МВС ініціює низку змін до законодавства для покращення безпеки дорожнього руху. Йдеться про зміни, попередньо узгоджені на Банковій, у секретаріаті Президента. А це — і збільшення розмірів штрафів за порушення безпеки дорожнього руху, і впровадження та використання приладів автоматичної фотофіксації правопорушень для формування повноцінної доказової бази. Додайте до цього ще й систему нарахування штрафних балів, і стане зрозуміло, що для лихачів невдовзі настануть не легкі часи. Законодавчі та технічні зміни мають сприяти і гарантованій сплаті штрафів водіями, і протидії хабарництву в рядах власників смугастих паличок.
Сплатіть штраф кредиткою й отримайте бали
У Державтоінспекції вкотре стверджують: штрафи за порушення ПДР мають відчутно зрости. За словами начальника Департаменту ДАІ МВС Сергія Коломійця, в середньому штраф за правопорушення становитиме 85—100 гривень, а не кілька гривень, як зараз. Водночас значно підвищується відповідальність за вчинення грубих порушень правил дорожнього руху. Зокрема, штраф за проїзд на червоне світло становитиме 170 гривень, а за керування авто в нетверезому стані коливатиметься в межах 1360—1700 гривень або позбавлення водійських прав на рік–два.
Якщо водія «під мухою» спіймають за кермом повторно, він може перетворитися на пішохода вже на два–три роки. У ДАІ зазначають, що безправним водіям не варто сподіватися на «тиху» їзду (мовляв, пронесе), адже якщо такого відчайдуха спіймають «на гарячому», то він збідніє ще на 2040—2250 гривень штрафу. Цікаво, що згідно із законодавчими змінами, ДАІ хоче повернути повноваження накладати адміністративні штрафи на місці вчинення правопорушення. Генерал–майор міліції Коломієць каже, що хвилюватися не варто, адже з готівкою «сержанти Петренки» справи не матимуть.
«Йдеться про обов’язкові кредитні картки у водіїв, за якими вони на місці й за бажанням зможуть сплатити штраф, — каже Сергій Коломієць. — В інспектора ж буде термінал на руках. Це робитиметься винятково для зручності людей».
Ще одна ініціатива: в оформленні ДТП без постраждалих мають брати участь і страхові агенти. Якщо йдеться про погнутий бампер і ціна питання — сто гривень, збитки відшкодовуватимуть страхові компанії. Пан Коломієць каже, що інспектори ДАІ не зупинятимуть автівки лише за відсутність страхового стікера на лобовому склі, водночас штраф для водія незастрахованого авто зростатиме в рази. «Якщо за проїзд на червоне світло застрахований водій сплатить передбачені законом 170 гривень, то інший, що не потурбувався про поліс, — гривень триста», — каже керівник ДАІ.
Щодо штрафних балів, то вони будуть нараховуватися за систематичне порушення ПДР як додаткове стягнення разом зі штрафами. Рік минув — усі бали погашаються, але якщо сума набіжить до 30 балів — порушник, за рішенням суду, позбавляється водійських прав. Облік штрафних балів здійснюватиметься за допомогою спеціальної автоматизованої системи, яку ДАІ ще має створити. А поки що бали позначатимуть у талоні до водійського посвідчення.
Відео для командира
Окрім законодавчих змін, МВС впроваджує технічні. Переваги для початку зможуть оцінити співробітники ДАІ з новостворених оперативних мобільних груп. По–перше, йдеться про вимірювач швидкості — радіолокаційний відеозаписуючий «Візир». Він не лише фіксує перевищення швидкості, а й, за бажанням інспектора, робить відповідне фото чи відео. Коли перевищення швидкості чітко зафіксоване на фотографії — у суді вже не відкрутишся. Що й казати, на відстані 80 метрів «Візир» чітко фіксує реєстраційний номерний знак авто (втекти непоміченим не вдасться), на відстані 400 метрів — вимірює швидкість (діапазон — від 20 до 250 км на годину) й узагалі робить до дванадцяти кадрів за секунду. Сергій Коломієць каже, що ДАІ вже має сотню «Візирів», потрібно ще триста.
Інше технічна новинка — відеокамера у патрульному авто, встановлена на панелі приладів за переднім лобовим склом. Поруч — монітор, що відображає події. Інспектор має спілкуватися з водієм лише перед камерою, відтак усі спроби дати хабара будуть фіксуватися. Сам інспектор не матиме доступу до записуючого пристрою, під’єднаного до сервера із жорстким диском, що знаходиться у багажнику. Усе відео після зміни переглядатиме керівництво мобільної групи й прийматиме відповідні рішення. ДАІ планує обладнати відео 400 патрульних авто — по одному при кожному УДАІ в регіонах.
«Зрозуміло, що хабарі на камеру ніхто не даватиме, — каже пан Коломієць. — Але камера дає переваги не лише в цьому. Адже командир буде бачити, на якій ділянці дороги група несе службу, чи не змінила вона місце на власний розсуд тощо». «Коли камера є — хабара інспектору не давай, — жартівливо порадив один із журналістів іншому. — Коли камери нема — діставай гаманець!». Натомість Сергій Коломієць каже, що з корупцією на дорогах боротимуться й іншими методами. І не так важливо — є камера в авто чи немає. За ініціативою міністра внутрішніх справ Юрія Луценка, інспекторів ДАІ з усіх підрозділів планують перевести на контрактну службу й у контракті буде чітко зазначено, що інспектор на службі має право мати в кишені лише 50 гривень, не більше.
«Якщо буде встановлено, що на посту він відійшов убік — «поспілкуватися» — й потім у нього з’явилося сто гривень, його відсторонять від служби і приймуть відповідне рішення, — каже генерал Коломієць. — На обід цих грошей йому вистачить, а після служби хай забирає в управлінні свій гаманець і хоч у ресторані вечеряє».