У нову, але вже досить популярну завдяки регулярним творчим зустрічам книгарню «Є» набилося людей стільки, що ніде було впасти яблукові. Дихати було важко, а охочих послухати про Шевченка усе прибувало. Переважно це була «зелена» молодь, що неабияк дивувало і тішило.
Обидва учасники вечора свого часу трохи «постояли в черзі» на Шевченківську премію. А Віктор Неборак ще й має кавер–версію на вірш Тараса Григоровича: «Мені тринадцятий минало, / очима я сідниці пас...». Але нині Неборак ще й має низку серйозних літературознавчих есеїв, присвячених життю і творчості Кобзаря. На вечорі планувалося знайти неординарні відповіді на запитання, хто ж насправді Тарас Шевченко для української нації: забронзовілий класик, чиї твори існують лише, щоб наганяти нудьгу на школярів, чи велетень, твори якого актуальні й цікаві досі.
Особисто мені більше імпонує перший варіант. Дуже прикро якось усвідомлювати нестерпну актуальність Шевченкових віршів сьогодні. Очевидно, від письменників очікували дещиці колишнього бурлескно–буфонадного погляду на світ. Але «Бубабісти» й самі вже перетворилися на класиків. А 10 березня Юрій Андрухович ще й став дідом. У сім’ї його дочки Софії та доброго приятеля Андрія Бондаря народилась донечка Варвара. Ім’я дівчинки можна теж сприймати як алюзію з Шевченковим коханням Варварою Рєпніною. Хоча насправді — це випадковий збіг. Варварою маленьку заплановано було назвати раніше. Подейкують, так звали бабцю Андрія Бондаря.
Новоспечений дід зі стриманою гідністю вклонився у відповідь на привітання, фірмовим жестом поправивши волосся. Кажуть, старість для Андруховича — болюча тема. Хоча його колега Неборак запевняє, що Юрко справді щасливий, і не припиняє дивувати гармонійним сприйняттям світу.
«Бубабісти» не блазнювали і до буфонади не вдавалися: статус уже не той. Вони розважливо промовляли правильні речі. Тільки Неборак по–професорськи академічно, а Андрухович — з традиційною дещицею театрального самомилування. Наріжною думкою вечора стало те, що Шевченка необхідно деритуалізувати. Від цього його ім’я жодним чином не втратить своєї сакральності, а тільки ще більше наблизиться до людей. Віктор Неборак на вечорі наголошував, що не відкриватиме жодної Америки, бо він не володіє якимись не доступними для широкого загалу фактами з життя Кобзаря чи його не відомими текстами. Літературознавець радив слухачам звернути особливу увагу на щоденники Тараса Шевченка, які, окрім унікального й неупередженого фактажу своєї епохи, мають ще й неймовірну художню цінність.
— Шевченкові щоденники — це передусім якісна белетристика, — розповів «УМ» Віктор Неборак.
— Читаючи уривки Шевченкових щоденників, мене не залишало враження, що то літературна містифікація, настільки безпосередньо, розкомплексовано, а часом, навіть смішно вони написані. Як це прокоментуєш?
— Справді, інколи з’являється схожа думка. Але це, звісно ж, не містифікація, а доконаний історичний факт. Просто ми звикли до образу «батька Тараса». А в щоденниках перед нами постає звичайна людина, часто не впевнена у творчих силах і зовсім позбавлена відчуття власної значущості й, тим більше, величі. Шевченко навіть переконаний, що Куліш друкує його твори «по дружбі». Найцікавіше, що в Нижньому Новгороді Шевченко починає писати «Неофіти». Його просто прориває. І дуже добре видно процес внутрішньої підготовки до цього прориву, момент, коли після тривалої кризи Шевченко знову починає бути поетом. Щоденники писали вочевидь для себе, без натяку на сподівання, що їх колись буде оприлюднено.
— Тобто починати відкривати для себе «нового», незабронзовілого, Шевченка ти радиш саме з його щоденників?
— Не обов’язково. Головне — відірватися від заїждженої шкільної програми. Часто це повторюю і знову скажу: для початку — беріть «Кобзар» і читайте його з кінця.
Мотря ЧУЙБІСКА