Архівний комунізм

03.04.2008
Архівний комунізм

З таких документів ми дізнаємося історичну правду.

Про кричуще–травматичний стан архівів в Україні «УМ» свого часу інформувала читачів. Як і про дивне призначення у серпні 2006 року головою Державного комітету з питань архівної справи комуністки Ольги Гінзбург, колишньої заступниці директора Конотопського арматурного заводу. Президент України Віктор Ющенко назвав це призначення «абсурдним» і таким, що «не робить компліменту владі» (нагадаємо, що уряд тоді очолював Віктор Янукович, а гуманітарним віце–прем’єром був Дмитро Табачник). Утім уряд змінився, а політика держави у галузі архівної справи і надалі залишається незрозумілою. 26 березня уряд прийняв відставку першого заступника голови Держкомархіву України Геннадія Боряка. Пропонуємо його звернення до наукової спільноти, де Геннадій Боряк роз’яснює причини цього кроку.

 

Обставини змусили мене звернутися до уряду з проханням прийняти мою відставку. Вважаю для себе неприйнятним брати участь у лицемірному фарсі, що розігрується нині на архівній сцені під назвою «політична доцільність». Закон «Про дер­жавну службу» і Кодекс етики архівіста не дозволяє мені обіймати високу посаду і виконувати свої професійні обов’язки під керівництвом «червоного комісара», поставленого на посаду їхньою партією. Я не можу дозволити собі власними руками руйнувати те, що створювалося роками моїми колегами, моїми попередниками і мною. Я не можу спостерігати за процесом «вичавлювання» з Держкомархіву професіоналів і порядних людей. Я не маю ані службового, ані професійного, ані морального права ставати провідником політизації, а тим більше — більшовизації архівів і перетворення центрального органу виконавчої влади на «заводоуправління».

Півтора року тому ми з командою колег і однодумців вважали за свій громадянський і моральний обов’язок протистояти спробам агресивного запровадження комуністичної ідеології, брутального насадження політичної цензури, перлюстрації службової кореспонденції, депрофесіоналізації центрального апарату, заохоченню невігластва. Ми вважали за необхідне зламати (або обійти) глухий спротив виконанню заходів, пов’язаних із дражливими для них темами — Голодомором, Реєстром меморіальних фондів, Українською революцією, політичними репресіями, тоталітаризмом, УПА тощо. Треба було зламати (або обійти) заборону навіть відповідати на офіційне звернення повпреда України при Європейському Союзі до Держ­комархіву з проханням надати копії документів про Голодомор 1932—1933 рр. для виставки, що її мали розгорнути в Європарламенті. Нагадаю, тоді цензуруванню, всупереч закону, був підданий не лише засіб масової інформації — розгромлений у рік свого шестидесятирічного ювілею часопис «Архіви України» (1947—2007), коли перша особа, перебравши на себе функції головного редактора часопису, брутально викреслила з оригінал–макету чергового (і останнього) числа журналу некрологи по бл. п. Надії Світличній і Омеляну Пріцаку, а також публікацію про «ворога народу» Гната Хоткевича. Цензуруванню було вперше піддано також офіційний веб–портал Держкомархіву — з інтернет–виставки «Окупація. 1941—1944: Невідома війна. Невідоме життя» було вилучено розділ «Поміж двома тоталітаризмами: Ідеологічна пропаганда на окупованій території» зі зразками радянських та нацистських пропагандистських плакатів часів окупації.

