У школі він був хакером. Гарвард так і не закінчив. У свої 20 років заснував інтернеткомпанію Facebook. На цей час вона має 51 мільйон зареєстрованих користувачів, і їхня кількість щодня зростає на 150 тисяч. Facebook визнана фаховим часописом «Фаст Компані» кращою новою компанією США 2007 року. Фахівці оцінюють її ринкову вартість у 15 млрд. доларів. Її 23річного засновника та власника звати Марк Цукерберг, і в США за ним уже закріпилося «звання» «нового Білла Гейтса».
Його університети
Марк Елліот Цукерберг народився 14 травня 1984 року в єврейській родині в заможному передмісті НьюЙорка — Доббс Феррі. Батько працює стоматологом, мати — психіатром. До закінчення школи в 2002 році хлопець був програмістомсамоуком. Разом з однокласником Адамом Д’Анджело розробив комп’ютерну приставку до МР3плеєра, яка дозволяла вибирати і скачувати з інтернету музичні записи відповідно до уподобань власника та записувати їх у бажаній послідовності. Двоє винахідників запустили цю програму в інтернет. Її помітили і гідно оцінили не лише меломани, а й американські гіганти програмного забезпечення, зокрема компанії AOL та «Майкрософт». Їхні представники почали телефонувати хлопцям із пропозиціями співпраці, але вундеркінди не спокусилися.
У Гарвардському університеті Марк створив сайт www.thefacebook.com для спілкування студентів, який фактично став прототипом теперішнього порталу www.facebook.com. «Його університети» не тривали довго: Марк пригадав шкільний досвід хакера, проник у комп’ютерну систему Гарварда, де зберігалися особисті справи студентів та виставлені їм оцінки, і подав цю інформацію в університетську мережу. Хакера швидко виявили і керівництво Гарварда запропонувало йому поганий вибір: або добровільно підеш, або відрахуємо. Офіційно Цукерберг наприкінці 2004 року взяв академічну відпустку. Після успіху проекта Facebook керівництво Гарварду усвідомило, що потрапило в неприємну історію, тому нещодавно підтвердило, що Цукерберг дійсно перебуває в академічній відпустці, отож диплом він отримає навесні наступного року.
Формула успіху
Американські часописи пробують пояснити таємницю успіху Цукерберга, відповісти на запитання: чому створений ним інтернетсервіс Facebook став настільки успішним на тлі десятків подібних сайтів? Минулого місяця, невдовзі після підписання угоди про співпрацю з компанією «Майкрософт», Цукерберг на пресконференції в ЛосАнджелесі особисто відповів на це запитання. Він пояснив, що його сайт, на відміну від інших сайтів соціального спрямування, створений не для анонімного спілкування, а для контактів між друзями, словом, це своєрідний інтернетклуб однодумців.
Про Марка Цукерберга та його колег можна сказати, що вони осмислили та впровадили в життя модель соціального спілкування, яка найкраще прилаштована до нашої комп’ютеризованої доби. Спілкування з друзями є однією з головних людських потреб, і саме її Facebook пропонує своїм користувачам у найбільш модерний спосіб. Якщо Цукерберга називають новим Біллом Гейтсом, то Facebook уже прозвали новим інтернетом ХХІ століття.
Цукерберг до останнього часу намагався не експлуатувати фінансовий потенціал свого сайту: тут мінімальна кількість оголошень, а зовнішні розробники можуть безоплатно розміщувати свої заявки. Така позиція власників сайту донедавна розглядалася як недосвідченість та наївність. Але Facebook усе набирав впливу та ваги, і недавні критики розпочали задумуватися: «Можливо, цей хлопчина дійсно знає, що робить?» У підсумку, на сайт Facebook обрушилася велетенська злива безкоштовного програмного забезпечення, яка і сприяла його гіпершвидкому розростанню.
Четвертий у трикутнику
Ексцентричноінфантильна поведінка самого Цукерберга привернула увагу трьох гравців на ринку програмного забезпечення, інтернету та пошукових систем — компаній «Майкрософт», Yahoo та Google. Першими дітище Цукерберга зачепили кігті «Майкрософта». Марк Цукерберг у цій грі великих знову опинився в незапланованій ситуації.
