Американська компанія Energy Solution назвала найбільш ефективним варіантом транспортування нафти нафтопроводом «Одеса—Броди» у напрямку Бродів. Про це журналістам повідомив міністр палива й енергетики Сергій Єрмілов, пославшись на презентацію Energy Solution своїх висновків міжвідомчій робочій групі у вівторок. Проте вчора за вказівкою генерального директора ВАТ «Укртранснафта» Станіслава Василенка служба зв'язків з громадськістю цієї компанії розповсюдила заяву, в якій називає виступ Єрмілова «спробою адміністративного тиску на компанію-експерта з метою зміни положень експертного висновку». Далі прес-служба «Укртранснафти» наводить витримку з остаточних висновків Energy Solution: «У довгостроковій перспективі транспортування нафти з регіону Каспійського моря до Європи є найкращим варіантом для України. ...Однак транспортування 9 мільйонів тонн у напрямку з півночі на південь також дає позитивний потік коштів протягом трьох років, і в теперішній час не існує альтернативної повністю підготовленої пропозиції для експлуатації нафтопроводу «Одеса—Броди». З аналогічною заявою в ефірі телеканалу ICTV учора виступив також президент «ТНК-Україна» Олександр Городецький.
Тим часом «УМ» отримала з достовірного джерела дані про висновки Energy Solution, згідно з якими за умов реверсу прибуток за три роки складатиме всього 35 мільйонів доларів, водночас економіка України втрачатиме на залізничних перевезеннях 90 мільйонів доларів щорічно. Ці цифри одним махом перекреслюють цитату, яку як останній аргумент наводить ВАТ «Укртранснафта». Інформагентство УНІАН переказує витримки зі звіту консалтингової компанії, зокрема, і такий: «Одеса—Броди» має переваги у часовому вимірі як мінімум у три-п'ять років стосовно конкуруючих трубопроводів. При цьому зважмо, що конкуруючі трубопроводи отримають перевагу і розвиватимуться швидше, тільки-но «Одеса—Броди» запрацює у реверсному режимі (це також зазначено у згаданому звіті). Тож навіщо нам реверс, цей російський троянський кінь, якщо після 3-5 років перекачування нафти від Бродів до Чорноморського узбережжя тимчасову перевагу буде втрачено і «Одеса—Броди» почнуть конкурувати з іншими трубопроводами на рівних правах? Зрештою, з геополітичних міркувань прийняти пропозицію про реверс означає зменшити диверсифікацію поставок нафти. А це вже питання національної безпеки (на що також звернула увагу компанія Energy Solution).
Загалом, українській стороні було рекомендовано прискіпливо поставитися до ділових стосунків з ТНК. За інформацією джерела, яке було присутнім на презентації висновків Energy Solution консалтингової компанії, ТНК-БП (Брітіш Петролеум) виявила своє незадоволення тим, що порушується питання щодо укладення контракту «Транспортуй-Плати». Експерти вважають, що, погоджуючись на реверс, Україна ризикує «проколотися» саме на укладенні такого контракту, оскільки ТНК-БП вже тепер не впевнена, що зможе гарантувати обіцяні дев'ять мільйонів тонн нафти. Необачно було б також українській стороні проігнорувати проблему Босфорської протоки, яку не можуть своєчасно пройти не тільки нафтоналивні, а й суховантажні судна внаслідок її низької пропускної спроможності.
Сьогодні міжвідомча група під керівництвом п. Єрмілова має надати свої рекомендації Кабінету Міністрів щодо напряму транспортування нафти магістраллю «Одеса—Броди». Тоді й побачимо, чиє тлумачення одного й того самого документа було «правильнішим».