За півтора року спільним зусиллям нам з вами вдалося дещо зробити. Ми з гідністію боронили від них ті ціннісні демократичні орієнтири, що їх виробило суспільство за останні півтора десятиліття. Ми продовжували наближати архівну справу в Україні до європейських стандартів. Ми примусили їх виконувати доручення Президента і уряду щодо вшанування жертв Голодомору і комуністичного терору, більше того — ми змусили їх очолити масштабний проект «Український мартиролог», спрямований на увічнення пам’яті мільйонів жертв радянського тоталітарного режиму (у січні 2007 р. він був наглухо заблокований, незважаючи на наявність урядових доручень). Марними виявилися їхні зусилля нав’язати українським архівам концепцію голоду в СРСР 1932—1933 рр., запропоновану російськими ідеологами спільного архівного проекту. Ми довели жалюгідність їхніх публічних галасливих заяв та скандальних погроз обмежити доступ до архівів, передусім — до тих, що засвідчують злочини комуністичного режиму: наявні законодавчі перепони виявилася для них нездоланним бар’єром. Ми дали їм можливість переконатися у марності пошуків «компромату» в державних архівах на ненависних їм «бандерівців» та інших «буржуазних націоналістів». Ми примусили їх урочисто відсвяткувати 90–річчя державної архівної служби України, створеної за часів «буржуазно–націоналістичної» Центральної Ради, за два місяці до їхньої революції.

Навіть видання, яке побачило світ за сумнівної участі Держкомархіву і яке вони профінансували, — примітивний панегірик СРСР під назвою «Страна, которой нет, или О том, что было и больше может не быть» (Київ: Ашот Арутюнян, 2007) з передмовою тов. Симоненка — вони поширювали сором’язливо і потай, переважно поміж собою, так і не наважившися широко його оприлюднити серед колег–архівістів. Заборонені ними до друку фундаментальні архівні довідники, що готувалися упродовж кількох років за галузевою програмою «Архівні зібрання України», — «Реєстр розсекречених архівних фондів України» у трьох томах та «Національний реєстр втрачених та переміщених архівних фондів» (том перший) — побачили світ в електронному варіанті на веб–порталі Держкомархіву.

Брюссель вчасно отримав якісні копії документів про Голодомор, що демонструвалися на виставці «Невідомий геноцид українців» у березні минулого року. Вилучені ними з інтернет–виставки «Окупація. 1941—1944: Невідома війна. Невідоме життя» фотодокументи залишилися в іншому розділі порталу. Підцензурна стаття про Гната Хоткевича була опублікована в іншому виданні, а зняті з друкованої версії часопису некрологи про видатних українців побачили світ в он–лайновому варіанті того ж таки журналу «Архіви України». «Заарештовані» документи про Голодомор з одного із державних архівів, що містилися у перлюстрованій кореспонденції, згодом таки потрапили до адресата і були опубліковані на порталі Держкомархіву у відповідному розділі. Провалилися спроби утримати фінансовий контроль над діяльністю нещодавно створеного Українського інституту національної пам’яті, — з 2008 року він набув статусу головного розпорядника бюджетних коштів.

А головне — державні архіви залишилися відкритими публічними установами. Жодних ідеологічних коректив до планів роботи архівів їм так і не вдалося внести ані на 2007–й, ані тим більше на 2008–й роки. Неспроможними виявилися вони і у спробах поставити під компартійний контроль видавничу роботу в архівах — галузевої вертикалі в нас немає, а країна є надто великою, усіх не проконтролюєш! Ми примусили їх рахуватися з тим, що державна служба принципово відрізняється від партійної роботи. Зрештою, ми навчили їх бодай частково стримувати власне хамство і зважати на гідність підлеглих. Але за демократичної влади продовження «підпільної» роботи вважаю безглуздим. Я знімаю з себе відповідальність за подальші дії «червоного» керівництва.

Чому ж для них і досі є важливим контроль над національною пам’яттю, над історією, над ретроспективними інформаційними ресурсами держави? Півтора року тому на веб–порталі Держкомархіву було опубліковано блискучу пам’ятку епохи — статтю відомого радянського історика–марксиста Михайла Покровського «Політичне значення архівів» (1925). Вона починається глибокою сентенцією: «Архіви — як політично дуже важлива установа — перебувають у будь–якій країні в руках правлячого класу, який тримає їх дуже міцно, і в результаті, звісно, жоден марксист, жоден комуніст до управління, до завідування державними архівами ніде, крім як у СРСР, ні на постріл не допускається». Завершує статтю не менш цікаве нагадування, а по суті — застереження: «Архівна робота є суто марксистською роботою, а для партійних товаришів — частиною партійної роботи». Пам’ятаймо про це. На закінчення дозвольте нагадати: на вхідній сторінці веб–порталу дер­жавної архівної служби США як символічний логотип архівної системи виставлено стратегічне гасло: «Демократія починається звідси».

