Харківські МЕТРОморфози

06.02.2008
Харківські МЕТРОморфози

Найшвидший і найзручніший вид транспорту — підземний. (Фото Укрінформ.)

Метушня навколо харківського метрополітену чимось нагадує розминку владних та бізнесових еліт міста перед битвою за крісло міського голови. Принаймні у неї дружно втяглися одні й ті ж дійові особи. Тобто команда теперішнього мера — «регіонала» Михайла Добкіна — з одного боку, та концерн АВЕК, яким опікується потенційний претендент на цю посаду, БЮТівець Олександр Фельдман — з другого. Колегу по демократичній коаліції у битві за метро (і, вірогідно, за посаду мера) підтримує голова облдержадміністрації Арсен Аваков. Причому ситуація зайшла так далеко, що сторони не менш дружно просять Київ виступити у ролі третейського судді.

 

Камінь спотикання — гроші

До речі, судді, правда, місцеві, вже почали розбиратися в нюансах перманентного конфлікту. Адміністрація «підземки» кілька тижнів тому подала позов до обласного Господарського суду і тепер чекає виклику на перше засідання. Як повідомила пресі заступник голови профспілки підприємства Людмила Малиновська, своїм досить радикальним кроком метрополітен намагається примусити Харківську облдержадміністрацію укласти договір про співробітництво, який би регламентував усю його діяльність, починаючи від часу роботи і завершуючи планом перевезень. Найбільшим каменем спотикання у стосунках двох структур уже традиційно стали гроші, які метрополітен не отримує у повному обсязі за перевезення пільговиків. Рахунок, за словами заступника начальника «підземки» Михайла Пилипчука, пішов уже на десятки мільйонів гривень, але, попри все, у цьогорічному обласному бюджеті на цю статтю витрат підприємству передбачено всього 10 мільйонів. Це на 2 мільйони менше, ніж було виділено торік.

У свою чергу, управлінці облдержадміністрації невдоволені, перш за все, господарською діяльністю керівників перевізного підприємства. Керівник області бачить вихід із ситуації у заміні начальника метрополітену і каже, що вже отримав на це попередню згоду столичних управлінців. Чиновники озвучили навіть кандидатуру одного з можливих наступників Сергія Мусієва на цій посаді. Йдеться про голову спостережної ради АТ «Концерн АВЕК і Ко», депутата обласної ради від БЮТ Геннадія Броншпака. Якщо ж Києву ця кандидатура не сподобається, то напоготові вже є друга — екс–директора заводу «Радіореле», народного депутата від фракції БЮТ Олега Геймана.

Можливий прихід бютівців до метрополітенівського керма, схоже, не влаштував чільників мерії. Принаймні в унісон цій новині вони звинуватили АВЕК у руйнуванні станції метро «Академіка Барабашова», біля якої розташований однойменний торговельний центр концерну, і терміново направили туди для перевірки компетентну комісію. Бурхлива діяльність основного бізнесового дітища харківських бютівців, на думку чиновників мерії, призвела до руйнування прогону між двома станціями Салтівської лінії метрополітену. Там з якихось причин різко просів тунель, і, поки тривають ремонтні роботи, поїзди цю ділянку долають повільніше.

У свою чергу, представник АВЕКу Сергій Сьомочкін повідомив, що торговельний центр не тільки не причетний до руйнування «підземки», а навпаки, виділив 2 мільйони гривень на проведення необхідних дренажних робіт. За його словами, тунель просів через те, що його проклали без урахування рівня ґрунтових вод. Аби вирішити цю проблему, АВЕК пропонував власними силами прибрати заболоченість та заглибити на півтора кілометра ріку Харків. Але як нинішній, так і попередній мери не дали згоду на ці роботи. Водночас пан Сьомочкін підтримав Арсена Авакова, який критикував адміністрацію метрополітену, і ствер­джує, що до його рук потрапили документи, які змушують поставити під сумнів технічну безпеку «підземки» та законність використання бюджетних коштів. Насторожує опонентів нинішнього керівництва метрополітену і той факт, що віднедавна безпекою цього стратегічного об’єкта почала опікуватися не державна, а приватна охорона. Тобто міліція там варту більше не несе.

Темпи «Метробуду» і його лобі

Ще запеклішу дискусію у протидіючих сторін викликають надто сповільнені темпи будівництва нових станцій «підземки». На останній сесії міськради Михайло Добкін відкрито звинуватив Арсена Авакова в тому, що він не виявляє належної активності в лобіюванні на державному рівні інтересів харківського «Метробуду». Більше того, назвав причину, яка, на його думку, спонукає голову облдержадміністрації поводитися саме так. «У нас є достовірна інформація про те, — сказав він, — що будівництво гальмується і не виділяють гроші з обласного бюджету на цю мету тільки тому, що ми збиралися станцію «Олексіївська» назвати іменем Євгена Петровича Кушнарьова. Це свідчить про рівень інтелекту окремих людей».

На цей закид голова облдержадміністрації поки що не відреагував. Але кількома днями раніше повідомляв пресі, що провів зустрічі з Прем’єр–міністром Юлією Тимошенко та чільником галузевого міністерства Йосипом Вінським, які висловили готовність максимально сприяти «Харківметробуду». В свою чергу, Михайло Пилипчук сказав, що у бюджетних статтях витрат, передбачених у плані підготовки до Євро–2012, на будівництво нових станцій харківського метро передбачено 2 мільярди 673 мільйони гривень. Якщо ця сума дійде до регіону, то метробудівці зможуть у максимально стислі строки виконати всі роботи не лише по Олексіївській лінії, включаючи зведення там нового депо, а й розпочати та завершити будівництво Одеської та Державінської станцій. Завдання ставиться так, аби «підземка» якомога ближче «підійшла» до аеропорту і вирішила низку транспортних проблем у районі стадіону «Металіст».