2001 року настінні малюнки дрогобицького художника Бруно Шульца за дивних обставин були вевезені з України. Люди, які назвалися представниками ізраїльського меморіально–музейного комплексу «Яд Вашем», зрізали їх зі стіни будинку в Дрогобичі, де в роки II світової тимчасово мешкав Бруно Шульц, при цьому нинішнім власникам дому дали суто символічну плату. А за деякий час фрески з’явилися в запасниках єрусалимського музею «Яд Вашем». Розгорівся дипломатичний скандал. Звісно, ні Дрогобич, ні Україна не могли змиритися з такою втратою, а тому процес повернення фресок завжди був у полі зору музейників та влади. Днями він вийшов на фінішну пряму: Ізраїль визнав, що малюнки Шульца справді належать Україні.
Домовлятися з Ізраїлем щодо правовласності фресок їздили в Єрусалим голова Держслужби з переміщення культурних цінностей Владислав Корнієнко та директор музею «Дрогобиччина» Зеновій Бервецький. Щоправда, найближчим часом помилуватися малюнками на власні очі можна буде лише... поїхавши до Ізраїлю. Оскільки досягнуто наступної домовленості: Україна погоджується передати настінні малюнки Шульца в довгострокову оренду єрусалимському музеєві «Яд Вашем», а ізраїльтяни визнають, що фрески є частиною української національно–культурної спадщини. Під час візиту до Єрусалима в листопаді минулого року Президента Віктора Ющенка йшлося також про те, що Ізраїль за першої вимоги Києва надаватиме нам фрески Шульца для проведення виставок як в Україні, так і міжнародних.
Як розповів «УМ» директор музею «Дрогобиччина» Зеновій Бервецький, поки що досягнуто лише попередніх домовленостей. «Ніяких угод ми ще не підписували, — повідомив Зеновій Тимофійович. — Відповідні документи ще будуть доопрацьовувати уряди України, Ізраїлю та Польщі».
До речі, ще кілька років тому Мінкультури ультимативно заявляло, що розмови про те, кому належать фрески, можливі лише після повернення малюнків в Україну. Керівництво «Яд Вашем» узагалі чути не бажало ні про які дискусії. Тож останні домовленості можна назвати конструктивним компромісом.