Геннадій БОРЯК,
доктор історичних наук

 

ДОВІДКА «УМ»

Державний орган управління архівною справою в Україні було створено вже за доби Центральної Ради, першим його керівником (упродовж грудня 1917 — квітня 1918 років) був професор Олександр Грушевський. Нині Державний комітет архівів України (Держкомархів України) — спеціально уповноважений центральний орган виконавчої влади у сфері архівної справи і діловодства. Йому підпорядковується 680 архівних установ України, серед яких — 7 центральних державних архівів України, 24 державних архівів областей; 487 архівних відділів райдержадміністрацій. Держкомархівові в організаційно–методичному плані підпорядковані архівні установи інших міністерств і відомств із правом постійного зберігання документів — галузеві архіви Служби безпеки, Міністерства оборони, Міністерства внутрішніх справ, Державного картографо–геодезичного фонду та ін.; архівні установи Національної академії наук України.

 

А ТИМ ЧАСОМ...

Українська республіканська партія «Собор» закликала уряд звільнити Ольгу Гінзбург з посади голови Державного комітету архівів. УРП «Собор» констатує, що в роки незалежності працівники архівного відомства багато зробили для перетворення архівної системи України у відкриту, відповідну сучасній демократичній державі. Утім призначена урядом Віктора Януковича Ольга Гінзбург розпочала в цьому відомстві «політичні репресії, запровадила цензуру, стала забороняти дослідження, пов’язані з визвольною боротьбою українців».

  • Загадки під саркофагом

    На сторінках нашої газети ми вже зустрічалися з відомим українським археологом і археозоологом, кандидатом історичних наук Олегом Журавльовим. Майже три десятиріччя своєї пошукової діяльності він присвятив давній грецькій колонії Ольвії, що неподалік мальовничого міста на Дніпровському лимані Очаків, овіяного звитяжною славою запорозьких козаків. >>

  • Чи прийде замість Леніна Шевченко?

    Минулого року, презентуючи у Запоріжжі книгу «Літопис самовидців: дев’ять місяців українського спротиву», письменниця Оксана Забужко висловила захоплення греблею Дніпрогесу, «довжелезним» проспектом Леніна (який щойно отримав назву Соборний). І зауважила: «Дивно, що у вашому місті немає пам’ятника Шевченку...» >>

  • Пункт здавання старовини

    Міжнародний скандал, що потихеньку розгорається у Львові, має всі шанси перерости на повноцінне протистояння наукових еліт з українською владою. Річ у тім, що київські чиновники «рекомендували» віддати Польщі цінний архів імені Оссолінських, що зберігається в Науковій бібліотецi імені Василя Стефаника, а польська сторона натомість віддасть Україні архів Наукового товариства імені Тараса Шевченка. >>

  • Жити як трипiльцi

    Усі ми прагнемо пізнати навколишнiй світ, їдемо в далекі чужі країни. Але часто забуваємо, що наша земля містить у собі багато нерозгаданих таємниць. Одне з таких таємничих місць розташоване на Черкащині — у серці загадкових трипільських земель. Журналiстка «УМ» відвідала цi трипільськi території й побувала в осередку культурної спадщини тих часів — історико-культурному заповіднику «Трипільська культура». >>

  • Будиночки живих історій

    Вони нагадують паралельну реальність або Харків у минулому, гонористо проігнорований сучасністю. Варто звернути з тротуару центральних вулиць трішечки вбік, одразу перед очима з’явиться він — будиночок із дерев’яною верандою, яку догори обплів столітній дикий виноград. >>

  • Новобудови як діагноз

    Архітектори, члени Українського національного комітету Міжнародної пам’яткоохоронної організації ICOMOS, переконані — через новобудови, які руйнують історично сформований краєвид давнього Львова, місто може бути виключеним зі Списку світової спадщини ЮНЕСКО. Це питання вже навіть було включено до порядку денного на минулорічній 37–й сесії Комітету Всесвітньої спадщини. >>