Початок її професійного розквіту збігся із першою половиною вісімдесятих — найсірішим післявоєнним періодом радянської доби, коли керівництво СРСР переходило з тремтячих рук одного кремлівського старця до іншого. Невиразність — пригадуєте? — панувала скрізь. У гомо совєтікуса, перефразовуючи Чехова, теж усе мало бути переважно сірим: і обличчя, і одяг, і душа, і думки. Саме в ті сумні часи застою Марія Волосовська з провінційної Тисмениці взялася руйнувати укорінені стереотипи радянської моди, за якими хутрові вироби могли бути лише чорного, сірого або коричневого кольорів. Навіть відомий швейцарський дизайнер Руді Зайц, коли побачив «веселкові» експерименти Волосовської, не приховував тривожного здивування: «Ну, Марія дуже смілива жінка. Вона все змінює, якусь революцію з тими кольорами робить». Так неформальний центр стильного хутрового дизайну почав переміщатися на Прикарпаття, хоча лише в Союзі — від Східного Сибіру до Прибалтики — працювало 35 хутровиробництв.
Марія Волосовська, тоді — головний інженер хутрофабрики «Тисмениця» і «Кращий майстер «Союзхутропрому», могла вже собі дозволити таку «самодіяльність». Знайомство з кремлівськими дружинами, замовлення яких доводилося неодноразово виконувати, інколи спрацьовувало як охоронна грамота...
Відтоді минуло чверть століття. Мудра, доброзичлива і відверта в спілкуванні пані Марія тепер зосередилася на роботі в приватній дизайн–студії, названій її іменем. Керує студією молодша донька Романна, а мама і далі придумує нові моделі. Після тривалої розмови з Марією Павлівною намагаюся вибрати найвагоміші й найцікавіші монологи. І не тільки для шанувальниць розкішних шуб.
Про те, як у хуторяночці Марусі дизайнер переміг агронома
— У нашій Тисмениці, відомому містечку хутровиків, здавна існувало ієрархічне розшарування на міщан, кушнірів, шевців та рільників, — розповідає пані Марія. — Моя родина належала до найнижчої, так би мовити, землеробної, касти. Батько був неграмотний, ріс у сім’ї, де народилося вісімнадцятеро дітей. Крім того, у підлітковому віці він втратив чотири пальці правої руки, коли шилом пошкодив капсуль австрійського боєзаряду. Проте тато навчився шити взуття, і досить вправно. Мама працювала дояркою. Жили ми на приміському родинному хуторі Дримбиївка, названому на честь прадіда, який колись уславився грою на дримбі. Змалку я знала всі рослини, дерева й кущі, пасла кози і корову, добре орудувала сапкою, щеплювала саджанці. Виростала серед природи і мріяла стати агрономом. Але доля повернула на іншу дорогу. У старших класах нас зорієнтовували на професію хутровика — фабрика ж була поруч, там і відбувалися уроки трудового навчання. Отже, я уявляла себе в майбутньому агрономом, одні вчителі заохочували до навчання на філфаці (писала вірші), інші пропонували фізмат (легко давалася математика), а вже покійний Микола Мілентійович Мельник, директор хутрофабрики, підійшов на випускному вечорі й сказав: «Марусю, ти нікого не слухай, вступай до Київського технологічного інституту легкої промисловості — з тебе вийде добрий головний інженер і місцевий генеральний директор, а то все москалі та москалі керують».
Його слова стали пророчими. Головним інженером пропрацювала 21 рік. Коли виповнилося 55 і збиралася йти на пенсію, вмовили очолити колектив на посаді генерального директора. Віддала хутрофірмі ще чотири роки.
Про відступ Москви під натиском Тисмениці
— За Радянського Союзу лекала і перелік моделей, які можна було випускати, затверджували винятково в Москві. На всіх фабриках штампували одне й те ж, як для інкубатора. Коли я вже стала заступником головного інженера, то почала конструювати власні моделі. У «Союзхутропромі» до моєї творчості спершу поставилися зверхньо. Висновки переважно складалися з двох слів: «отклоніть» і «доработать». На початку вісімдесятих я привезла в столицю солідну колекцію шуб і заявила на худраді: «Нам треба враховувати традиції й етнічні особливості кожного регіону, а не шити все на один копил». Колекція справила враження, до мого голосу почали дослухатися.
Згодом я зрозуміла, що робота з хутром — це мистецтво, яке потребує гармонійного поєднання високої майстерності кушніра, дизайнера й хіміка. Тоді мене захопила революційна ідея впровадження яскравих кольорів — у хутровому одязі треба було позбутися комплексу сірості. Я тиснула на союзне керівництво, аби мені за рознарядкою — іншої можливості не було — прислали «веселкові» фарби. Ой, скільки ж я наморочилася з тією хімією! Експериментувала переважно зі шкурками нутрії, каракулю, мерлушки та кролика. А потім ми пошили чорні сатинові чохли і в них, зберігаючи інтригу, повезли шуби до Москви. Колекція викликала фурор.
