Завтра тисячі мешканців Єрусалима та прочан із різних країн (значною мірою — з Росії) стануть свідками чудесної появи Благодатного вогню в храмі Гроба Господнього. Традиція викликання цього вогню, невідома представникам західних гілок християнства, практикується православними вже впродовж кількох століть. А останніми роками Російська православна церква започаткувала новий звичай: у Велику суботу доставляти вогонь літаком у спеціальних контейнерах, що додає святості Великоднім богослужінням у храмах. Крім РПЦ, по Благодатний вогонь до Єрусалима літають і представники українських православних церков та громадські діячі. Тобто в Москві та Києві Благодатний вогонь буде вже завтра ввечері.
Перевезення вогню до російської столиці буде здійснювати Фонд Андрія Первозваного (ФАП), главою опікунської ради якого є Володимир Якунін. «Патріарх Єрусалимський запевнив, що в п’ятницю відбудеться наша чергова зустріч», — повідомив напередодні пан Якунін. Анонс главою ФАП зустрічі із Єрусалимським патріархом Теофілом прозвучав не випадково, адже понад тиждень православна спільнота Росії живе скандалом, який стався під час попереднього візиту російської делегації на чолі Володимиром Якуніним до Єрусалима. Минулого тижня патріарх Теофіл визнав, що Благодатний вогонь не є чудом і не має такого вже священного походження. Іншими словами, в цій справі не обходиться без... запальнички.
Зізнання святійшого Теофіла про «не чудесне» походження вогню прозвучало трохи вимушено. Під час зустрічі з російською делегацією на чолі з Якуніним один з її учасників поставив патріархові відверто ксенофобське запитання: «Чи вважаєте ви нормальним, що парафіяни вашого (Єрусалимського) патріархату — араби, а єпископи — суцільні греки?». Російський «націонал-православний» відверто хотів показати, що «істинними православними» можуть бути лише росіяни.
Патріарх Теофіл відповів гідно: «Наша церква ніколи не займалася політикою і бізнесом. Господь оберігає нас від цього як колиску церкви. Він Сам хранить нас Своїм Промислом. Але це грецька метафізика, яку росіянам, певне, важко зрозуміти».
Роздратування патріарха, очевидно, пояснювалося не лише нетолерантним характером запитання, а й тим, що російський бізнес успішно освоює нерухомість на Святій Землі, але при цьому не дає коштів на утримання храму Гробу Господнього та інші православні святині, які перебувають у занедбаному стані.
Провокативне запитання прозвучало не випадково. Річ у тім, що до складу делегації ФАП входили переважно так звані «православні чекісти» — вихідці з лав КДБ, які після розпаду СРСР стали запеклими апологетами православ’я як нової державної ідеології Росії. Глава Фонду Андрія Первозваного Володимир Якунін також походить із середовища «гебістів» і є близьким соратником президента Володимира Путіна, а також очолює ВАТ «Російскіє желєзниє дорогі». До складу делегації входив професор теології Московської духовної академії диякон Андрій Кураєв, радник Московського патріархату. Саме він і переповів журналістам слова патріарха Теофіла. «Навіть Єрусалимський патріарх Теофіл говорить не про чудо, а про символ. Важко заперечувати, що в цій справі задіяна звичайна запальничка», — заявив професор Кураєв стосовно причини появи Благодатного вогню.
«Як це — немає чуда? Хай Російська православна церква однозначно висловиться на цю тему!» — вимагає, у свою чергу, Володимир Якунін. Глава РПЦ Алексій ІІ наразі зберігає мовчання.
ТАЄМНИЦЯ ВОГНЮ
Церемонія викликання Благодатного вогню відбувається так: православні ієрархи після довгих молитов входять до невеликої каплички над Гробом Господнім, і через деякий час її раптово освітлює вогонь. Єпископи передають його за допомогою свічок віруючим, котрі чекають зовні. Багато православних вірять, що поява вогню є чудом, що він не залишає опіків на шкірі і має цілющі властивості. Є дані про те, що навіть у випадках, коли священиків перед входом і саму каплицю ретельно перевіряли на предмет сторонніх джерел вогню, Благодатний вогонь усе одно з’являвся.
Деякі ієрархи пояснюють, що «сходження вогню» в Єрусалимі є символом світла, яке несе світу воскреслий Христос, але воно не обов’язково має означати чудо. Відомий російський історик церкви та літургіст Микола Успенський ще 1949 року писав: «Вогонь на Гробі Господньому запалюється від схованої лампади, але він усе ж є священним, оскільки походить зі священного місця».