Єдина служба порятунку, обіцяють чиновники, запрацює у столиці приблизно з березня наступного року. Відтак громадянам не потрібно буде більше телефонувати окремо в міліцію чи пожежникам. Набравши зі стаціонарного чи стільникового телефонного апарата комбінацію цифр — 112, достатньо буде лише розповісти, що трапилося, а оператор на тому кінці дроту сам зорієнтується, якого характеру вам потрібна допомога.
За словами радника міністра з надзвичайних ситуацій Юрія Зозулі, ця практика давно поширена у країнах Євросоюзу. Там, каже він, уже давно працюють за технологією «п’ятого покоління»: це такий собі своєрідний комплекс зв’язку, який завдяки спеціальному серверу не лише чітко та точно визначає рівень небезпеки і кількість сил рятувальників, а і, приміром, у випадку пожежі за лічені секунди допомагає визначити найкоротший шлях для пожежників до місця НП. «За кордоном економія однієї хвилини виїзду рятувальників оцінюється приблизно в шість тисяч євро. Адже відомо, що двокімнатна квартира згорає за 15 хвилин. Система «п’ятого покоління» зможе зорієнтуватись на місцевості, дозволяючи оминати затори і прибути на місце пригоди протягом шести хвилин», — розповів радник міністра «УМ».
Нині вітчизняні рятувальні служби працюють ще за системою «третього покоління», яка функціонує на базі АТС. Її недосконалість дається взнаки: рятувальники добираються до місця пригоди інколи від 15 до 20 хвилин. І це при тому, що Україна займає одне з перших місць у світі за кількістю смертей від нещасних випадків. Служба «112» має виправити невтішну картину. «Застосування новітніх технологій дасть змогу віддалено бачити ситуацію на місці катастроф, оперативно підключати доступні ресурси, координувати дії інших служб — міліції, медиків, вибухотехніків, екологів», — додає пан Зозуля.
Єдину службу порятунку обіцяють впровадити у більшості міст України вже до 2009 року. Одним зі стимулів прискорення введення її у дію є наближення проведення у нашій державі чемпіонату Європи з футболу Євро—2012. Адже, зазначає Юрій Зозуля, туристи з Європи повинні мати можливість покликати допомогу з будьякого міста за добре відомим їм телефоном — у ЄС технологія «п’ятого покоління» діє ще з 1991 року. Відтак на черзі міста, які прийматимуть свято футболу, — Донецьк і Дніпропетровськ. У Львові, де буде ще одна центральна арена Євро—2012, як експеримент служба «112» діє з 2005 року. Далі влада планує підключити населені пункти, які з’єднують центральні арени чемпіонату Європи в Україні. А останніми в компанію «оперативних» потраплять прикордонні населені пункти.
Водночас, окрім Львова, експеримент діяв і у Харкові. Проте, кажуть там, вдалим назвати його не можна. «Два роки ця служба, швидше, функціонувала завдяки ініціативі наших рятувальників. Однак це зовсім не схоже на те, як ця схема працює за кордоном. Коли людина набирає 112, потрапляє до МНС, а ми вже, хоча і не зобов’язані, по своїх каналах спецзв’язку з’єднуємо з потрібною службою, — пояснив «УМ» начальник відділу зв’язку ГУ МНС у Харківській області Анатолій Соловйов. — А якщо дзвінок надходить зі стільникового телефону, то все одно комутатор буде рекомендувати натиснути 01, 02 чи 03 — все те ж саме, що й було, тільки часу затрачається більше. З наступного року ми хочемо під’єднати до 112 ще п’ять районів області, бо нині таким чином можна додзвонитися лише з Харкова. Проте, повторюю, це винятково ініціатива наших рятувальників і управління, яке за власний кошт збирається закупити необхідну техніку. А щоб все працювало, як задумано, треба прийняти, в першу чергу, відповідні закони у парламенті. Нині ж законодавча база такого характеру просто відсутня».