Про кремлівських дружин і маршала Будьонного
— Коли мене запитують, для кого з відомих радянських жінок чи дружин відомих радянських чоловіків я шила шуби, то відповідаю, що мені простіше сказати, для кого я їх не шила. Спілкувалася з дружиною Брежнєва, іншими прекрасними половинами членів Політбюро, союзного і республіканського ЦК, заходила в їхні помешкання, знімала мірки. Переважно це були прості, не вередливі жінки. Незважаючи на декларований атеїзм, ми і на Великдень зустрічалися — христосувалися, їли паску з домашньою ковбасою. Крім виконання індивідуальних замовлень, наша фабрика постачала шкурки популярних тоді цигейки й ондатри для урядових майстерень — московської «Зими» та київського «Комунара». Обслуговували ми не тільки жінок партійної номенклатури, а й чоловіків — одягали в шуби Семена Будьонного, знаменитого штангіста Леоніда Жаботинського, інших відомих спортсменів.
Про кролика на хутровому п’єдесталі
— Дуже люблю працювати з хутром кролика, а ще — нутрії. Саме комбінації пофарбованих у різні кольори й особливо підстрижених шкурок кролика зробили мене відомою. Серед понад півтисячі власних запатентованих винаходів та рацпропозицій на особливому місці — ажурна стрижка кролячого хутра зі смужками. Свого часу модернізована мною машинка з цією функцією теж «потягнула» на сенсацію. Один російський фахівець, коли побачив елегантні шуби з кролика, спромігся на такий експромт: «Братец–кролик не сплошал — стал ондатрой, норкой стал. Надо дальше не плошать, может соболем он стать».
Тепер кролівництво в занепаді. Ще двадцять років тому наші люди розводили кроликів, мали дієтичне м’ясо і «живі» гроші за шкурки. Нині почула від одного поважного гуцула: нехай їх краще міль з’їсть, ніж віддавати за 50 копійок.
Про визнання в Європі й протести оголених зелених
— Наші вироби майже ніколи не поверталися з виставок, міжнародних зокрема, без найвищих нагород. Інколи ми завойовували весь п’єдестал. Побувала в багатьох країнах Європи. Пригадую, в Тулузі відбувалися Дні Києва, і тодішній столичний мер Косаківський попросив, аби я підготувала виставку хутрових виробів. Показ пройшов успішно, а наступного ранку деякі місцеві газети вийшли з фотографіями оголених манекенниць, грішне тіло яких прикривали плакатики з написом: «Краще голими, ніж у хутрі». Це був нібито протест зелених, а насправді — замовлення виробників штучного хутра, які злякалися конкуренції. Коли брала участь в одному з найпрестижніших міжнародних хутрових ярмарків у Франкфурті–на–Майні, то бачила, що протестувати прийшов невеликий галасливий гурт з трьох–чотирьох десятків осіб. Це не викликало масової підтримки, бо натуральне є натуральне — людство завжди йому віддавало перевагу. Натуральне хутро — це природна краса, тепло і насолода.
Про сучасні тенденції хутрової моди
— З натуральним хутром працюють усі найвідоміші світові бренди одягу — «Діор», «Фенді», «Каваллі» та інші. У моді зараз приталені шуби на зразок пальта, коротші від манто, аби не замітати сходи. Вони більш універсальні — підходять і до штанів, і до спідниці. З елементами шарму — використовуються манжетки, шліци, різні оздоби на комірі і рукавах. Ми ще робимо багато ексклюзивної вишивки. Наша дизайн–студія отримує замовлення звідусіль, зокрема з розташованих у Києві іноземних посольств.
Про заздрісників, гіркоту випробувань і філософію зрілого життя
— Я шила для різних людей і людей різних національностей з однаковою любов’ю та відповідальністю. Багато чого досягла і зробила висновок, що в славі жити важко. Ні, я не відривалася від землі, не гоноруюся своїми талантами, але по п’ятах усе одно переслідує заздрість. Це дуже погана українська традиція. Когось навіть душить жаба від того, що в нас із чоловіком Романом Івановичем виросли хороші діти — син і дві доньки. Мене запитують, як я їх виховувала? Не знаю, за роботою ніби й не приділяла цьому великої уваги. Мабуть, дітей непомітно формує сімейна атмосфера, щирі, непоказні взаємини батьків.
А ще я зробила висновок, що людина не може постійно бути лише сильною або лише слабкою. Сім років тому і мені довелося перейти страшну чорну смугу — безнадійно захворіла внучка. Кілька разів я їздила в Київ, в онкологічний центр. Там такого надивилася: немовлята лежать приречені, а їхні мами стоять на колінах, цілують ті пальчики, як соломинки. Страшна картина. Усе те глибоко сприйняла до серця. Коли онучка згасла, я звільнилася з роботи і майже ні за що не могла братися. Так минув важкий рік. Підтримав чоловік: сумом, казав, біді не зарадиш, повертайся до того, на що поклала все життя. Почала відживати потроху, а робота не клеїлася — не знаходжу сміливих рішень, немає підйому. А потім вирішила: або знову роблю щось вартісне, або не роблю нічого. Допомогло, ніби скинула із себе оціпеніння. Тепер, коли відчуваю невпевненість, звертаюся до Всевишнього зі словами: «Боже, якщо я правильно задумала, дай мені сили довести це до кінця, якщо ні — зупини хоч на півдорозі».