Його метою було переманити до себе користувачів MySpace — найбільшого сайту для спілкування інтернаутів. Переговори з Цукербергом та його командою виявилися дуже важкими для керівництва «Майкрософт». Марк і надалі поводиться, як вередливий підліток, а не як глава компанії вартістю в мільярди доларів. На окремі зустрічі він не з’являвся, на інші — запізнювався, наївно визнаючи, що не має будильника і просто проспав. Він із більшим задоволенням спілкується з вуличними підлітками, десятою дорогою обходить дорогі ресторани, а натомість віддає перевагу гамбургерам із МакДональдзу. Його «фірмовим» взуттям є черевики «Адідас» на босу ногу, взимку — кросівки. На роботу їздить велосипедом. Він не володіє престижною нерухомістю, а мешкає в скромній найманій квартирі, де є лише надувний матрац, стіл, пара стільців.
«Майкрософту» лише після довгих переговорів вдалося придбати за 250 млн. доларів 1,6 відсотка акцій компанії Facebook. Неважко підрахувати, що за такої ціни 100 відсотків акцій коштують 15,6 млрд. доларів, що забезпечує 23річному Цукербергу місце у списку найбагатших людей світу.
Ще три роки тому цей юнак з’явився в каліфорнійському містечку Пало Альто, що в Силіконовій долині, — світовому центрі електронної промисловості, програмного забезпечення. Тоді Марк вештався вулицями Пало Альто з кількома доларами в кишені, без роботи і без домівки. Навесні 2005 року Марку вдалося переконати один із банків видати 12,7 млн. доларів позики на заснування власної справи. Ці гроші і стали статутним капіталом фірми Facebook, урочиста презентація та відкриття сайту якої відбулися 24 травня 2005 року. Восени цього року сайт фірми нараховував п’ять мільйонів користувачів. 2006 року вона вже настільки міцно стояла на ногах, що Yahoo запропонувала за неї фантастично велику суму — мільярд доларів. Цукерберг та друзі відхилили цю пропозицію.
Великі гроші на соціальному проекті
У травні цього року Facebook відкрила платформу програмного забезпечення, на яку можна надсилати заявки про нові розробки. Відтоді приблизно 80 тисяч розробників надіслали більше чотирьох тисяч нових розробок найрізноманітнішого призначення. Різноманітні фонди почали полювання за кращими винахідниками, які стали відомими завдяки Facebook. Отож окремі винахідники вже розпочали власну справу, відкрили власні фірми. Сама ж фірма Facebook наразі не заробила на цій ініціативі нічого. Вона залишається лише інформаційним стендом про сотні чи тисячі надзвичайно успішних відкриттів.
Чи Facebook залишиться вдалим проектом з соціального спілкування, чи таки перетвориться на бізнеспроект? З’явилися чутки про те, що сайт розробляє плани заробляння великих грошей на рекламі та готує інші кроки до трансформації в бізнеспроект.
І цього не уникнути в Америці, серці сучасного глобалізованого світу. Штабквартира компанії Facebook уже розміщується у великому триповерховому комплексі в Пало Альто. Вона нараховує приблизно 300 співробітників. Цукерберг все ще стверджує, що головним мотивом діяльності його особисто та компанії є «змінити світ на краще», але вже визнає, що це ідеалістична ідея, а не практична мета.
ДО РЕЧІ
Як стати користувачем Facebook
Треба отримати електронною поштою запрошення від уже діючого користувача Facebook. При цьому використовується простий сервіс запрошення нових користувачів. Достатньо клікнути на лінк «прийом» в цьому листі — і автоматично починається процес реєстрації. Для тих, хто не має знайомих, залишається другий варіант — звичайна реєстрація. Для цього слід на сайті www.facebook.com, перейти на сторінку реєстрації. По завершеню потрібно через пошукову систему Facebook знайти собі друзів із відповідними інтересами, переконаннями. n