Під диктовку сценаристів

14.02.2008

У Голлівуді нарешті завершився найпотужніший за весь час страйк Гільдії сценаристів. Він тривав більш як три місяці — з 5 листопада по 12 лютого — й обійшовся американській економіці більш як у $2 млрд. Тобто збитки аж у чотири рази більші порівняно з тими, які спричинив страйк 1988 року, коли протест тривав на чотири тижні довше.

Як повідомляє «Голлівуд репортер», безпосередні виробничі збитки кіноіндустрії склали $733 млн. Телебачення від зупинки виробництва недорахувалося $138 млн. А найбільше від нинішнього протесту постраждали зовсім не продюсери, проти яких, власне, і виступали сценаристи, а представники інших галузей: приватні постачальники, працівники готелів, ательє та інших подібних контор, флористи, декоратори тощо — вони, ні в чому не винні, загалом втратили аж $1,3 млрд. Зрештою, десятки тисяч людей втратили роботу, а економіка Лос–Анджелеса тільки через скасування церемонії вручення «Золотих глобусів» не отримала понад $80 млн.

Страйк офіційно припинився лише позавчора, коли керівництво американської профспілки сценаристів проголосувало за угоду з альянсом продюсерів кіно й ТБ. Напередодні сторони досягли попередніх домовленостей про підвищення гонорарів за сценарії та інші преференції. Нагадаємо, що вони, крім більших авторських виплат, вимагали солідніших відрахувань від продажу DVD, а також від переглядів телешоу й фільмів у інтернеті.

Словом, сценаристи святкують перемогу. Але мало того — вони, що називається, «розкочують губу» й далі. Зокрема, сценарист Бенедикт Фітцджеральд подав до суду на продюсера, режисера й актора Мела Гібсона та його компанію Icon Productions. Позивач зазначає, що Гібсон ввів його в оману, коли розплачувався за сценарій фільму «Страсті Христові». Продюсер заплатив Фітцджеральдові гонорар виходячи з того, що витрати на виробництво картини становитимуть $3—7 млн., а насправді зйомки обійшлися у 25, а то й більше «лимонів». Але що цікаво: робота Фітцджеральда полягала фактично тільки в тому, щоб підредагувати текст Євангелія, адже фільм є лише екранізацією звичної версії останнього дня Ісуса Христа.