білорусі. Жодних фінансових відшкодувань Рязанов і Марковець не вимагали, а лишень просили визнати їхнє авторство емтеесівських «яйцеквадратів». Проте Верховний суд виніс вердикт не на користь білорусів.
Оскільки ВС у Білорусі — найвища судова інстанція, подальшого розвитку подій ніхто й не чекав. Однак художники–правдошукачі вирішили піти іншим шляхом — подали скаргу до Національного центру інтелектуальної власності, котрий, зокрема, реєструє логотипи та торгові марки. І ось 3 травня апеляційна рада цієї організації постановила: «Рішення про реєстрацію в Білорусі товарного знаку компанії МТС із зображенням червоного яйця визнати недійсним».
Втім не варто чекати на те, що потужний оператор мобільного зв’язку негайно зніме свою «яйце–рекламу» з вулиць білоруських міст. Річ у тім, що рішення апеляційної ради Центру інтелектуальної власності набере чинності тільки за шість місяців. Саме такий термін відводить закон на надання центром мотиваційної частини рішення.
У мінському офісі компанії вже заявили про свою незгоду. «Поки що ні апеляційна рада, ні ніхто інший не заявив, на яких підставах реєстрація нашого товарного знаку визнана недійсною», — заявив інформагенції БелПАН директор представництва МТС у Білорусі Дмитро Ходас. Але оскаржити рішення Національного центру інтелектуальної власності російський оператор зможе лише після отримання мотивуючої частини рішення про анулювання реєстрації товарного знаку.
Як відомо, ідеї кружляють у повітрі. Можливо, використання «мобільною» компанією «яйцеквадратів», які ще в 1992 році вигадали Рязанов та Марковець, — усього лише збіг обставин? Логотип компанії, як пояснюють в МТС, розробляли фахівці з Лондона, з компанії Wolff Olins. До речі, білоруські журналісти помітили, що червоне яйце у квадраті також використовує у своєму логотипі італійська компанія Huevo Duro («Круті яйця» в перекладі). Наразі невідомо, чи судитимуться й з італійцями мінські винахідники «яйцеквадратів».